|

شلیک پهپاد به قصد هدف‌گیری خانه نتانیاهو در شمال اسرائیل

بی‌بی چه می‌خواهد؟

نخست‌وزیر اسرائیل با وعده ادامه جنگ‌ در دو جبهه غزه و لبنان پس از یحیی سنوار، رهبر حماس، امیدها را برای پایان تنش‌های خون‌بار یک‌ساله در خاورمیانه کم‌رنگ کرد. در همین حال، حزب‌الله هم وعده داده که مبارزه علیه اسرائیل را تشدید کند. سنوار‌ که طراح حمله هفتم اکتبر ۲۰۲۳ بود، در عملیات نیروهای اسرائیلی شهید شد؛

بی‌بی چه می‌خواهد؟

نخست‌وزیر اسرائیل با وعده ادامه جنگ‌ در دو جبهه غزه و لبنان پس از یحیی سنوار، رهبر حماس، امیدها را برای پایان تنش‌های خون‌بار یک‌ساله در خاورمیانه کم‌رنگ کرد. در همین حال، حزب‌الله هم وعده داده که مبارزه علیه اسرائیل را تشدید کند. سنوار‌ که طراح حمله هفتم اکتبر ۲۰۲۳ بود، در عملیات نیروهای اسرائیلی شهید شد؛ رویدادی که نقطه عطفی در جنگ یک‌ساله جاری به شمار می‌رود. نتانیاهو هدف قرار‌دادن سنوار را یک دستاورد مهم خواند، اما وعده داد‌ جنگ ادامه خواهد داشت. او در یک پیام ویدئویی گفت: «‌جنگ هنوز تمام نشده است‌». نتانیاهو گفت تا زمانی که گروگان‌هایی که نزد حماس نگهداری می‌شوند‌ آزاد نشده‌اند، نبرد ادامه خواهد داشت. او افزود: «ما یک فرصت بزرگ برای ایجاد آینده‌ای متفاوت داریم». اظهارات نتانیاهو با نظرات رهبران غربی، از‌ جمله جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده،‌ که گفت پس از سنوار فرصتی برای پایان درگیری‌ها فراهم کرده‌، در تضاد است. هواپیماهای اسرائیلی روز شنبه اعلامیه‌هایی را بر فراز جنوب نوار غزه پخش کردند که در آن تصویری از یحیی سنوار، همراه با وعده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با مضمون «حماس دیگر بر غزه حکومت نخواهد کرد» درج شده بود. به گفته ساکنان شهر خان‌یونس، واقع در جنوب نوار غزه و با توجه به تصاویر به اشتراک گذاشته‌شده در فضای مجازی، در این اعلامیه‌ها به زبان عربی نوشته شده بود: «هرکس اسلحه خود را زمین بگذارد و گروگان‌ها را تحویل دهد، اجازه خواهد داشت‌ آنجا را ترک کند و در آرامش زندگی کند‌». در همین حال، روز گذشته یک پهپاد قصد داشت محل سکونت نتانیاهو و همسرش ‌را هدف قرار دهد، اما منطقه‌ای نامشخص نزدیک محل سکونت آنها هدف گرفته شد. ظاهرا این پهپاد از سوی حزب‌الله به پرواز در‌آمده بود، اما حزب‌الله حاضر به صدور بیانیه‌ای در تأیید این اقدام نشده است. در مقابل، وزیر دفاع اسرائیل‌ این اقدام را اعلام جنگ تلقی کرد و از «تصمیم‌گیری برای واکنش به این اقدام» در نشست امنیتی کابینه اسرائیل خبر داد. به گفته خدمات آمبولانس اسرائیل، هیچ‌گونه آسیب جانی‌ای بر اثر این حملات گزارش نشده است؛ اگرچه پلیس گفته است‌ صدای انفجار در شهر ساحلی قیساریه که نتانیاهو خانه‌ای برای تعطیلات در آنجا دارد، شنیده شده است. در همین حال، به گزارش سی‌ان‌ان، جسد یحیی سنوار در‌حال‌حاضر در مکانی مخفی در اسرائیل نگهداری می‌شود. این شبکه خبری به نقل از دو منبع آگاه افزود‌ اسرائیل احتمالا قصد دارد از جسد سنوار به‌منزله اهرم فشار در مذاکرات آزادی گروگان‌ها استفاده کند. یکی از این منابع گفت: «اگر حماس بخواهد جسد او را با اسرائیلی‌ها،‌ چه زنده و چه مرده، مبادله کند، ما موافقیم‌».

هشدار سازمان بین‌المللی کار

از سوی دیگر، سازمان بین‌المللی کار‌ اعلام کرد‌ از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، میزان بی‌کاری در غزه به ۸۰ درصد جمعیت افزایش یافته و اقتصاد این منطقه در‌حال فروپاشی کامل است. بر‌اساس گزارش این مؤسسه وابسته به سازمان ملل متحد، از زمان حمله حماس به اسرائیل در تاریخ هفتم اکتبر سال گذشته میلادی و سپس حملات تلافی‌جویانه و نظامی گسترده اسرائیل، تاکنون میزان تولیدات اقتصادی در غزه ۸۵ درصد کاهش یافته و تقریبا کل جمعیت ۲.۳ میلیون نفری را در فقر فرو برده است. سازمان بین‌المللی کار با اشاره به شرایط بحرانی غزه و کرانه باختری نوشته که این جنگ موجب «ویرانی بی‌سابقه و گسترده در بازار کار و اقتصاد سراسر سرزمین‌های محل سکونت فلسطینی‌ها شده است‌». این سازمان مستقر در ژنو سوئیس همچنین توضیح داد که در کرانه باختری، میانگین نرخ بی‌کاری از اکتبر ۲۰۲۳ تا پایان سپتامبر ۲۰۲۴ به ۳۴.۹ درصد رسید و این درحالی است که حجم اقتصاد هم در مقایسه با ۱۲ ماه گذشته ۲۱.۷ درصد کاهش یافت. قبل از آغاز جنگ، نرخ بی‌کاری در غزه ۴۵.۳ درصد و در کرانه باختری فقط ۱۴ درصد بود. سازمان بین‌المللی کار می‌گوید ساکنان غزه حالا یا به‌طور کامل شغل خود را از دست داده‌اند یا به کارهای غیررسمی و نامنظم مانند تأمین کالاها و خدمات ضروری و کمک به دیگر شهروندان می‌پردازند.

چشم‌انداز جنگ

ظاهرا با نزدیک‌شدن به انتخابات آمریکا، اسرائیل درحال شتاب‌بخشیدن به حملات خود علیه حماس در غزه و حزب‌الله در لبنان است. منابع رویترز گفته‌اند‌ اسرائیل به دنبال ایجاد مناطق حائل عملیاتی است تا پیش از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا در ژانویه، واقعیت‌هایی غیرقابل تغییر در منطقه به وجود آورد. هدف این است که دشمنان اسرائیل، از ‌جمله حماس و حزب‌الله نتوانند دوباره تجدید قوا کرده و اسرائیل را تهدید کنند. در‌حالی‌که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، امیدوار است از پس از سنوار برای فشار بر اسرائیل برای پایان‌دادن به جنگ در غزه استفاده کند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ترجیح می‌دهد تا پایان دوره بایدن صبر کند و از فرصت‌های احتمالی رئیس‌جمهور جدید استفاده کند. تحلیلگران می‌گویند نتانیاهو ممکن است امیدوار باشد‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که روابط نزدیکی با او دارد، دوباره به قدرت برسد. اسرائیل در‌حال اجرای عملیات نظامی گسترده‌ای در اردوگاه جبالیا در غزه است و گزارش‌ها حاکی از تلاش برای جداسازی شمال غزه از سایر مناطق است. همچنین‌ اسرائیل حملاتی را در لبنان آغاز کرده است تا حزب‌الله را به پشت رودخانه لیتانی عقب براند و این گروه را خلع سلاح کند‌ تا به این ترتیب مفاد قطع‌نامه 1701 را درباره حزب‌الله‌ اجرائی کند. برخی دیپلمات‌ها معتقدند ‌اسرائیل تمایل به قبول آتش‌بس ندارد و ترجیح می‌دهد از شرایط فعلی استفاده کرده و مذاکرات را از موضع قدرت آغاز کند. به گفته این منابع، اسرائیل قصد دارد پیش از هرگونه مذاکره رسمی، دشمنان خود را از مرزهایش پاکسازی کند تا بتواند در موقعیت بهتری برای توافق‌های آتی قرار گیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها