|

بازگشت مهاجران از آلبانی

چند روز بعد از انتقال برخی پناه‌جویان در ایتالیا به آلبانی در خارج از اتحادیه اروپا، کشتی گارد ساحلی ایتالیا با حکم دادگاهی در رم، ۱۲ نفر از مهاجران را به کشور بازگرداند.

بازگشت مهاجران  از آلبانی

چند روز بعد از انتقال برخی پناه‌جویان در ایتالیا به آلبانی در خارج از اتحادیه اروپا، کشتی گارد ساحلی ایتالیا با حکم دادگاهی در رم، ۱۲ نفر از مهاجران را به کشور بازگرداند.

رویترز گزارش داد که بر ‌اساس حکم دادگاه رم، مهاجران یادشده به این خاطر به ایتالیا بازگردانده شدند که زادگاه آنها، یعنی مصر و بنگلادش، نمی‌تواند کشور امنی در نظر گرفته شود. تعداد این مهاجران که ممکن بود در صورت رد درخواست پناهندگی آنها از آلبانی به مصر و بنگلادش منتقل شوند، ابتدا ۱۶ نفر بود، اما چهار نفر از آنها قبلا به خاطر مشکلات بهداشتی و خردسال‌بودن به ایتالیا بازگردانده شده بودند و اکنون همه آنها به ایتالیا بازگردانده شدند. انتظار می‌رود جلسه هیئت دولت سه روز دیگر برگزار شود تا درباره واکنش دولت ایتالیا به حکم دادگاه رم تصمیم‌گیری شود.

طرح جنجالی دولت ایتالیا برای بررسی درخواست پناهندگی هزاران پناه‌جو در خارج از مرزهای اتحادیه اروپا به‌تازگی وارد مرحله اجرائی شده و اولین گروه از مهاجران غیرقانونی با یک کشتی نظامی به آلبانی منتقل شدند.

نخستین گروهی که صبح چهارشنبه با ورود کشتی «لیبرا» به بندر شِنجین، به آلبانی برده شدند،‌ ۱۰ بنگلادشی و شش مصری بودند که ۲۲ مهرماه از قایق‌هایی در حرکت از لیبی به سمت ایتالیا نجات داده شده بودند.

خانم ملونی در گفت‌وگو با خبرنگاران طی سفرش به لبنان تصمیم دادگاه رم را «امری تعصبی» خواند و گفت این موضوع به دولت او بستگی دارد که تعیین کند کدام کشورها امن هستند و کدام کشورها نیستند. او گفت شاید دولت بهتر می‌تواند توضیح دهد که منظور از «کشور امن» چیست.

وزیر کشور ایتالیا نیز می‌گوید مطمئن است تصمیم دادگاه رم درباره بازگرداندن برخی مهاجران لغو خواهد شد و دولت در صورت لزوم‌ درخواست تجدید‌نظر خود را به دادگاه عالی خواهد برد. ایتالیا می‌گوید آن دسته از مهاجرانی را که پناهندگی دریافت کرده‌اند، می‌پذیرد، اما کسانی که درخواست‌شان رد می‌شود، مستقیما از آلبانی به کشورهای دیگر اخراج می‌شوند.

موجی از مهاجران غیرقانونی از شمال آفریقا و مکان‌های دیگر از دریای مدیترانه عبور می‌کنند تا در کشورهای اتحادیه اروپا پناهندگی بگیرند. بنا بر آمار اعلام‌شده از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت، حدود ۱۵۰ هزار مهاجر در سال ۲۰۲۳ وارد ایتالیا شده‌اند. جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، امیدوار است با فرستادن مهاجران به این مراکز در آلبانی، از مهاجرت غیرقانونی به این کشور جلوگیری کند. آلبانی عضو اتحادیه اروپا نیست و در آن سوی دریای آدریاتیک که حائل بین این کشور و ایتالیا‌ست، قرار دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها