|

چه چیزی کلاژن را برای پوست ضروری می کند؟

کلاژن از طریق ایجاد نرمی و لطافت در پوست از ایجاد چین و چروک و پیری در پوست جلوگیری می کند. کلاژن رگ ها را تقویت کرده و در رشد بافت ها نقش کلیدی دارد.

چه چیزی کلاژن را برای پوست ضروری می کند؟

کلاژن از طریق ایجاد نرمی و لطافت در پوست از ایجاد چین و چروک و پیری در پوست جلوگیری می کند. کلاژن رگ ها را تقویت کرده و در رشد بافت ها نقش کلیدی دارد.

کلاژن یکی از فراوان ترین پروتئین های بدن است و حدود 35 درصد پروتئین بدن و 80 درصد از اپیدرم پوست را تشکیل می­دهد. کلاژن از اسیدهای آمینه، گلیسین، پرولین، هیدروکسی پرولین و آرژنین تشکیل شده است.

 بدن انسان قادر به تولید کلاژن است، اما با افزایش سن قابلیت بدن در تولید کلاژن کاهش می­یابد به همین علت با افزایش سن افتادگی پوست و شکستگی مفاصل بیشتر خواهند شد.

کلاژن در جراحی های زیبایی و رفع سوختگی، بازسازی استخوان، ارتودونسی و جراحی دندان و ... کاربرد دارد. از کلاژن در تولید محصولات مراقبت از پوست و سلامتی به دلیل نقش این ماده در تقویت پوست و مقابله با چین و چروک استفاده می­شود.

بر اساس مطالعه انجام شده در ISCD به منظور بررسی اثرات ضد پیری مکمل ها، از روغن خولان دریایی که ماده ای گیاهی در کلاژن سازی است، استفاده شده و مشخص گردید که کلاژن وضعیت هیدراتاسیون و قابلیت کشسانی پوست را تا حد زیادی بهبود داده و خاصیت ضد پیری فوق العاده ای دارد.

کلاژن چیست؟

2

  کلاژن از ترکیبات پروتئینی است که در بدن تشکیل شده و ماده اولیه تشکیل دهنده بافت های فیبری مانند تاندون ها، رباط ها و پوست است. سطح کلاژن در بدن انسان در هرسال به میزان 1 درصد کاهش می­یابد.

یکی از راه های جلوگیری از پیری و چین و چروک جلوگیری از تجزیه کلاژن در بدن و کمک به فرایند کلاژن سازی است. کلاژن در بسیاری از مکمل های غذایی مورد استفاده قرار می­گیرد زیرا سلامت پوست را بهبود می­بخشد، درد مفاصل را تسکین داده و به جلوگیری از آسیب های استخوانی کمک کرده و به افزایش توده عضلانی کمک می­کند.

 کلاژن قلب سالم را تقویت کرده و در پوست خاصیت ارتجاعی ایجاد می­کند و به تقویت پوست نیز کمک می کند. کلاژن به رشد اندام ها و بافت های بدن نیز کمک می­کند.

کلاژن شامل آمینو اسیدهایی است که اغلب در سفیده تخم مرغ یافت می­شود لذا تخم مرغ از جمله مواد غذایی است که به کلاژن سازی کمک می­کند.

فیبروبلاست از رایج ترین سلول های بدن است که کلاژن تولید می­کند. سیلیس از جمله مواد معدنی است که برای سنتز بهینه کلاژن ضروری است. از منابع سیلیس می­توان به میوه های تازه، گیاهان، سبزیجات و پویت خوراکی برخی میوه ها چون سیب، هویج، خیار و ... اشاره کرد.

 برخی از فواید ضروری کلاژن عبارتند از:

  • کلاژن رگ ها را تقویت کرده و در رشد بافت های بدن نقش حیاتی ایفا می­کند. کلاژن حتی در قرنیه و عدسی چشم به صورت کریستالی وجود دارد.

  • اغلب منابع اصلی کلاژن حیوانی بوده و در گوشت گاو، خوک و منابع دریایی یافت می­شود. منابع گوشتی از جمله مهمترین منابع کلاژن سازی به شمار می­روند.

  • کلاژن حتی در صنایع مواد غذایی در فرایند تولید ژلاتین جهت تولید انواع دسرها کاربرد دارد.

  • از کلاژن در صنایع داروسازی و  عکاسی نیز استفاده می­کنند.

  • از طریق جوشاندن استخوان گاو و گوسفند می­تواند ترکیبی ژله ای به دست آورد که منبع غنی کلاژن سازی است.

  • سبزیجات برگدار مانند اسفناج، کلم پیچ، نعناع، گیشنیز، لوبیا، بادام هندی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و ...نیز منابع غنی از کلاژن هستند و به بدن در تولید کلاژن سازی کمک می­کنند.

  • ویتامین سی از ویتامین های مورد نیاز تولید کلاژن در بدن است. این ویتامین در مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش به فراوانی یافت می­شود.

امروزه عصاره گیاهان خاصی که سبب کلاژن سازی در پوست می­شوند کاربرد زیادی دارند. به ویژه افرادی که گیاهخوار هستند می­توانند از این مواد استفاده کنند.

 عصاره های گیاهی همچنین توانایی در از بین بردن رادیکال های آزاد و محافظت از پوست با استفاده از جلوگیری از تخریب آنزیمی دارد.

کلاژن از طریق عوامل داخلی و خارجی آسیب دیده و از بین می­رود. از عوامل داخلی می توان به آنزیم های پروتئولیتیک اشاره کرد که پروتئین های کلاژن را در محیط اسیدی به نام پپتید هیدرولیز کرده و از بین می­برند و از عوامل خارجی تخریب کلاژن می توان به قرار گرفتن طولانی مدت در نور خورشید، استعمال سیگار، رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی نادرست و ... اشاره کرد.

محصول رویال کلاژن ایکس مارت

3

یکی از روش های تولید کلاژن در بدن استفاده از مکمل رویال کلاژن ایکس مارت است. این مکمل با داشتن کلاژن هیدرولیز شده نوه 1 و 3 به سلامت پوست کمک می­کند.

 مکمل رویال کلاژن به صورت قرص بوده و در هر قرص برابر با 833 میلی گرم کلاژن هیدرولیز شده وجود دارد.

 رویال کلاژن از طریق کلاژن موجود در خود سبب آبرسانی پوست شده، خاصیت ارتجاعی پوست را تقویت کرده و با افزایش استحکام پوست از چین و چروک پوست جلوگیری کرده و سبب جوانسازی پوست می­گردد.

 لازم به ذکر است که کلاژن 28 نوع مختلف دارد که کلاژن نوع 1 و 3 که در مکمل رویال کلاژن قرارد دارد متداول ترین و پرکاربردترین نوع کلاژن به شمار می­رود.

شرکت نیکان فارمد مهر

شرکت نیکان فارمد مهر از جمله شرکت هایی است که با تکیه بر دانش تخصصی و نیروی متخصص خود از سال 1397 پا به عرصه تولیدات مکمل های غذایی و دارویی کشور گذاشت.

تمامی محصولات این شرکت تأییدیه شرکت های بزرگ دارویی را دارد. شرکت نیکان فارمد به تولید محصولات در حوزه تقویت سیستم ایمنی، پوست مو و ناخن، تقویت عضلات، سلامت بانوان و ... پرداخته و با شناسایی نیازهای بازار به دنبال ورود به حوزه های جدیدی از تولید محصولات دارویی است.

شرکت نیکان فارمد با تمرکز بر شعار سلامت روزانه، ثروت روزانه، سلامت افراد جامعه را همچون گوهری گرانبها در نظر گرفته که با بهره گیری از محصولات خود در تلاش است هرچه بیشتر از این گوهر گرانبها محافظت کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها