|

کناره‌گیری جانسون از رقابت و تشکر سوناک

پس از زمزمه‌‌های اعتراضی احزاب مخالف در واکنش به نامزدی بوریس جانسون، او از میدان رقابتی محافظه‌کاران کناره‌گیری کرد تا ریشی سوناک و پنی موردانت برای ریاست حزب و نخست‌وزیری مبارزه کنند.

کناره‌گیری جانسون از رقابت و تشکر سوناک

رقابت سیاسی در انگلیس و تعیین رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر این کشور مهمترین موضوعی است که این روز‌ها رسانه‌‌ها در سراسر جهان به آن می‌پردازند. گرچه این موضوع برای روزنامه‌های انگلیسی و آمریکایی داغ‌تر است. 

متاثر از این وضعیت خبرهای اوکراین در صفحه اول این روزنامه‌ها به حاشیه رفته است. 

در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای انتخاب سه‌باره شی جینپینگ به رهبری حزب کمونیست چین و همچنین تنش در سوریه و درگیری‌های مرگ‌بار سودان و … موضوعاتی هستند که مورد توجه قرار گرفته اند.

 

گاردین

کناره‌گیری جانسون از رقابت و تشکر سوناک 

پس از زمزمه‌‌های اعتراضی احزاب مخالف در واکنش به نامزدی بوریس جانسون، او از میدان رقابتی محافظه‌کاران کناره‌گیری کرد تا ریشی سوناک و پنی موردانت برای ریاست حزب و نخست‌وزیری مبارزه کنند. 

استعفای جانسون ستایش و قدردانی ریشی سوناک وزیر سابق کابینه او را در پی داشته است. سوناک وزیر خزانه‌داری کابینه جانسون بود. او با این توضیح که جانسون موفق شد برگزیت را عملی کند و در واکسیناسیون کرونا به بهترین شکل ممکن عمل کرد، از نخست‌وزیر اسبق تقدیر و تشکر کرد. 

به نظر می‌رسد کناره‌گیری جانسون راه را برای نخست‌وزیری ریشی سوناک باز کرده است. رقابت نهایی انتخاب رئیس حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر روز بیست و هشتم اکتبر انجام می‌شود، اما تا آن روز محافظه‌کاران با رای‌گیری‌های مقدماتی نسبت دو رقیب را با هم مشخص می‌‌کنند. در حال حاضر بیش از ۱۶۰ نفر از سوناک و ۳۰ نفر از موردانت حمایت می‌کنند.

 

نیویورک تایمز

پاندمی و افت محسوس دانش‌آموزان آمریکایی در ریاضی

بررسی نتایج امتحانات ریاضی در ایالت‌های آمریکا نشان می‌دهد نمرات دانش‌آموزان در این درس افت محسوسی داشته است. همچنین این که نمرات مهارت روخوانی هم تعریفی ندارد. 

کارشناسان آموزشی معتقدند این اتفاقات نتیجه ویرانگر دو سال همه‌گیری کرونا در آمریکا و البته در سراسر جهان است. نتایج نشان می‌دهد مثلا در کلاس هشتم تنها ۲۶درصد دانش‌آموزان مهارت کافی در درس ریاضی دارند. این عدد در سال ۲۰۱۹، ۳۴درصد بوده است.

با توجه به این که در دوران پاندمی تعامل چهره به چهره دانش‌آموزان و معلم برقرار نبوده و کلاس‌ها آنلاین تشکیل شده است، انتقال مفاهیم در درس‌هایی مثل ریاضی به دانش‌آموزان با اختلال مواجه شده است. 

 

نشنال

درگیری‌های قبیله‌ای در جنوب سودان و ۲۰۰ کشته!

معلوم نیست چرا در استان نیل آبی در جنوب سودان اهالی دو قبیله برتا و هوسا به جان هم افتاده اند و نزدیک به ۲۰۰ کشته و زخمی به جا مانده است. آنها پیش از این همواره بر سر مالکیت زمین جنگیده بودند.

یکی از مسئولان محلی در استان نیل آبی از دولت مرکزی سودان درخواست کرده هواپیمایی نظامی برای انتقال مجروحان و مصدومان به خارطوم ارسال شود. او هم توضیحی درباره جزییات این درگیری‌ها به رسانه‌ها نداده و فقط از دولت مرکزی درخواست کمک کرده است.

این اتفاق یکی از مرگ‌بارترین درگیری‌های قبیله‌ای در این منطقه به شمار می‌آید. اختلافات و تنوع قومیتی و مذهبی در جنوب سودان از عمده‌ترین دلایل درگیری‌های قبیله‌ای به شمار می‌آید. 

 

عرب نیوز

کمک ۲۷ میلیون دلاری عربستان به سازمان ملل

عربستان سعودی با هدف حمایت از پروژه امدادرسانی به فلسطین ۲۷ میلیون دلار به نهاد کار و امداد سازمان ملل کمک می‌کند. 

این نهاد در زمینه حمایت از آوارگان خاورمیانه‌ای خاصه فلسطینی‌ها فعال است. کمک مالی عربستان می‌تواند بخش بزرگی از هزینه‌های این نهاد را پوشش دهد. بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار آواره و پناهجوی فلسطینی در منطقه وجود دارد.

طی سالهای اخیر کمک جهانی به نهاد کار و امداد سازمان ملل کاهش یافته است، اما عربستان همواره سعی کرده به تعهدات خود پایبند باشد و از کمک مالی به این نهاد غافل نشود. 

نهاد کار و امداد سازمان ملل در واکنش به اقدام سعودی گفته عربستان همواره حامی آرمان فلسطین و فلسطینی بوده و یکی از ثابت‌ترین سیاست‌ها را در قبال این موضوع دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها