|

کارزار بین‌المللی برای برخورد با وزیر کشور بحرین به علت نقض فاحش حقوق بشر

الجزیره در گزارشی به کارزار بین‌المللی برای برخورد با وزیر کشور بحرین به علت نقض فاحش حقوق بشر پرداخته است.

کارزار بین‌المللی برای برخورد با وزیر کشور بحرین به علت نقض فاحش حقوق بشر

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین، اسپوتنیک، خبرگزاری رسمی عراق، العربی الجدید و الجزیره.

در این میان الجزیره، در گزارشی به کارزار بین‌المللی برای برخورد با وزیر کشور بحرین به علت نقض فاحش حقوق بشر پرداخته است.

 

العربی الجدید:

کدام شرکت‌ها پروژه‌های استخراج نفت در میدان‌های مرزی عراق با ایران و کویت را به دست گرفتند؟

در پی اعلام تأیید نهایی قراردادهای استخراج نفت و گاز که به میدان‌های نفتی مشترک با ایران و کویت مربوط می‌شود، یک کارشناس عراقی توضیحات بیشتری درباره این قراردادها ارائه کرد.

«نبیل المرسومی»کارشناس اقتصادی ونفتی عراق، تأکید کرد که اهمیت مرحله پنجم قراردادهای استخراج نفت وگاز که روز گذشته به تأیید نخست‌وزیر عراق رسید در آن است که این مرحله به میدان‌های مشترک عراق با ایران وکویت مربوط می‌شود.

به موجب این قراردادها 3میدان نفتی کلابات ـ قمر، خشم الاحمر ـ انجانا، وخضر الماء به شرکت اماراتی الهلال و 3 میدان نفت‌خانه، سندباد، هویزه به شرکت چینی«ژئو جید»(Geo-jade) واگذار شده است.

وی گفت که به موجب این قراردادها 25 درصد درآمد این میدان‌های نفتی به خزانه دولت و 70 درصد بابت هزینه‌های استخراج به شرکت پیمانکار پرداخت می‌شود، ضمن اینکه شرکت پیمانکار باید سالانه 35 درصد مالیات بپردازد.

 در مراسم امضای نهایی این قراردادها، وزیر نفت عراق، تأکید کرد که این قراردادها به مدت 5 سال به علل ناموجه و غیر فنی بلاتکلیف مانده بود.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع): 

سفر رئیس مجلس مصر به بغداد

 رئیس مجلس مصر در رأس هیئتی پارلمانی برای مشارکت در نشست اتحادیه پارلمان‌های عربی وارد بغداد شد.

 «حنفی جبالی» رئیس مجلس مصر با استقبال «محسن المندلاوی» نایب رئیس مجلس عراق برای مشارکت در نشست اتحادیه پارلمان‌های عربی وارد بغداد شد.

طرفین در حاشیه مراسم استقبال بر عمق روابط دوجانبه و اشتراکات تمدنی و فرهنگی و دینی و ضرورت استفاده از اشتراکات برای تقویت همکاری پارلمانی تأکید کردند.

نشست اتحادیه پارلمان های عربی از 23-26 فوریه در بغداد برگزار می شود.

 

اسپوتنیک: 

توافق رؤسای جمهور مصر و ازبکستان بر سر تقویت همکاری جامع در همه زمینه‌ها

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان بر سر تقویت همکاری جامع بین دو کشور در همه زمینه ها توافق کردند.

دو طرف در قاهره دیدار و گفت وگو کردند.

براساس بیانیه مشترک صادر شده، رؤسای جمهور دو کشور بر سر تقویت روابط تجاری و سرمایه گذاری و اقتصادی و همکاری برای افزایش مبادله تجاری بین مصر و ازبکستان توافق کردند.

السیسی و میرضیایف بر اهمیت تقویت فعالیت کمیته مشترک همکاری علمی، اقتصادی و فنی و افزایش فعالیت مجمع تجاری مصر و ازبکستان تاکید کردند.

دو طرف از امضای چند توافقنامه و یادداشت تفاهم در زمینه های متعدد استقبال کردند.

رئیس جمهور ازبکستان آمادگی خود برای تداوم گسترش هماهنگی با مصر در چارچوب همکاری در سازمان همکاری شانگهای پس از پیوستن مصر به عنوان شریک گفت وگو را اعلام کرد.

رؤسای جمهور دو کشور بر اهمیت حفظ تداوم حمایت متقابل و همکاری مستحکم در محافل بین المللی و منطقه ای در همه مسائل دارای اهمیت مشترک تاکید کردند.

 

الجزیره:

 کارزار بین‌المللی برای برخورد با وزیر کشور بحرین به علت نقض فاحش حقوق بشر

یک سازمان حقوق بشری بین‌المللی با راه‌اندازی کارزار «محاکمه‌اش کنید» خواستار برخورد با وزیر کشور بحرین به علت نقض فاحش حقوق انسانی زندانیان سیاسی شد.

هم‌زمان با سالروز جنبش دموکراتیک بحرین در 14 فوریه 2011 و به منظور مطرح کردن پرونده 6 زندانی سیاسی و زندانی اندیشه از جمله «عبدالجلیل السنکیس» و «حسن مشیمع» و شیخ «علی سلمان»، سازمان «امریکایی‌ها برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین» خواستار برخورد با «راشد بن عبدالله آل خلیفه» وزیر کشور بحرین شد.

بیانیه این سازمان تأکید کرده که این زندانیان آشکارترین نمونه‌های صدها قربانی بحرینی هستند که به فجیع‌ترین شکل شکنجه و به ظالمانه‌ترین نحو محاکمه شده‌اند.

این بیانیه افزوده که همه این جنایات و نقض حقوق انسانی زیر نظر و با موافقت و گاه با حضور وزیر کشور بحرین انجام شده که در این مدت بدون هرگونه بازخواست یا محاکمه داخلی یا بین‌المللی بر منصب خود باقی مانده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها