|

علی ربیعی، وزیر پیشین:

امروز با دو جریان تحریف‌گرایان و نادیده‌انگاران صدای مردم طرف هستیم

علی ربیعی گفت: هر جنبش از لحاظ فیزیکی فرود خواهد داشت اما ذهنیت‌های مسئله‌ساز به این زودی فروکش نمی‌کنند. وظیفه دیگر افق‌گشایی با فهم مساله و در کنار مردم بودن است.

امروز با دو جریان تحریف‌گرایان و نادیده‌انگاران صدای مردم طرف هستیم

به گزارش شبکه شرق، همایش «اعتراضات، رسانه و فرهنگ» توسط انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در خانه اندیشمندان علومی انسانی با سخنرانی هادی خانیکی (رئیس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات)، علی ربیعی (دبیر علمی همایش) و تقی آزاد ارمکی (جامعه‌شناس و استاد دانشگاه) برگزار شد.

در این مراسم علی ربیعی، وزیر اسبق گفت: شاید یک سوال مطرح شود که چرا انجمن‌ها در این شرایط به سمت این نوع گفتگوها حرکت می‌کنند. البته انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در مطالعات مختلف تلاش کرده که واکنش‌های متناسبی را در مسائل مختلف از خودش نشان دهد. این برهه از تاریخ ایران یکی از دوران سخت، پیچیده و حساس برای نسل امروز و نسل‌های آینده است. هر کدام از پدیده‌ها و گزاره‌های بسیاری که پشت سر می‌گذاریم به خودی خود برای یک نسل و جامعه پیچیده و دشوار هستند. از یک جهت رسالت علمی انجمن این است که پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی را واکاوی علمی کند.

 

اول سیاست داخلی را اصلاح کنیم بعد سیاست خارجی

ربیعی تصریح کرد: اجازه می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و نگرانی‌ام را بگویم. امروز با دو جریان تحریف‌گرایان یا صداگذاران بر صدای مردم که دل در گروی ایران ندارند و امیال اغیار را دنبال می‌کنند و در جهت دیگر نادیده‌انگاران در داخل که فرافکنانه صورت مسائل را پاک می‌کنند و اساسا زمینه‌ای برای بحث و سیاستگذاری نوین را فراهم نمی‌کنند، روبرو هستیم. این هر دو به عنوان دو انحراف هستند که جامعه با آن روبرو شده و رسالت انجمن نشان دادن واقعیت و آن چیزی است که به مصلحت آینده است.

وی افزود: هر جنبش از لحاظ فیزیکی فرود خواهد داشت اما ذهنیت‌های مسئله‌ساز به این زودی فروکش نمی‌کنند. وظیفه دیگر افق‌گشایی با فهم مساله و در کنار مردم بودن است. انجمن‌ها به عنوان میانجی‌های اجتماعی باید صدای جامعه را انتقال دهند، صورت‌بندی درست از مسائل داشته باشند و واکاوی را تسهیل کنند و ما با این اهداف به این همایش روی آوردیم. 

ربیعی خاطرنشان کرد: اگر روزی از من می‌پرسیدید سیاست خارجه یا مسائل اقتصادی می‌تواند در جامعه ما تاثیر بگذارد من می‌گفتم بسیار تأثیرگذار هستند اما تا مسایل اجتماعی، سیاست داخلی و فرهنگیمان را اصلاح نکنیم سیاست خارجیمان را نمی‌توانیم اصلاح کنیم. این انجمن در این برهه پنل‌هایی با موضوع زنان و تحولات فرهنگی، سیاست‌های فرهنگی و زمینه‌های اعتراضات، مرجعیت رسانه‌ای و خیابان به مثابه رسانه برای زمستان ۱۴۰۱ طراحی کرده و برای بهار ۱۴۰۲ نشست‌های مختلف دیگری با موضوعات مختلف خواهیم داشت. 

 


 

منبع: ایلنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها