|

تماس تلفنی نادر بین وزرای خارجه اسرائیل و عمان

اسپوتنیک، در گزارشی به تماس تلفنی نادر بین وزرای خارجه اسرائیل و عمان پرداخته است.

تماس تلفنی نادر بین وزرای خارجه اسرائیل و عمان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،اسپوتنیک، خبرگزاری رسمی عراق،جاده ایران و روسیا الیوم.

 

در این میان اسپوتنیک، در گزارشی به تماس تلفنی نادر بین وزرای خارجه اسرائیل و عمان پرداخته است.

 

خبرگزاری رسمی عراق:

 سفر هیئت عراقی به لیبی برای بازگشایی سفارت در طرابلس

 

هیئت دیپلماتیک عراق در سفر به لیبی، تمایل عراق برای بازگشایی سفارت در طرابلس را ابلاغ کرد.

 

 احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد که عراق تمایل خود برای بازگشایی سفارتش در طرابلس را ابلاغ کرده است.

 

الصحاف گفت که فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، به هیئتی دیپلماتیک دستور داده است که در این راستا به لیبی سفر کند.

 

وی افزود که این هیئت دیدارهایی با ابراهیم بوشناف، مشاور امنیت ملی لیبی در طرابلس داشته و در این دیدارها، روابط دوجانبه بررسی شدهاست.

 

هیئت عراقی، تمایل عراق برای بازگشایی سفارت عراق در لیبی برای انجام فعالیت سیاسی و دیپلماتیک و ارائه خدمات کنسولی به شهروندانعراقی در لیبی را ابلاغ کرد.

 

این هیئت با شماری از مسئولان در وزارت خارجه لیبی دیدار کرد و از چندین هیئت دیپلماتیک در طرابلس از جمله سفارت هلند، پاکستان وفلسطین بازدید کرد.

 

هیئت عراقی با نمایندگان شهروندان عراقی در لیبی نیز دیدار داشت و از نیازهای آنها در زمینه تامین گذرنامه و تقویت پاسخ به نیازهای کنسولیدر لیبی مطلع شد.

 

اسپوتنیک:

تماس تلفنی نادر بین وزرای خارجه اسرائیل و عمان

 

وزیر خارجه اسرائیل، در تماس تلفنی نادری با وزیر خارجه عمان گفت وگو کرد.

 

رسانه های اسرائیلی از تماسی تلفنی الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل با بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان خبر دادند.

 

سایت اسرائیل نوشت که این تماس تلفنی در کمتر از یک ماه پس از آنکه عمان حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسرائیلی گشود، برقرارشد.

 

منابع اسرائیلی فاش کردند که دو طرف درباره مسائل مرتبط با عمان و اسرائیل به ویژه بازگشایی حریم هوایی عمان به روی هواپیماهایاسرائیلی رایزنی کردند.

 

وزرای خارجه عمان و اسرائیل، تنش های پی در پی بین فلسطینیان و مقامات اسرائیلی به ویژه با نزدیک شدن به ماه رمضان را بررسی کردند.

 

عمان ماه پیش اعلام کرد که حریم هوایی خود را به روی همه هواپیماهایی که شرایط عبور را داشته باشند، گشوده است.

 

روسیا الیوم:

پایان رزمایش هوایی مشترک در امارات

 

رزمایش هوایی مشترک با مشارکت چند کشور منطقه ای و بین المللی در امارات به پایان رسید.

 

وزارت دفاع امارات اعلام کرد که رزمایش «علم الصحراء 8» با مشارکت عربستان و چند کشور دیگر، امروز به پایان رسید.

 

 این رزمایش 3 هفته ادامه داشت و در مرکز جنگ هوایی و پدافند موشکی پایگاه هوایی الظفره امارات برگزار شد.

 

هدف از این رزمایش افزایش سطح آمادگی رزمی بود.

 

در این رزمایش شماری از کشورها نظیر عربستان، اسپانیا، کره جنوبی، امریکا، فرانسه، بریتانیا، هند و آلمان مشارکت داشتند.

 

جاده ایران:

راه پکن... سازماندهی درگیری عربستان و ایران در جهت منافع

 

فاصله تهران تا ریاض از نظر جغرافیایی کم است. اما در این فاصله کم دهه‌ها درگیری است که مسیرش از آب‌های خلیج فارس به پکن، مىگذشت. بنابراین لازم بود پکن یا هر نیرویی در وسعت آن، نتایج پنج نشست بغداد و جلسات مسقط را تایید کند.

 

آنچه در پکن رخ داد ادامه مذاکرات بغداد بین سال های 2021 تا 2022 با میانجیگری مصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق عراق بود. اما باوجود این، نقش چین در اینجا فقط چیدن در فصل برداشت نیست. چین تلاش کرده است تا موانع باقی مانده را بشکند. این میانجی بود کهنقشش با اعلام توافق به پایان نرسید، به عنوان یک ضامن باید با ظهور موانع آینده از آن محافظت می کرد. در اینجا، پکن به عنوان یک شریکاقتصادی و نظامی برای این دو همسایه بزرگ وارد وزن خود شد. این کشور اولین دستاوردهای دیپلماتیک خود را در منطقه ای به دست آورد کهاز دیرباز به اندازه نفوذ آمریکا شناخته شده است. چین نفوذ آمریکا را که بیش از شصت سال قدمت دارد، از بین برده است.

 

واشنگتن خود را به عنوان قدرت برتر در منطقه تحمیل کرد .حضور خود را با دوفاکتو امنیتی و نظامی عملاً اثبات کرد و همه مخالفان خود را بهدشمن نظام منطقه ای که در سراسر منطقه تحمیل کرد تبدیل کرد.

 

گفتن اینکه توافق ایران و عربستان سعودی در دوران ریاست جمهوری بایدن ضرر بزرگی برای آمریکاست، به دلایل زیادی اغراق آمیز است. باتوجه به درگیری با روسیه، هرگونه اشتغال به درگیری دیگر، توجه آن را از نبرد در اوکراین منحرف می کند. استنباط اینجا در نقش عراق در حل وفصل ایران و عربستان است و اگر واشنگتن می خواست حق وتو را روی میز بغداد قرار می داد که نشد.

 

آمریکا که زیر بار نبردهای خود و درگیرهای فزاینده اسرائیل است، در انتظار پر کردن خلأهای بیشتری است که مخالفانش به دنبال پر کردن آنهستند، درست مانند چین. اینجاست که نگرانی آمریکا به طور جدی آغاز می شود. ضرر واقعی آمریکا در ورود چین به منطقه ای نهفته است کهتا مدت کوتاهی زمین بازی واشنگتن بود و در آن هیچکس برای نفوذ با آن رقابت نمی کرد، به ویژه در رابطه با ریاض. شاید همین موضوع باعثشد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کند که واشنگتن به دلیل روابط پرتنش خود با ایران نمی تواند نقش میانجی بین عربستانسعودی و ایران را ایفا کند و سپس از آنچه او به عنوان رقابت با چین یاد کرد استقبال کرد و وجود درگیری با آن را انکار کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها