|

نخستین نشست کمیته نظامی مصر و قطر برگزار شد

الخلیج اونلاین، در گزارشی به نخستین نشست کمیته نظامی مصر و قطر پرداخته است.

نخستین نشست کمیته نظامی مصر و قطر برگزار شد

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین، الخلیج اونلاین، روسیا الیوم، السومریه و الشرق الاوسط.

در این میان الخلیج اونلاین، در گزارشی به  نخستین نشست کمیته نظامی مصر و قطر پرداخته است.

 

الخلیج اونلاین: 

نخستین نشست کمیته نظامی مصر و قطر برگزار شد

رؤسای ستاد کل نیروهای مسلح مصر و قطر در نخستین نشست کمیته نظامی مشترک دو کشور رایزنی کردند.

سالم بن حمد بن عقیل النابت، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح قطر و اسامه عسکر، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مصر درباره مسائل دارای اهمیت مشترک و تقویت همکاری دوجانبه رایزنی کردند.

النابت امروز طی سفری رسمی به مصر رفته است.

دیدار دو طرف در حاشیه نخستین نشست کمیته نظامی مشترک قطر و مصر برگزار شد و دو طرف همکاری دوجانبه و راه های گسترش آن را بررسی کردند.

روابط قطر و مصر طی سال های گذشته بهبود یافته و کمیته عالی مشترکی بین دو کشور تشکیل شده است.

 

الشرق الاوسط: 

بسته کامل فرانسه برای خروج لبنان از بن بست سیاسی و اقتصادی

منابع رسانه ای از تشدید تلاش های فرانسه و مذاکراتش با عربستان برای پایان دادن به بحران سیاسی و اقتصادی در لبنان خبر دادند.

منابع مختلف تاکید کردند که نگرانی پاریس از خالی ماندن مقام ریاست جمهوری در لبنان رو به افزایش است و در پی معرفی گزینه ای برای ریاست جمهوری است که اعتراض هیچ طرفی را در پی نداشته باشد.

همچنین اقدامات فرانسه مبتنی بر پیشنهاد یک بسته کامل شامل رئیس جمهور و نخست وزیر و پایبندی به برنامه اصلاحی ای است که بتواند مانع فروپاشی اقتصاد لبنان شود و این کشور را به چرخه اقتصادی برگرداند.

این روزنامه افزود که به عقیده پاریس خروج از این بن بست تنها زمانی صورت می گیرد که «سلیمان فرنجیه»، وزیر و نماینده سابق به عنوان رئیس جمهور و «نواف سلام»، به عنوان نخست وزیر انتخاب شوند که روابط عربی و بین المللی خوبی دارند.

 

السومریه:

 عراق سال گذشته 1.97 میلیارد دلار گاز از ایران وارد کرده است

یک کارشناس اقتصادی عراقی قیمت کلی واردات عراق در سال 2022 را اعلام کرد و گفت که این کشور در سال 2022، گاز ایرانی را با قیمت 1.97 ملیارد دلار وارد کرده است.

«نبیل المرسومی»، کارشناس اقتصادی عراق اظهار کرد که این کشور در سال 2022، مشتقات نفتی شامل بنزین و گاز و نفت سفید را با هزینه 7.269 ملیارد دلار وارد کرده است که سهم گاز ایران 1.970 ملیارد دلار بوده  است.

وی افزود که واردات نفتی حدود 42 درصد از کل واردات عراق را تشکیل می دهدکه معادل 17 ملیارد و 458 ملیون دلار است.

همچنین واردات بخش خصوصی عراق حدود 37 ملیارد و 735 ملیون دلار است.

کل واردات عراق در سال 2022 به 55 ملیارد و 193 ملیون دلار رسیده است که بخشی از آن شامل هزینه های بارگیری و بیمه به قیمت 8 ملیارد و 269 ملیون دلار است.

بر اساس آمار و ارقام وزارت نفت، درآمدهای نفتی عراق در سال 2022 از 115 ملیارد دلار عبور کرده و عراق دومین صادرکننده بزرگ نفت در سازمان اوپک است ولی به دلیل کمبود و قدیمی شدن تعداد زیادی از پالایشگاه های این کشور همزمان برخی مشتقات نفتی را وارد می کند.

 

روسیا الیوم:

 کشورهای عربی و ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی» امریکا

 عربستان سعودی، کویت، بحرین و اردن تاکید کردند که بانک های کشورهایشان تحت تاثیر فروپاشی بانک «سیلیکون ولی» امریکا، که باعث آسیب های اقتصادی بی سابقه بانکی شده، قرار نگرفته است.

«ایمن السیاری»، رئیس بانک مرکزی عربستان سعودی اعلام کرد که بانک های عربستان سعودی با هیچکدام از بانک های ورشکسته آمریکا معامله ندارند.

وی اشاره کرد که بانک مرکزی عربستان جزء نخستین بانک هایی بود که اصلاحات «بازل +3» را که مربوط به کفایت سرمایه جهانی بود، اجرا کردند.

از سوی دیگر بانک مرکزی اردن تاکید کرد که شرایط پیش آمده بر تعدادی از بانک های امریکا پیامدهای منفی در بخش بانکی این کشور نداشته است.

بانک مرکزی کویت هم اعلام کرد که احتمال تأثیرپذیری اش از شرایط این بانک ها بسیار ضعیف است و «باسل هارون»، رئیس بانک مرکزی کویت بر ثبات و استحکام اوضاع واحدهای بانکی این کشور تاکید کرد.

بانک مرکزی بحرین بر ثبات نظام بانکی و عدم معامله بانک ها و شرکت های دارای مجوز گردش سرمایه های رمزگذاری شده و دیجیتال با بانک های آمریکا تاکید کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها