|

افزایش بی سابقه نقدینگی در عربستان

الخلیج اونلاین، در گزارشی به افزایش بی سابقه نقدینگی در عربستان پرداخته است.

افزایش بی سابقه نقدینگی در عربستان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،العربیه،الخلیج اونلاین،خبرگزاری رسمی عراق، والجزیره.

در این میان الخلیج اونلاین، در گزارشی به افزایش بی سابقه نقدینگی در عربستان پرداخته است.

 

الخلیج اونلاین: 

افزایش بی سابقه نقدینگی در عربستان

به گزارش روزنامه الاقتصادیه، نقدینگی اقتصاد عربستان در پایان ماه مارس گذشته با 2.613 تریلیون ریال (700 میلیارد دلار) بالاترین میزان خود را ثبت کرد.

این روزنامه به نقل از داده های بانک مرکزی عربستان اعلام کرد که عرضه پول در هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن 1 درصد و نسبت به پایان سال گذشته 4.72 درصد افزایش یافته است.

عرضه پول مجموع «وجه نقد در گردش خارج از بانک»، «سپرده های مطالبه ای»، «سپرده های مدت دار و سرمایه گذاری» و «سایر سپرده های نیمه نقد» است.

«سپرده های نیمه نقدی» عبارتند از: سپرده‌های ارزی، سپرده در مقابل اعتبارات سندی، نقل و انتقالات موجود و عملیات بازخرید «ریپو» که بانک ها نزد بخش خصوصی انجام می دهند.

در طول 30 سال، عرضه پول در عربستان شاهد رشد سالانه بوده و در این مدت بیش از 10 برابر شده است؛ به طوری که در سال 1993 حدود 228 میلیارد ریال (60.78 میلیارد دلار) بود و در پایان سال 2022 به حدود 2.495 تریلیون ریال (670 میلیارد دلار) رسید

 

الجزیره: 

لبنان از اسرائیل به شورای امنیت شکایت می کند

وزارت دفاع لبنان بر آمادگی خود در دفع هرگونه تجاوز به این کشور تاکید کرد.

وزارت امور خارجه لبنان اعلام کرد: در اعتراض به تجاوزات اسرائیل به جنوب لبنان، به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت خواهیم کرد.

موریس سلیم، وزیر دفاع لبنان نیز در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: تشدید تنش در جنوب لبنان تهدیدی برای ثبات است و ارتش آماده مقابله با هرگونه تجاوزی است.

وی افزود: ارتش لبنان مشتاق همکاری با یونیفل و حفظ ثبات و آرامش در جنوب کشور است.

وزارت امور خارجه لبنان نیز روز جمعه تاکید کرد که در اعتراض به تجاوزات اسرائیل به جنوب لبنان، به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت خواهد کرد.

این وزارتخانه افزود: تجاوزات اسرائیل، ثبات را تهدید و حاکمیت لبنان و قطعنامه 1701 را نقض می کند.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع): 

مذاکرات نماینده جنرال الکتریک با وزیر برق عراق درباره تفاهم‌نامه مشترک

 زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق با نماینده شرکت جنرال الکتریک در مورد پروژه های تفاهم نامه راهبردی دوجانبه گفت و گو کرد.

دفتر رسانه ای وزارت برق عراق در بیانیه ای اعلام کرد: زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق روز پنجشنبه ریاست جلسه اتاق عملیات پروژه های استراتژیک با جنرال الکتریک را برعهده داشت.

این پروژه ها شامل پروژه‌های فوری تابستان 2023، پروژه‌های راهبردی در چارچوب موافقتنامه همکاری و تفاهم امضاء شده تحت نظارت «محمد شیاع السودانی» نخست ‌وزیر عراق و سازوکارهای آغاز اجرای پروژه‌های سیکل ترکیبی و نگهداری بلندمدت واحدهای تولیدی و ایجاد ایستگاه های انتقال برق برای رفع تنگناها و افزایش ظرفیت ها است.

در این بیانیه آمده است: وزیر برق عراق در این دیدار با مدیرعامل شرکت مذکور، میزان تعهدات دو طرف و اهمیت تسریع سقف تکمیل و بازه‌های زمانی برنامه‌های مصوب را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی همچنین به تسریع در تعمیر و نگهداری و نصب موتورهای واحدهای تولیدی ایستگاه المسیب که دارای موقعیت استراتژیک مهمی برای سیستم برق عراق است، پرداخت.

 

العربیه: 

رئیس سیا به عربستان سفر می کند

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا)، هفته جاری به عربستان سفر کرد تا با مقامات این کشور دیدار کند.

یک منبع آگاه امریکایی گزارش داد که ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا)، هفته جاری به عربستان سفر کرد تا با مقامات این کشور دیدار کند.

 این سفر با هدف نشان دادن تعهد ایالات متحده به منافع مشترک به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم انجام می شود.

با وجود تیرگی روابط بین ایالات متحده و عربستان در سال های اخیر، روابط دو کشور در سطح نظامی و اطلاعاتی قوی باقی مانده است.

علاوه بر تلاش های سازمان سیا برای تقویت روابط با عربستان، سعودی ها همچنین اقداماتی را برای گسترش مشارکت نظامی و اقتصادی خود با ایالات متحده انجام داده اند.

عربستان اخیرا قراردادی 37 میلیارد دلاری با سرکت بوئینگ امریکا برای خرید بیش از 120 هواپیما امضا کرده است.

کاخ سفید در آن زمان اعلام کرد که این توافق می تواند بیش از یک میلیون شغل در 44 ایالت امریکا ایجاد کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها