|

دیدار هیئت عربستانی ـ عمانی با رئیس شورای عالی سیاسی انصارالله

المسیره یمن، در گزارشی به دیدار هیئت عربستانی ـ عمانی با رئیس شورای عالی سیاسی انصارالله پرداخته است

دیدار هیئت عربستانی ـ عمانی با رئیس شورای عالی سیاسی انصارالله

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین، المسیره، الخلیج اونلاین، خبرگزاری رسمی سوریه و ناس نیوز.

در این میان المسیره یمن، در گزارشی به  دیدار هیئت عربستانی ـ عمانی با رئیس شورای عالی سیاسی انصارالله پرداخته است

 

الخلیج اونلاین: 

سفر نخست وزیر اردن به قطر

بشر الخصاونه، نخست وزیر اردن طی سفری کاری شب گذشته وارد دوحه شد .

علی بن احمد الکواری، وزیر دارایی قطر، سفیر قطر در امان و سفیر اردن در دوحه در فرودگاه بین المللی حمد از او استقبال کردند.

پیش از این ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در ماه مارس به قطر سفر و با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، همتای قطری خود رایزنی کرده بود.

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز 25 ژانویه با عبدالله دوم، پادشاه اردن درباره روابط دوجانبه و راه های تقویت آن گفت وگو کرده بود.

روابط قطر و اردن طی سال های گذشته شاهد پیشرفت قابل توجهی در همه حوزه ها به ویژه در حوزه اقتصادی بوده است.

 

خبرگزاری رسمی سوریه: 

تاکید وزیر خارجه مصر بر لزوم پایان دادن به تروریسم و مداخله خارجی در سوریه

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر بر لزوم از بین بردن تروریسم در همه اشکال آن در سوریه و پایان دادن به مداخله خارجی در این کشور تاکید کرد.

 احمد ابوزید، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر گفت: شکری دیروز در تماس تلفنی با گیر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه بر حمایت کامل مصر از تلاش‌های بین‌المللی برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جامع تحت رهبری سوریه، مطابق با قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت تاکید کرد.

شکری افزود: مصر اولویت زیادی برای بازگرداندن امنیت و ثبات به سوریه و پایان دادن به همه اشکال تروریسم و   مداخله خارجی در این کشور قائل است.

به گفته ابوزید، دو طرف بر ادامه رایزنی و هماهنگی در این زمینه در دوره آتی توافق کردند.

نماینده سازمان ملل متحد نیز، نقش مصر و حمایت مستمر آن از تلاش های سازمان ملل در مورد دستیابی به راه حلی برای بحران سوریه را ارزشمند برشمرد.

 

المسیره: 

دیدار هیئت عربستانی ـ عمانی با رئیس شورای عالی سیاسی انصارالله

 رئیس شورای عالی سیاسی (انصارالله) در صنعا از هیئت های عمانی و عربستانی استقبال کرد.

مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در این دیدار تأکید کرد که ملت این کشور از تلاش های میانجیگری عمان و نقش مثبت آن در نزدیک کردن دیدگاه ها و تلاش برای تحقق صلح فراگیر قدردانی می کنند.

وی تاکید کرد که ملت یمن همواره موضع ثابتی نسبت به صلح فراگیر دارند و استقلال و آزادی خود را از این طریق محقق می سازند.

از سوی دیگر، رئیس هیئت عربستان از نقش مهم عمان در برقراری صلح و توجه به حمایت از ثبات در یمن ابراز قدردانی کرد.

این دیدار با حضور «محمد عبدالسلام»، رئیس هیئت ملی و سپهبد «جلال الرویشان»، نائب رئیس هیئت ملی و ژنرال «عبدالحکیم الخیوانی»، رئیس دستگاه امنیتی و اطلاعاتی، و«حسین العزی»، معاون وزیر امور خارجه، و «عبدالملک العجری»، عضو هیئت ملی و سایر مقامات بلندپایه برگزار شد.

 

ناس نیوز: 

توقف واردات نفت عراق توسط اردن

علیرغم موافقت دولت عراق با ازسرگیری تفاهمنامه میان دو کشور مبنی بر تأمین روزانه 10 هزار بشکه نفت مورد نیاز اردن، دولت اردن از توقف واردات نفت از عراق خبر داد.

نائل ذیابات مدیر شرکت انتقال نفت عراق به اردن گفت که این شرکت واردات نفت از عراق را تا امضای تفاهمنامه میان دو کشور متوقف کرده است.

ذیابات با اشاره به اینکه تأخیر در امضای این تفاهمنامه از جانب عراق است، توضیح داد که پس از تصویب تمدید قرارداد در هیئت دولت، لازم است که دو کشور تفاهمنامه در این باره را امضا کنند تا ورادات نفت توسط اردن انجام شود.

به نظر می رسد تفاهمنامه ای که هیئت دولت عراق آن را تصویب کرده تنها ازسرگیری توافق جاری از سپتامبر 2021 باشد؛ با این حال، اردن می خواست این تفاهم نامه را تمدید کند تا مقادیر بیشتری را بر اساس همان تخفیف قیمت، که 16 دلار کمتر از قیمت نفت خام برنت است، به دست آورد تا هزینه های حمل و نقل، بیمه و جابجایی را پوشش دهد.

به موجب این تفاهمنامه اردن مخازنی را برای انتقال نفت خام عراق از مخازن کرکوک به پالایشگاه نفت اردن در زرقاء فراهم می کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها