|

رونمایی عربستان از 4 منطقه ویژه اقتصادی با امکان مالکیت اتباع خارجی

الخلیج اونلاین در گزارشی به رونمایی عربستان از 4 منطقه ویژه اقتصادی پرداخته است.

رونمایی عربستان از 4 منطقه ویژه اقتصادی با امکان مالکیت اتباع خارجی

هدی هاشمی- در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین، خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، الخلیج اونلاین، خبرگزاری رسمی عراق و الجزیره.

در این میان الخلیج اونلاین، در گزارشی به رونمایی عربستان از 4 منطقه ویژه اقتصادی پرداخته است.

 

الخلیج اونلاین:

 رونمایی عربستان از 4 منطقه ویژه اقتصادی با امکان مالکیت اتباع خارجی

ولیعهد عربستان از 4 منطقه ویژه اقتصادی در این کشور رونمایی کرد که اتباع خارجی امکان مالکیت صد در صدی در آنها را دارند.

 «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در مراسم رونمایی از این مناطق ویژه اقتصادی گفت که این مناطق چشم‌اندازهای تازه‌ای به سوی توسعه عربستان باز می‌کنند.

او گفت که این مناطق در ریاض، جازان، رأس الخیر و شهر اقتصادی ملک عبدالله در شمال جده واقع شده‌اند و از همه امکانات لجستیک و صنعتی و فنی برخوردار خواهند بود.

این مناطق از نظام حقوقی خاص برخوردارند و به منظور افزایش رقابت، فعالیت‌های اقتصادی خاصی برای آنها تعریف شده است.

ولیعهد عربستان افزود که راه‌اندازی این مناطق در ادامه تلاش‌ها برای تبدیل عربستان به یک مرکز جذب سرمایه‌های جهانی است.

وی همچنین تأکید کرد که به زودی طرح‌های راهبردی دیگری نیز در عربستان رونمایی خواهد شد.

از امتیازاتی که برای این مناطق در نظر گرفته شده کاهش مالیات و معافیت واردات تجهیزات و مواد خام از عوارض گمرکی و امکان مالکیت صد در صد توسط اتباع بیگانه و امکان جذب نیروی کار خارجی است.

 

خبرگزاری رسمی عراق:

 بانک مرکزی عراق: 80 درصد سپرده‌های بانکی، اموال دولتی است

 رئیس بانک مرکزی عراق از برنامه جدیدی برای ایجاد نوسازی و تغییر در ساختار بانک های دولتی این کشور خبر داد.

بر اساس بیانیه دفتر بانک مرکزی عراق، «علی العلاق»، رئیس بانک مرکزی این کشور طی حضور در نشست بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در واشنگتن اظهار کرد که سرمایه ها و موجودی بانک های دولتی بیش از 80 درصد اموال بانکی عراق را تشکیل می دهد.

وی ضمن تاکید بر هماهنگی دولت عراق و بانک مرکزی در هماهنگی اصلاح این بخش، افزود که بانک مرکزی برای نوسازی ساختار بانک های دولتی برنامه دارد و از سال ها پیش با بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در حال همکاری است.

همچنین در ادامه گفت که گزینه های متعددی برای این منظور مطرح است که به نتایج تحلیل اطلاعات مالی بانک ها بستگی دارد و افزود مسئله خصوصی سازی و ادغام بانک ها در حال بررسی است.

بیانیه بانک مرکزی عراق افزوده که العلاق در حاشیه این نشست ها دیدارهای متعددی با مقامات اقتصادی کشورهای گوناگون داشته است.

 

الجزیره: 

نخست وزیر قطر: عوامل تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب همچنان پابرجاست

 نخست وزیر قطر ضمن تاکید بر حمایت از فلسطین در راس سیاست خارجی کشورش، از سیاست «یک بام و دو هوای» جامعه جهانی نسبت به وقایع اخیر مسجد الاقصی انتقاد کرد.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه با تلویزیون قطر تاکید کرد که کشورش با اردن، مصر و امریکا برای جلوگیری از هتک حرمت های اسرائیل در مسجد الاقصی در ارتباط است.

همچنین وزیر امور خارجه قطر در رابطه با عادی سازی روابط کشورهای عربی با سوریه تاکید کرد که موضع کشورش نسبت به این موضوع ثابت بوده و قطر به دلایل خاصی از تعلیق عضویت سوریه به اتحادیه عرب حمایت کرد که آن دلایل همچنان پابرجاست.

وی گفت که امیدوار است بحران سوریه با راه حل های سیاسی هر چه سریعتر حل شده و تاکید کرد که این موضوع بستگی به خود ملت سوریه دارد.

 

خبرگزاری رسمی عربستان (واس): 

بحران اوکراین محور مذاکرات هلند و عربستان

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، با ووپکه هوکسترا، همتای هلندی خود، دیدگاه ها در خصوص بحران روسیه و اوکراین و تلاش های بین المللی برای حل و فصل سیاسی بحران به منظور دستیابی به صلح و امنیت بین المللی را بررسی کرد.

این موضوع در دیدار روز پنجشنبه وزیر خارجه عربستان و وزیر امور خارجه هلند در جده صورت گرفت.

در این دیدار دو طرف ابعاد روابط عربستان و هلند در بسیاری از زمینه های همکاری و راه های حمایت از آن و توسعه آن به گونه ای که منافع مشترک را تامین کند و به رفاه بیشتر دو کشور و دو ملت بیانجامد، بررسی کردند.

دو طرف همچنین درباره برخی از مسائل و تحولات در عرصه های منطقه ای و بین المللی گفت و گو کردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها