|

آغاز مبادله اسرا میان انصارالله و عربستان

روسیا الیوم در گزارشی به آغاز مبادله اسرا میان انصارالله و عربستان پرداخته است.

آغاز مبادله اسرا میان انصارالله و عربستان

هدی هاشمی- در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین، خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، روسیا الیوم، العربی الجدید والجزیره.

در این میان روسیا الیوم، در گزارشی به آغاز مبادله اسرا میان انصارالله و عربستان  پرداخته است.

 

الجزیره: 

پایان نشست جده با تأکید بر ضرورت نقش پیشگام کشورهای عربی در حل بحران سوریه

 وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که نشست مشورتی وزرای خارجه شورای همکاری و عراق و مصر و اردن در جده با توافق بر برداشتن گام‌های بیشتر جهت تحقق ثبات در سوریه و تقویت نهادهای حکومت به پایان رسید.

در بیانیه آمده که وزرای خارجه این کشورها توافق کردند که راه حل سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است و تأکید کردند که لازم است کشورهای عربی نقشی پیشگام در تلاش‌ها برای پایان دادن به این بحران داشته باشند.

این بیانیه افزوده که در این نشست بر اهمیت حل بحران انسانی در سوریه و تأمین شرایط لازم برای ارسال کمک‌ها و فراهم کردن شرایط بازگشت پناهجویان و آوارگان تأکید شد.

حاضران در این نشست همچنین بر اهمیت کانون مسئله فلسطین تأکید و حملات اسرائیل به مسجد الاقصی و اقدامات نامشروع اسرائیل را که موجب تضعیف راه حل دو کشوری می‌شود محکوم کردند.

این نشست یک ماه پیش از برگزاری نشست سران اتحادیه عرب به میزبانی عربستان برگزار شده است. برخی رسانه‌ها خبر داده‌اند که عربستان در پی بررسی موضوع پایان تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب است.

 

خبرگزاری رسمی عربستان (واس):

 دیدار وزرای خارجه عربستان و عراق در جده

 فؤاد حسن، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه عراق روز شنبه در حاشیه نشست جده با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان دیدار کرد.

 در این دیدار روابط دوجانبه میان دو کشور و راه های توسعه آن بررسی و نیز به فرصت های همکاری دوجانبه در زمینه های مختلف و تبادل دیدگاه ها پیرامون تحولات منطقه ای و بین المللی پرداخته شد.

دو طرف همچنین به بررسی تلاش های دو کشور در حمایت از مسیر اقدام مشترک عربی به گونه ای که در راستای تحقق ثبات و شکوفایی بیشتر کشورها و ملت های منطقه باشد، پرداختند.

 

العربی الجدید: 

وزیر خارجه سوریه به الجزائر می‌رود

 فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه امروز شنبه طی سفری رسمی به الجزائر می رود.

المقداد با احمد عطاف، وزیر خارجه الجزائر دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات سیاسی جهان عرب رایزنی خواهد کرد.

وزیر خارجه سوریه با عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزائر نیز دیدار خواهد کرد تا پیام مکتوب بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را تحویل دهد.

این دومین سفر المقداد به الجزائر طی 9 ماه گذشته است. پیش از این وی در ژوئیه سال گذشته به الجزائر رفته بود.

الجزائر در نشست پیشین اتحادیه عرب که در این کشور در ماه نوامبر برگزار شده بود، تلاش کرد تا سوریه را به اتحادیه عرب بازگرداند اما ناکام ماند.

 

روسیا الیوم: 

آغاز مبادله اسرا میان انصارالله و عربستان 

در دومین روز عملیات گسترده تبادل اسرا، هواپیمای حامل اسرای انصارالله روز شنبه عازم صنعا شد و عربستان نیز میزبان هواپیمای اسرای سعودی خواهد بود.

جسیکا موسان، مشاور رسانه ای کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: اولین هواپیما از ابها در جنوب عربستان که حامل 120 اسیر از انصارالله یمن بود، عازم صنعا شد.

عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته امور اسرای یمن نیز گفت که این اسیران در مقابل 15 اسیر عربستانی مبادله می شوند.

پیش از این عملیات تبادل اسرا با گروه انصارالله و ورود همزمان هواپیماهای حامل اسرای دو طرف به فرودگاه های عدن و صنعا انجام شده بود.

شورای همکاری نیز ضمن استقبال از آغاز عملیات تبادل اسرا، این توافق را بارقه امیدی برای حل بحران یمن دانست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها