|

سفر مقام جهاد اسلامی به مصر

منابع مطلع مصری فاش کردند که محمد الهندی، رئیس اداره سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین صبح امروز برای تکمیل مذاکرات برای آتش بس در نوار غزه به قاهره رفت.

سفر مقام جهاد اسلامی به مصر

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،العربی الجدید،الصباح،الخلیج اونلاین، وخبرگزاری رسمی عراق. در این میان العربی الجدید،در گزارشی به سفر مقام جهاد اسلامی به مصر پرداخته است

 

الخلیج اونلاین

رشد ۷.۶ درصدی تولید ناخالص داخلی امارات در سال ۲۰۲۲

 

امارات از ثبت بالاترین رشد تولید ناخالص داخلی با وجود کاهش نرخ رشد جهانی در پی افزایش نرخ بهره و تنش های ژئوپلتیک خبر داد.

بانک مرکزی امارات در گزارش سالانه خود اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی امارات رشد حدود ۷.۶ درصدی را طی سال ۲۰۲۲ شاهد بوده است.

در این گزارش پیش بینی شده است که تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳، ۳.۹ درصد کاهش یابد و دلیل آن کاهش تولید نفت است اما با این وجود، رشد بخش های غیر نفتی می تواند این کاهش را به صورت جزئی جبران کند.

تورم در امارات در سطح بسیار پایین تری از میانگین جهانی قرار دارد و نرخ آن 4.8 درصد است و احتمال می رود در سال 2023 کاهش یابد.

بانک مرکزی امارات اعلام کرد که در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲ مازاد بودجه کشور ۱۶۹.۹ میلیارد درهم بوده است که نشان دهنده افزایش ۱۶۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ است.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی حقیقی امارات در سال ۲۰۲۳ به میزان ۳.۵ درصد  افزایش داشته و در سال ۲۰۲۴ به ۳.۹ درصد افزایش خواهد یافت.

 

العربی الجدید

سفر مقام جهاد اسلامی به مصر برای رایزنی درخصوص آتش بس میان اسرائیل و غزه

منابع مطلع مصری فاش کردند که محمد الهندی، رئیس اداره سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین صبح امروز برای تکمیل مذاکرات برای آتش بس در نوار غزه به قاهره رفت.

 این سفر پس از دعوت رسمی مقامات دستگاه اطلاعات عمومی مصر از الهندی انجام شده است.

منابع مصری اشاره کردند که مقامات از زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی برای سفر به قاهره دعوت کرده بودند تا بر سر آتش بس در غزه رایزنی شود.

مصر در حال میانجیگری میان اسرائیل و گروه های مقاومت فلسیطین در غزه در پی ترور سه تن از فرماندهان سرایا القدس است.

سران جهاد اسلامی ترجیح دادند سفر النخاله به مصر به تعویق افتد و الهندی به قاهره سفر کند.

تلاش ها برای آتش بس میان دو طرف طی سال های گذشته به تعویق افتاد در حالی که قرار بود نیمه شب گذشته آتش بس با وساطت مصر، قطر و سازمان ملل اجرایی شود اما اسرائیل به ارائه تعهدات واضح در مقابل توقف سیاست ترور فرماندهان مقاومت اصرار دارد.

 

الصباح

تکرار پدیده آتش‌سوزی در زمین‌های کشت گندم عراق

با آغاز فصل برداشت، آتش به جان گندم در اکثر استان های عراق افتاده است، صحنه ای که سوختن گندم کشاورزان طی سال های گذشته را به یاد می آورد.

پرسش هایی درخصوص دلایل این آتش سوزی ها و عاملان آنها وجود دارد که برخی تاکید می کنند، برخی طرف ها نمی خواهند عراق در زمینه گندم به خودکفایی برسد و می خواهند همواره به واردات گندم نیاز داشته باشد.

در فصل کنونی برداشت، آتش سوزی های زیادی در مزارع گندم در استان های نجف، میسان، صلاح الدین، دیوانیه و المثنی رخ داده و هنوز احتمال آتش سوزی های بیشتر در استان هایی که برداشت را آغاز نکرده اند، وجود دارد.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع)

بررسی تامین مرزهای عراق با ایران و ترکیه در نشست امنیت ملی عراق

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، ریاست جلسه شورای وزارتی امنیت ملی عراق را برعهده داشت.

براساس بیانیه نخست وزیری عراق، در این نشست تحولات اوضاع امنیتی کشور، پیگیری طرح های نظامی و امنیتی برای تعقیب عناصر باقیمانده داعش بررسی شد.

حاضران در این نشست، چالش های آبی و تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر امنیت ملی و ایجاد طرح های برای تضمین مقابله با کم آبی طی تابسان آتی را بررسی کردند.

تلاش برای ایجاد جایگزین و راه هایی برای جلوگیری از هدر رفت آب و تضمین جریان آب در رودها به اندازه ای که نیازهای حداقلی را تامین کند، بررسی و اقداماتی در این خصوص اتخاذ شد.

در این نشست نیازهای ویژه تامین مرزهای عراق با ایران و ترکیه در راستای تقویت امنیت کشور و ثبات آن بررسی شد.

ضوابط خاص تامین امنیت تظاهرات مسالمت آمیز و تامین حمایت لازم از آن به عنوان حقی که در قانون اساسی تضمین شده است از دیگر محورهای این نشست بود.


 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها