|

اراکی، نماینده مجلس خبرگان:

قالب نظام سیاسی ولایت فقیه در همه جای دنیا قابل اجرا است / کسی که ادعای فقاهت دارد و می‌گوید که حوزه نباید در سیاست دخالت کند آیا نمی‌فهمد که حوزه علمیه کار اصلی اش دخالت در سیاست است؟

اراکی، نماینده مجلس خبرگان گفت: کسی که ادعای فقاهت دارد و می‌گوید که حوزه نباید در سیاست دخالت کند آیا نمی فهمد که حوزه علمیه کار اصلی اش دخالت در سیاست است؟ امیرالمومنین علی علیه السلام اولین سیاسی جهان اسلام است و ما که ادعا می‌کنیم حوزه‌های علمیه علوی است، باید به سیاست توجه شود.

 قالب نظام سیاسی ولایت فقیه در همه جای دنیا قابل اجرا است / کسی که ادعای فقاهت دارد و می‌گوید که حوزه نباید در سیاست دخالت کند آیا نمی‌فهمد که حوزه علمیه کار اصلی اش دخالت در سیاست است؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن انتقاد از کسانی که در قم ادعای فقاهت دارند اما برخلاف دین و شریعت سخن می گویند تصریح کرد که نظام سیاسی ولایت فقیه در همه جای دنیا قابل اجرا است.

در واقع ولایت فقیه به همین معناست که با وجود معصوم علیه‌السّلام باید او رهبری کند و در عصر غیبت به نیابت از امام زمان ولی فقیه رهبری و زمام امور جامعه را بر عهده دارد تا امت گرفتار هرج و مرج و آنارشیسم (آنارشیست‌ها معتقدند بشر می‌تواند زندگی خود را با اصول اخلاقی اداره کند و احتیاجی به دستگاه حکومت ندارد) و تعبد به حاکمیت طاغوت نشود و احکام و ارزشهای الهی در جامعه عملی گردد.

آیت الله اراکی نماینده مجلس خبرگان رهبری امروز در نشست هم اندیشی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری با رؤسای دانشگاه های قم و مسئولین نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به بررسی جایگاه ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی پرداخت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید: 

آیت الله اراکی در این نشست با اشاره به اینکه باید ارتباط بین مرکز تحقیقات مجلس خبرگان با نهادهای علمی، آموزشی  و پژوهشی در عرصه موضوعات کلان نظام تقویت شود، اظهار داشت: مسئولیت بزرگی بر عهده مرکز تحقیقات گذاشته شده است و می‌تواند همه نهادهای فرهنگی را از لحاظ محتوایی و برنامه ای بهره مند و پشتیبانی کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تاکید براینکه ما در جهان کنونی تعریف جدیدی از نظام سیاسی ارائه کرده ایم، ابراز کرد: این نظام اقتباسی و تلفیقی نیست، بلکه طرحی است که از نظر محتوا و قالب جدید است و باید این طرح در دنیا تبیین و معرفی شود و یقین داریم که اگر معرفی شود در دنیا با استقبال روبرو می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بحث ولایت فقیه الزاما دینی و اسلامی نیست، تصریح کرد: نظام ولایت فقیه یعنی حاکمیت کسی که آشنا به قانون و امانتدار در تبیین و اجرای قانون باشد و این نظام برای جوامع غیر متدین و برای همه جوامع قابل اجرا است.

وی اصل نظام ولایت فقیه را عقلانی، محکم و مبتنی بر عدل دانست و تاکید کرد: خیلی از نظام های مبتنی بر دموکراسی از مسئله عدل عدول می کنند و می‌گویند که عدل چون قابل دستیابی از لحاظ نظری و عملی نیست می توان از آن عدول کرد و نظام بدون توجه به عدل تشکیل داد.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه در مباحث فقهی نظام سیاسی رویکرد اصلی نظام حاکم بر جهان را توجه به قدرت می داند گفت: در نظام‌های دنیا به مشروعیت و عادلانه بودن آن توجهی ندارند ولی نظامی که ما ترجیح می دهیم قدرت و مشروعیت در آن جمع شده است و قدرت در اختیار عدل قرار می گیرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ضمن تاکید براینکه مبانی نظام حکومت اسلام برخاسته از مبانی شرع و مبانی شیعه است، اظهار داشت: نظراتی که در زمینه حکومت اسلامی داریم، اگر درست تبیین شود در دنیا قابل استماع، فهم و قبول است و ما تاکنون توانستیم که نظام سیاسی خود را به دنیا معرفی کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه قالب نظام سیاسی ولایت فقیه در همه جای دنیا قابل اجرا است، خاطرنشان کرد: خیلی از دانشگاه های سیاسی دنیا از نظام سیاسی کشور ما بی اطلاع هستند و معنای ولایت فقیه را نفهمیده اند؛ ولایت فقیه، واژه فقهی خاصی نیست بلکه بحث یک نظام  سیاسی است که در دنیا حرف برای گفتن دارد و  قالب این نظام سیاسی در همه جای دنیا قابل اجرا است.

وی با بیان اینکه یکی از علمای برجسته اهل سنت در دور دوم مجلس خبرگان به من گفت که ولایت فقیه طبق مبانی فقهی ما مورد تایید است، تصریح کرد: بنده در کتاب فقه نظام سیاسی با استفاده از منابع ثابت کرده‌ام که همه مذاهب اسلامی قائل به ولایت فقیه هستند.

آیت الله اراکی با تاکید بر اینکه اگر نظام سیاسی اسلامی برای جهانیان درست تبیین شود، همه دنیا حرف ما را قبول می‌کنند، اظهار داشت:  نظام سیاسی‌ای که ما بیان می کنیم صد درصد عقلانی است و اگر امام و پیغمبر و حتی العیاذ بالله خدایی نبود، بازهم نظام سیاسی ولایت فقیه، نظام سیاسی عقلانی و عقلایی بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نظام سیاسی ولایت فقیه را نه تنها در دنیا بلکه در دانشگاه های کشور خودمان تبیین نکرده ایم، گفت: حرف هایی را در دانشگاه‌های کشور درباره ولایت فقیه می‌شنویم که نشان دهنده جهل مطلق گوینده به اصل مسئله سیاست است.

استاد حوزه علمیه نظام سیاسی خاص مبتنی بر ولایت فقیه را برگرفته از معیارهای دینی و اسلامی دانست و ابراز کرد: کسی که فهم درستی از تفکر موجود در عالم سیاست دنیا نداشته باشد و مقلد چند کتاب‌ جهت دار باشد، تحلیل درستی از عالم سیاست ندارد.

وی در ادامه گفت: نهادهای دانشگاهی قم خوب است طرحی را تدوین و نظام سیاسی حاکم بر ایران را برای دوران ابتدایی تا دانشگاه تدریس کنند و در تمام مقاطع تحصیلی دانشگاه و پیش از آن این نظام تبیین شود تا فهم درستی از نظام ولایت فقیه شکل بگیرد.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه کسی که قدرت را در دست می‌گیرد باید عدل شناس باشد، خاطرنشان کرد: حاکم در تبیین عدل و اجرای آن نیز باید امین باشد و زمانی که در منابع ما گفته می‌شود فقیه عادل، منظور فقط عدالت در اجرا نیست و عدالت در تبیین هم منظور است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کسانی در قم ادعای فقاهت دارند و حرف‌هایی بر خلاف شریعت می‌زنند، ابراز کرد: این افراد فقط برای مخالفت با جمهوری اسلامی حرف می‌زنند و می دانند که حرف‌هایی که می‌زنند غلط است.

وی در ادامه گفت: کسی که ادعای فقاهت دارد و می‌گوید که حوزه نباید در سیاست دخالت کند آیا نمی فهمد که حوزه علمیه کار اصلی اش دخالت در سیاست است؟ امیرالمومنین علی علیه السلام اولین سیاسی جهان اسلام است و ما که ادعا می‌کنیم حوزه‌های علمیه علوی است، باید به سیاست توجه شود.

آیت الله اراکی در ادامه اظهار داشت: حضرت امیرالمومنین صددرصد سیاسی بودند و ائمه ما هم صددرصد سیاسی بودند و اگر کسی بگوید که حوزه از سیاست جدا است می‌داند که دروغ می گوید و مع ذلک چیزی را که درست نیست برای مردم بیان می کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری یکی از عناصر تبیین را توضیح درستی یک ایده دانست و تصریح کرد: بخش دیگر تبیین پاسخ به پرسش‌ها است و دفع شبهات را هم می‌توان در ردیف تبیین حساب کرد؛ بخش دیگر تبیین مقابله با تحریف ها است و عمده ترین بخش تبیین را این بخش تشکیل می‌دهد. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مقابله با تحریف را چالش اصلی مکاتب الهی دانست و خاطرنشان کرد: بعد از اینکه انبیای الهی تبیین می کردند و با برهان و معجزه یک ایده را جا می انداختند؛ منافقین چون نمی توانستند با اصل ایده مخالفت کنند به تحریف ایده و متن و لفظ می پرداختند.

 

منبع: رسا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها