|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| یکم تیر

انتقاد سفیر جدید یونان از «وضع مجلس و سیاست‌بازی‌های دوم خردادی‌ها»/ خبری پخش شده که شیخ علی تهرانی در زندان دست به خودکشی زده، ولی نجات یافته

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز یکم تیر در مورد چند دیدار سیاسی نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

انتقاد سفیر جدید یونان از «وضع مجلس و سیاست‌بازی‌های دوم خردادی‌ها»/ خبری پخش شده که شیخ علی تهرانی در زندان دست به خودکشی زده، ولی نجات یافته

[آقای عیسی کلانتری] وزیر کشاورزی، همراه دکتر [محمدجعفر] ملکوتی [سرپرست مؤسسه تحقیقات خاک و آب و مشاور وزیرکشاورزی در امور تولید و مصرف بهینه کودها] آمد. گزارشی از وضع کشاورزی داد؛ من‌جمله از کمبود ریزمغذّی‌ها برای محصولات گفت که در اثر ندادن مواد لازم برای کیفیت و کمیت، محصولات فرآورده‌های کشاورزی ایران، نامرغوب و فاقد خواص مفید و مهم است؛ من‌جمله از کمبود سولفور روی در کودها گفتند و توضیحاتی جالب در فواید روی در رشد انسان و گیاه دادند و نمونه‌هایی از آثار مهم دادن روی به گیاه را با اسلاید نشان دادند.

گفتم، چرا در گذشته به این مسئله مهم توجه نداشتند. گفتند، به خاطر پیشداوری غلطی که در بین متخصصان کشاورزی ما بوده که خاک ایران از لحاظ پتاسیم قوی است و اخیراً که کشورهای پیشرفته با آزمایش محصولات وارداتی، این نقص را در محصولات ما دیده‌اند، از پنج سال پیش به فکر جبران افتاده‌اند و برای انسان‌ها هم کپسول روی از همین رهگذر به‌دست آمده که اکنون بیش از ده میلیون کپسول در سال، توسط شرکت‌های تجاری تولید می‌شود و روزافزون است. خواص فراوانی در تنظیم متابولیسم انسان دارد. از اهمیت آبیاری قطره‌ای گفتند که مانع تنش خشک می‌شود؛ چون معمولاً در آبیاری ثقلی دو سه روز آخر در نوبت، در گرما آسیب به گیاه می‌رسد.

آقای [ابراهیم] درازگیسو، سفیر جدیدمان در ترکمنستان آمد و درخواست کرد، از احترام فوق‌العاده‌ای که آقای [صفرمراد] نیازاُف [رئیس‌جمهور ترکمنستان]، برای من قائل است، در جهت تحکیم و توسعه روابط استفاده کنیم. گفتم، تنگ‌نظری عناصری در وزارت امورخارجه و جناح‌های دیگر، مانع دخالت است. توصیه‌هایی به او نمودم.

اخوی محمد [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد. گفت، همراه آقای خاتمی به چین نمی‌رود؛ با اینکه رئیس کمیسیون مشترک است و از همراهی حدود هشتاد نفر از هنرمندان در این سفر با آقای [عطاءالله] مهاجرانی [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، انتقاد داشت. ظهر محسن [مدیرعامل شرکت متروی تهران]، برای خداحافظی آمد؛ برای امور مترو، همراه آقای خاتمی به چین می‌رود. بعضی از رسانه‌های خارجی می‌گویند، در پکن اعلان شده که دولت چین از سفر آقای خاتمی به منطقه مسلمان‌نشین [سین‌کیانگ]، ناراضی است.

عصر آقای [محمدتقی] مؤید، سفیر جدید در یونان آمد؛ به جای مذاکره دربارۀ مسائل سفارت، انتقاداتی از وضع مجلس و سیاست‌بازی‌های دوم خردادی‌ها مطرح کرد و نیز مشکلاتی که به خاطر شایعات ادغام وزارتخانه‌ها و ترمیم کابینه، در اُرگان‌های دولتی به وجود آمده و ثبات را به هم زده است.

شب، فائزه خبر داد که دیروز در سفر اراک، بیمار شده و به بیمارستان هم رفته، ولی ما را بی‌اطلاع گذاشته است. خبری پخش شده که شیخ علی تهرانی - در زندان است- دست به خودکشی زده، ولی نجاتش داده‌اند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها