|

گزارش لحظه به لحظه «شبکه شرق» از تحولات روسیه؛

رهبر واگنر پیشنهاد صلح را پذیرفت/پوتین: با خیانت داخلی و خنجر از پشت رو‌به‌رو هستیم/ پیشنهاد عفو به واگنرها/ چچن پشت پوتین ایستاد/ حمایت اردوغان از پوتین/ جمهوری اسلامی: از حاکمیت قانون در روسیه حمایت می‌کنیم

از شب گذشته و پس از اظهارات فرمانده گروه واگنر، تنش در روسیه شدت گرفته‌است.

 رهبر واگنر پیشنهاد صلح را پذیرفت/پوتین: با خیانت داخلی و خنجر از پشت رو‌به‌رو هستیم/ پیشنهاد عفو به واگنرها/ چچن پشت پوتین ایستاد/ حمایت اردوغان از پوتین/ جمهوری اسلامی: از حاکمیت قانون در روسیه حمایت می‌کنیم

به گزارش شبکه شرق، ولادیمیر پوتین در اولین سخنرانی پس از تنش‌ها در روسیه گفت: نیروهای واگنر به یک توطئه جنایتکارانه از طریق شورش مسلحانه کشیده شده‌اند. آنچه با آن روبه‌رو هستیم خیانت داخلی، به منزله خنجر از پشت است!

 

بعد از تنش‌ها در روسیه که از شب گذشته آغاز شد، خبرگزاری تاس به نقل از سخنگوی کرملین اعلام کرده‌بود که رئیس جمهوری روسیه به زودی سخنرانی تلویزیونی خواهد کرد.

 

پریگوژین، رئیس گروه واگنر می‌گوید که نیروهایش مکان‌های کلیدی در شهر روستوف-نا-دونو در جنوب روسیه را در کنترل خود دارند. او ویدئویی را منتشر کرده است که در آن می‌گوید نیروهای واگنر به مسدود کردن شهر و حرکت به سمت مسکو ادامه می‌دهند مگر اینکه سرگی شویگو و والری گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش روسیه با او ملاقات کنند.

 

بنابر گزارش وبسایت نت‌بلاکس که سانسور و فیلترشدن اینترنت را پیگیری می‌کند، دسترسی کاربران روسی به بخش خبر گوگل مسدود شده است.

 

صبح امروز همچنین راشا تودی گزارش داد که ماموران امنیتی روسیه وارد مقر نیروهای شبه‌نظامی واگنر واقع در شهر سن پترزبورگ شدند.

 

اما ​رویترز به نقل از یک منبع امنیتی روس گزارش داد که نیروهای واگنر تمامی تاسیسات نظامی شهر ورونژ واقع در ۳۱۰ مایلی جنوب مسکو را تحت کنترل خود در آورده‌اند.

 

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت که رئیس‌جمهوری روسیه در جریان تحولات اخیر در این کشور قرار دارد. او گفت: «سرویس‌های امنیتی، وزارت دفاع، نیروهای اورژانس و وزارت امور داخلی، همه و همه، مثل ساعت کار کرده و گزارش‌ها را در اختیار رئیس‌جمهوری می‌گذارند.»

 

میخائیل خودورکوفسکی، سرمایه‌دار حوزه نفت اهل روسیه و یکی از ثروتمندترین افراد جهان که از منتقدان جدی ولادیمیر پوتین محسوب می‌شود، روز شنبه از مردم روسیه خواست که از رئیس گروه واگنر که قول داده رهبری نظامی مسکو را سرنگون کند، حمایت کنند. او اعلام کرد: «اکنون باید کمک کنیم و بعدها در صورت لزوم، با این گروه نیز مبارزه خواهیم کرد».

 
 

واکنش آمریکا به تنش‌ها در مسکو

 یک سخنگوی شورای امنیت ملی دولت جو بایدن جمعه شب به وقت محلی در پی اظهارات جنجالی یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر و تدابیر امنیتی در مسکو پایتخت روسیه اعلام کرد: وضعیت را رصد می‌کنیم و با متحدان و شرکای خود در ارتباط با این تحولات مشورت خواهیم کرد.

 

 

شب گذشته چه اتفاقی در روسیه رخ داد؟

 درپی تهدید گروه واگنر علیه سران روسیه، خیابان‌های منتهی به کرملین بسته شد. 

کانال تلویزیونی روسی Dom Kino هک و در آن پیام درخواست کمک فرمانده واگنر یوگنی پریگوژین از مردم پخش شد.

رسانه‌ها به نقل از رادیو محلی مسکو گزارش دادند که ارتش روسیه به دستور دفتر ریاست جمهوری در مسکو حکومت نظامی اعلام کرد.

در پی بالاگرفتن اختلافات داخلی در روسیه و احتمال وقوع اتفاقات پیش‌بینی نشده، نیروهای گارد ملی روسیه در خیابان های روستوف حضور یافتند.

همزمان با این حوادث تصویری از ریزش شدید بازار سهام روسیه منتشر شد.

خبرگزاری تاس روسیه  اعلام کرد که کمیته مبارزه با تروریسم روسیه با صدور کیفرخواستی ضد پریگوژین فرمانده گروه واگنر به اتهام سرپیچی و شورش فرمانده واگنر از دستورات نیروهای مسلح صادر کرده است.

دیشب منابع خبری روس گزارش دادند که طرح «قلعه» در مسکو اجرا شده است.

اف‌اس‌بی، سرویس امنیت روسیه نیز شب گذشته در باره تحولات اخیر توضیح داد: اظهارات و اقدامات پریگوژین در واقع فراخوانی برای آغاز درگیری داخلی مسلحانه در قلمرو فدراسیون روسیه محسوب می‌شود.

شبکه تلویزیونی دولتی روسیه ۲۴ پخش برنامه‌هایش را برای خواندن پیامی از وزارت دفاع روسیه قطع کرد که در آن ادعاهای مطرح شده توسط یوگنی پریگوژین، رهبر گروه مزدور واگنر رد شده و عنوان شد این ادعاها "با واقعیت مطابقت ندارد".

 

فرمانده گروه واگنر نیز اعلام کرد ما ۲۵۰۰۰ جنگجو در روسیه داریم، علت این نابسمانی را مشخص خواهیم کرد.

 

 

بنیان‌گذار گروه واگنر کیست؟/ سرآشپز پوتین چگونه یک شورشی شد؟

یِوگنی پریگوژین، یکی از تجار روس که به «سرآشپز پوتین» معروف بود و زمانی از متحدان رئیس جمهور روسیه به حساب می‌آمد، گروه امنیتی خصوصی "واگنر"‌ را با این هدف بنیانگذاری کرد تا شبه‌نظامیان این گروه را در سال ۲۰۱۴ به منطقه دونباس اوکراین بفرستد.

 

 

دست راست پوتین فرار کرد؟!

گروه واگنر ادعا می کند که رئیس ستاد کل روسیه والری گراسیموف از مقر وزارت دفاع روستوف فرار کرده و سعی دارد در آپارتمان دوست خود در شهر مخفی شود.

 

ساعتی پیش تصاویری از ملاقات و خوش‌وبش پریگوژین رئیس واگنر با یونس بک یوکوروف معاون وزیر دفاع روسیه منتشر شد.

 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تمام پیام‌ها و ویدئوهایی که به نام یوگنی پریگوژین (فرمانده واگنر) در شبکه‌های اجتماعی در مورد ادعای «حمله وزارت دفاع روسیه به پایگاه‌های واگنر» منتشر شده است با واقعیت مطابقت ندارد و یک تحریک اطلاعاتی است. این وزارت افزود: نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به انجام مأموریت‌های رزمی در خط مقدم با نیروهای مسلح اوکراین در منطقه عملیات ویژه نظامی ادامه می‌دهند.

 

 

آتش‌سوزی در جنوب روسیه

فرماندار منطقه «وورنژ» در جنوب روسیه و در نزدیکی مرزهای این کشور با اوکراین یک انبار نفت در شهر وورنژ دچار آتش سوزی شد و بیش از ۱۰۰ آتش نشان در تلاش برای خاموش کردن آن هستند.

 

رهبر گروه شبه نظامی واگنر گفت: هیچ‌کس به درخواست رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه FBS یا هرکس دیگری خود را تسلیم نمی کند زیرا نمی‌خواهیم کشور با فساد، نیرنگ و بروکراسی به راه خود ادامه دهد.

 

معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: جدایی و خیانت مسیرهایی به سوی بزرگ‌ترین تراژدی و یک فاجعه جهانی است که ما اجازه نمی‌دهیم چنین چیزی رخ دهد. دشمن شکست خواهد خورد و پیروزی از آن ما است

 

 

واکنش فرانسه به وقایع روسیه

 کاخ الیزه: مکرون اوضاع روسیه را از نزدیک زیر نظر دارد.

 

واکنش زلنسکی به وقایع روسیه

زلنسکی: هیچ دروغی نمی‌تواند ضعف‌های روسیه را بپوشاند.

 

واکنش انگلیس به تنش‌ها در روسیه

وزارت دفاع انگلیس در واکنش به شورش گروه واگنر گفت که مسکو با بزرگترین چالش امنیتی خود در سال‌های اخیر مواجه شده است.

 

واکنش اتحادیه اروپا به تنش‌ها در روسیه

رئیس شورای اروپا گفت: با رهبران اروپایی در تماس هستیم. این یک موضوع داخلی روسیه است. حمایت ما از اوکراین و زلنسکی، تزلزل‌ناپذیر است.

 

رئیس‌جمهوری چچن در مورد تنش‌ها در روسیه چه گفت؟

​رئیس جمهور منطقه خودمختار چچن می‌گوید سربازان تحت کنترل او، آماده‌اند تا به سرکوب ارتش خصوصی واگنر کمک کنند.

 

 

درخواست «ماریا زاخارووا»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از مردم این کشور خواست اطراف پوتین را خالی نکنند.

 

پوتین در کرملین

سخنگوی کرملین در پاسخ به ادعای برخی از کانال‌های تلگرامی مبنی بر این‌که پوتین مسکو را به سمت یکی دیگر از اقامتگاه‌های خود در منطقه‌ای دیگر ترک کرده، گفت: «رئیس‌جمهور در کرملین کار می‌کند».

 

واکنش جمهوری اسلامی به درگیری در روسیه

سخنگوی وزارت امور خارجه رویداد اخیر در روسیه را موضوع داخلی این کشور دانست و افزود؛ جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت قانون در فدراسیون روسیه حمایت می‌کند.

 

 

 تاس خبر داده، فرودگاه‌های بین‌المللی مسکو از روال عادی فعالیت خود خبر دادند.
 
 

منابع خبری روسیه از حرکت چهار کاروان نظامی گروه «واگنر» به سمت مسکو و همزمان ورود نیروهای چچنی به شهر روستوف در حمایت از پوتین خبر دادند.

 

حمایت اردوغان از پوتین

رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با پوتین، حمایت کامل خود از اقدامات رئیس جمهور روسیه را اعلام کرد.

 

 

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد نیروهای امنیتی روسیه در حال تخلیه موزه‌ها،  مراکز خرید و پارک‌های مسکو از توریست‌ها و بازدیدکنندگانند.

 

اندیشکده ارتش آمریکا اعلام کرد: نیروهای خصوصی واگنر در برابر نیروهای وفادار به وزارت دفاع دولت روسیه شانس کمی دارند.

 

سفارت چین در روسیه اعلام کرد: فضا و وضعیت مسکو آرام است و ما خبرهای روستوف پس از ادعای رئیس واگنر مبنی بر تصرف سایت‌های نظامی را دنبال می‌کنیم.

 

پذیرش صلح؟

پریگوژین رهبر واگنر پیشنهاد لوکاشنکو برای توقف جنبش واگنر در روسیه و برداشتن گام‌های بیشتر برای تنش‌زدایی را پذیرفته است.

 
 

نایب رییس شورای امنیت فدراسیون روسیه نسبت به دستیابی گروه واگنر به زرادخانه هسته‌ای روسیه هشدار داد.

 

پیشنهاد عفو به واگنرها

یک قانونگذار از دومای ایالتی امروز -شنبه - به رسانه دولتی «تاس» گفت که مقام‌های روسیه پیشنهاد عفو اعضای واگنر که سلاح‌های خود را زمین می‌گذارند، داده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها