|

رسانه‌های غربی در مورد تنش‌های روسیه چه گفتند؟

همزمان با تنش‌ها میان گروه شبه نظامی واگنر و ارتش روسیه، رسانه‌های غربی از جمله رویترز و سی‌ان‌ان از همان ساعات اولیه، پوشش خبری زنده از وقایع داخلی روسیه را آغاز کرده و با بازی‌های رسانه‌ای به دنبال بهره‌گیری از آن به نفع اربابان خود هستند.

رسانه‌های غربی در مورد تنش‌های روسیه چه گفتند؟

به گزارش شبکه شرق، به دنبال شکل گیری تنش‌ها میان این گروه شبه نظامی و ارتش و وزارت دفاع روسیه، رسانه‌های غربی تلاش کردند تا با استفاده از روش‌های مختلف از جمله بزرگنمایی وقایع و استناد به منابع نامعتبر، رویدادهای داخلی روسیه را هم راستا با منافع سیاسی غرب بازگو کنند.

در همین راستا، خبرگزاری رویترز در گزارشی با عنوان «درگیری رئیس گروه مزدور روسی با ارتش روسیه از طریق شورش مسلحانه» از این اتفاق به عنوان یک «تغییر جهت چشمگیر» (The dramatic turn) و بزرگترین بحران داخلی روسیه از زمان حمله به اوکراین یاد کرد.

این رسانه‌ انگلیسی از بامداد شنبه تاکنون با هدف دامن زدن به تنش‌ها در روسیه با استناد به منابع غیررسمی از جمله کانال‌های تلگرامی، بدون ذکر عنوان آن‌ها، ادعاها درباره پیش‌روی گروه واگنر را بازگو می‌کند.

وزارت دفاع انگلیس نیز در بیانیه‌ای تنش ایجاد شده در روسیه را بزرگترین تهدید امنیتی اخیر این کشور دانست و افزود: در ساعات آینده، این وفاداری و تعهد نیروهای امنیت روسیه به ویژه گارد ملی این کشور هستند که تعیین می‌کنند که سرانجام این بحران چه خواهد کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در میانه پوشش زنده وقایع در روسیه، گفت‌وگویی با ویلیام تیلور سفیر سابق آمریکا در اوکراین را منتشر کرد و نوشت: با اعتقاد وی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اکنون باید بسیار نگران باشد.

وی ادامه داد: او [پوتین] احتمالا اکنون خیلی دقیق همه چیز را زیر نظر دارد. او یک مشکل خیلی بزرگ دارد. پوتین یک ارتشی در اختیار دارد که درحال تغییر توجه [از اوکراین] به نیروهای خودی [گروه واگنر] است.

سی‌ان‌ان در ادامه به نقل از این دیپلمات آمریکایی نوشت: این لحظه برای اوکراین اهمیت بالایی دارد. اکنون زمان مناسبی است که اوکراینی‌ها از این بحران در مسکو و ارتش روسیه به نفع خود استفاده کنند.

اما تغییر جهت اصلی در رویکرد این رسانه‌ها با طرفداری آشکار از یوگنی پریگوژین بنیان‌گذار و رییس گروه خصوصی نظامی واگنر مشاهده می‌شود.

غرب که از ابتدای جنگ اوکراین به دنبال تضعیف نظامی و اقتصادی روسیه و بر هم زدن نظم داخلی این کشور بوده است به نظر می‌رسد در رویکرد خبری این رویداد از همان ابتدا با بزرگ‌نمایی وقایع به دنبال ارتباط دادن آن به یک جنگ داخلی و کودتای نظامی بوده است.

پریگوژین روز جمعه بدون ارائه شواهدی مدعی شد که ارتش روسیه ۲ هزار نفر از نیروهای واگنر را به قتل رسانده است.

وی با طرح ادعای یک حمله راکتی به اردوگاه‌های گروه واگنر، با استناد به کسانی که شاهد حمله بودند، گفت: این راکت از پشت جبهه یعنی توسط نیروهای وزارت دفاع فدراسیون روسیه شلیک شده بود.

پریگوژین که در ماه‌های گذشته حملات لفظی شدیدی علیه سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه داشته است، ادامه داد: وزارت دفاع تلاش می‌کند جامعه و رئیس جمهوری را فریب داده و قصه‌ای درباره تهاجم اوکراین و برنامه‌ریزی آن‌ها برای حمله به ما با همکاری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بسازد.

وی همچنین وزیر دفاع روسیه را تهدید کرد و گفت که وی در میدان سرخ مسکو به دار آویخته خواهد شد و در مقبره لنین دفن می‌شود.

رئیس واگنر اعلام کرد که نیروهای این گروه شبه‌نظامی از اوکراین وارد خاک روسیه شده و آماده هستند «تمام راه» را علیه ارتش روسیه طی کنند.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها