|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| هفتم تیر

ابراز ناراحتی معاونان وزارت اطلاعات از آزادی یکی از اعضای «تحکیم وحدت»/گلایه رهبری از مجلس/ تردید وزیر کشور برای انتخاب قالیباف

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز هفتم تیر دیداری با رهبری و برخی معاونان وزارت اطلاعات داشته که جزییات آن را نوشته‌است. او همچنین به شرایط دولت و مجلس وقت نیز اشاره کرده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

ابراز ناراحتی معاونان وزارت اطلاعات از آزادی یکی از اعضای «تحکیم وحدت»/گلایه رهبری از مجلس/ تردید وزیر کشور برای انتخاب قالیباف

آقای [علی] معلمی، نماینده سابق جویبار آمد و گفت، انتظار دارد، سمتی مثل ریاست [سازمان] اوقاف یا امام‌جمعگی استانی به ایشان داده شود. از اوضاع جاری، ابراز ناراحتی کرد؛ همراه او، فرزند خود و فرزند آقای کمال فقیه ایمانی هم بودند. دربارۀ اقدام برای رواج متعه [ازدواج موقت]، به منظور حفظ اخلاق جوانان، کتابی آوردند و برای انتشار آن مشورت کردند.

معاونان وزارت اطلاعات آمدند. گزارشی از وضع دانشگاه‌ها را دادند و از آزادی آقای [علی] افشاری، از [مسئولان دفتر] تحکیم وحدت که به اتهام شرکت در کنفرانس برلین بازداشت بود، اظهار ناراحتی کردند و گفتند، او موضع جناح غیرارزشی تحکیم را تقویت می‌کند. تذکراتی در مورد مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی دادند.

محسن [مدیرعامل شرکت متروی تهران] آمد. گزارش سفر چین را داد. دستاورد مهم آن را عقد تفاهم‌نامه خط ۴ با تأمین مالی بلندمدت یازده ساله با ۵۰ درصد ساخت داخل برای مترو می‌داند. اشکال سفر در زمان رفتن هیئت آقای [سیدمحمد] خاتمی [رئیس‌جمهور] به ارومچی، [مرکز استان سین‌کیانگ چین] و عدم استقبال فرماندار هنگ‌گنگ بوده است. از مسائل مثبت و منفی سفر، مفصل گفت.

عصر، دکتر [حسن] حبیبی [معاون اول رئیس‌جمهور] آمد. از اوضاع راکد کشور و کم‌تحرکی آقای خاتمی و [اعضای هیئت] دولت در اداره امور کشور، ناراضی است. راجع به تمرکز امور قضائی، نظراتی داشت و درخواست‌کرد [بررسی این مصوبه] در مجمع [تشخیص مصلحت نظام] به تأخیر بیفتد که دولت بررسی بیشتری کند. گفت، آمادگی برای نامزدی [انتخابات] ریاست‌جمهوری [۱۳۸۰] ندارد و نمی‌داند که آقای خاتمی، مجدداً نامزد می‌شود یا نه.

خانواده شهدای هفتم‌تیر آمدند. آقای [اسماعیل] فردوسی‌پور [از بازماندگان حادثه و رئیس ستاد برگزارى مراسم هفتم تیر]، گزارش مراسم را داد و از شخصیت‌های بالای کشور گله‌ کرد که سخنرانی در مراسم سرچشمه [محل انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰] را نپذیرفته‌اند. صحبت دلگرم‌کننده‌ای برای آنها کردم.

شب میهمان رهبری بودم. از مجلس که به دستورشان در مورد طرح اصلاح قانون مطبوعات، ترتیب‌ اثر نداده‌اند، گله دارند و گفتند، بعید است به صورت قانون درآید؛ شورای نگهبان رد می‌کند. پس از اعلان موافقت [آقای عبدالواحد موسوی لاری] وزیرکشور، حکم فرماندهی ناجا [نیروی انتظامی] را به نام آقای [محمدباقر] قالیباف، نوشته‌اند، ولی گویا وزیرکشور دچار تردید شده و پیغام داده که اعلان نشود تا رهبری را ببینند. آقای شیخ علی تهرانی، نامه‌ای نوشته و خواسته که با عفو او از زندان، نجاتش بدهند، ولی ایشان قبول نکرده‌اند و پس از آن اقدام به خودکشی کرده و خانواده او فشار زیادی برای عفو دارند. از آقای عبدالله نوری [وزیر کشور سابق و مدیرمسئول روزنامه خرداد]، تاکنون نامه درخواست عفو نرسیده است. دربارۀ تمرکز امور قضا در قوه قضائیه که در دستور کار مجمع تشخیص [مصلحت نظام] است، مذاکره کردیم؛ نظر روشنی نداشتند، به خاطر اینکه مشکل برای دولت پیش می‌آورد و کار قوه قضائیه را مشکل و سنگین‌تر می‌کند. خواستند، کارشناسی بیشتری شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها