|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| نهم تیر

حدس و گمان‌ها در مورد تاخیر سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران/«نوار و مطبوعات» محور گزارش‌ روزنامه‌ها

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز نهم تیر به علت تاخیر سفر وزیر امور خارجه انگلیس به ایران اشاره کرده‌است. او همچنین از وضعیت و اخبار سیاسی کشورهای دیگر نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

حدس و گمان‌ها در مورد تاخیر سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران/«نوار و مطبوعات» محور گزارش‌ روزنامه‌ها

در دفتر کوشک بودم. بیشتر وقت به مطالعه بولتن‌ها و گزارش‌ها و پیشنهادهای [آقای کوفی عنان] دبیرکل سازمان ملل، برای اجلاس هزاره سوم، از وضع دنیا و مشکلات در راهکارها و نیز مرور کتابی از یک خانم ایرانی مقیم آمریکا - به نام شهلا حایری- دربارۀ ازدواج موقت.

محمدتقی و پسرش عباس، کارگر کشاورزی بهرمان [رفسنجان] آمدند و وضع را گفتند. مردم در سایه رونق پسته‌کاری، زندگی خوبی دارند. از سفرشان به کربلا گزارش دادند. پدر شهید است. گفت، در کربلا، در موقع انتخابات ایران، از مطالبی که دربارۀ من می‌شنیده، ناراحت بوده و دعا کرده است؛ گفت، بعد از دعا در خواب دیدم که شما روی هودجی در آسمان پرواز می‌کنی و مردم ابراز احساسات می‌کنند و تعدادی در کناری فحاشی می‌کنند و راحت شدم. ادامه داد که توده مردم، از گستاخی‌ها و سمپاشی‌های مخالفان ناراحت‌اند و حقایق را می‌فهمند. آقای [حسن] شفتی، سفیرمان در اسپانیا هم دیروز همین را می‌گفت. معمولاً افرادی که این روزها با من ملاقات دارند، همین مضمون را می‌گویند که به خاطر تکراری بودن مضمون، در خاطرات روزانه نمی‌نویسم.

تأخیر سفر [آقای رابین‌کوک]، وزیر امورخارجه انگلیس به ایران - برای بار دوم- منشأ حدس وگمان‌ها و اظهارات متناقض در ایران و انگلیس شده است؛ در ایران اعلان شده که به خاطر مشغله زیاد [آقای‌کمال خرازی] وزیر امورخارجه ایران، به تأخیر افتاده و در انگلیس‌گفته‌اند، به‌خاطر مخالفت جمع زیادی از نمایندگان پارلمان انگلیس با سیاست نزدیکی به ایران بوده است.

الیان گونزالس،کودک کوبایی، بعد از هفت ماه سرگردانی و کشمکش‌های سیاسی و بازی‌های سرگرم‌کننده در آمریکا، به کوبا پس داده شد و کوبایی‌ها را پیروز معرفی کردند. در زیمبابوه، علی‌رغم تلاش فراوان غربی‌ها، باز هم حزب [رابرت] موگابه، در انتخابات پیروز شد. در سوریه، بشار اسد، به عنوان نامزد منفرد ریاست‌جمهوری معرفی شد. در جزایر ملوک در اندونزی، جنگ داخلی بین مسلمانان و مسیحیان ادامه دارد. در روسیه، ختم جنگ با چچن اعلان شد. در رسانه‌های داخلی، نزاع بر سر نوار و مطبوعات ادامه دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها