|

درخواست مادربزرگ نائل برای پایان خشونت‌ها

ششمین شب اعتراضات و شورش در فرانسه تا حدی آرام‌تر از شب‌های دیگر بوده است. خانواده نائل نوجوان مقتول به ضرب گلوله پلیس از معترضان خواسته اند دست از خشونت و آتش‌ زدن مغازه‌ها و اتوبوس‌ها و مدارس بردارند و تنها خواستار عدالت باشند. این موضوع همچنان در روزنامه‌های جهان خاصه روزنامه‌های بریتانیا مورد توجه است. از آن گذشته نظر بریتانیایی‌ها درباره از بین رفتن اصل ارائه خدمت رایگان به شهروندان در ۱۰ سال آینده موضوع دیگری است که بازتاب دارد.

درخواست مادربزرگ نائل برای پایان خشونت‌ها

برای روزنامه‌های آمریکایی موضوعات متنوعی در اولویت است؛ روسیه کماکان جایگاه خود را دارد، سفر وزیر خزانه‌داری به چین بسیار مهم است. حواشی تصمیم دیوان عالی درباره قانون پذیرش دانشجویان همچنان پابرجاست و …

در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای فرانسه و ماجراهایش همچنان مورد توجه است. حمله اسرائیل به مواضعی در حمص سوریه هم خبر مهم دیگر این روزنامه‌هاست. تجمعات اعتراض به قرآن‌سوزی و انتشار بیانیه سازمان همکاری اسلامی سوژه دیگر این روزنامه ها برای صفحه اول است. خبرهایی از یمن و کشته شدن تعدادی شهروند یمنی به دست حوثی‌ها هم دوباره به صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای بازگشته است.

گاردین

نگرانی بریتانیایی‌ها؛ پایان خدمات رایگان سازمان بهداشت؟

نظرسنجی انجام شده در جامعه بریتانیایی‌ نشان می‌دهد یکی از نگرانی‌های این شهروندان پایان خدمات رایگان سازمان بهداشت است. از هر ۱۰ بریتانیایی، هفت نفر معتقد است تا یک دهه آینده خدمات رایگان امروز سازمان بهداشت شامل پرداخت پول می‌شود.

این نظرسنجی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان بهداشت در بریتانیا انجام شده است. نهادی که در سال ۱۹۴۸ پایه گذاری شد تا به صورت رایگان خدماتی پزشکی و بهداشتی به شهروندان ارائه دهد.

خدمات رایگان بهداشتی و پزشکی یکی از اصول کلیدی و بنیادی سازمان بهداشت است که تا امروز تا حدی مورد چالش قرار گرفته است. بیش از ۷۰ درصد شهروندان بریتانیایی معتقدند در یک دهه آینده اصل اساسی سازمان بهداشت به خطر خواهد افتاد و به بیشترین فاصله با ارائه خدمات رایگان پزشکی خواهد رسید.

نتایج نظرسنجی بنیاد سلامت با اندیشکده مرتبط با این بنیاد به اشتراک گذاشته شده تا بیش از پیش مورد تحقیق و تفسیر قرار بگیرد و در نهایت مورد استناد تصمیم‌گیری‌های دولت در این زمینه واقع شود.

نشنال

درخواست مادربزرگ نائل برای پایان خشونت‌ها

با تغییر شکل اعتراضات فرانسه از تجمعات مردمی به غارت مغازه‌ها و به آتش کشیدن خودروها و حمله به وسایل حمل و نقل عمومی حتی حمله به خانه شهردار یکی از مناطق جنوب پاریس مادربزرگ نائل مرزوق از فرانسوی‌ها خواسته به خشونت پایان دهند و آرام بگیرند.

او گفته مادران و مادربزرگ‌ها از اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند و معلوم نیست چرا معترضان آنها را به آتش می‌کشند. او معتقد است عده‌ای از مردم از موضوع مرگ نوه‌اش سوء استفاده می‌کنند تا مدارس، خودروها و مغازه‌ها و اتوبوس‌ها را به آتش بکشند و خشونت کنند.

نائل ۱۷ ساله چند روز پیش به ضرب گلوله یک مامور پلیس در نانتر در حومه پاریس کشته شد. قتل نائل اعتراضات گسترده‌ای را در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه برپا کرد که باعث دستگیری بیش از ۳ هزار شهروند شده است. بیش از ۲۰۰ مامور در این درگیری‌ها زخمی و مجروح و بسیاری از پارکینگ‌های خودرو، اتوبوس‌ها، مغازه‌ها و … به آتش کشیده شده اند. به نظر می‌رسد اعتراضات از فرم اولیه خود خارج شده و سمت و سوی غارت و خشونت پیدا کرده است.

این وقایع باعث شد ماکرون سفر خود را به آلمان لغو کند. شولتز صدراعظم آلمان می‌گوید ما این اتفاقات را رصد می‌کنیم و معتقدیم آقای ماکرون می‌تواند راه حلی برای برقراری آرامش در فرانسه پیدا کند.

گزارش‌های اخیر منتشر شده از فرانسه متفق‌القول خبر می‌دهند از حجم اعتراضات و آشوب‌های خیابانی به نسبت دو سه روز اول کاسته شده است. این ادعا را کاهش تعداد بازداشتی‌ها ثابت می‌کند.

عرب نیوز

سازمان همکاری اسلامی:‌ علیه اهانت به قرآن متحد شویم

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای که به تازگی منتشر کرده خواستار اتحاد و انسجام علیه توهین به ساحت قرآن کریم شده است. در این بیانیه تاکید شده است که باید بر اساس قوانین و ضوابط بین الملل برای توقف رفتارهای اهانت‌آمیز نسبت به قرآن دست به کار شویم.

دبیرکل این سازمان می‌گوید احترام متقابل میان مردم جهان با این اقدامات تضعیف می‌شود و از بین می‌رود. اشاره او به عمل قرآن‌سوزی است که چندی پیش مقابل یک مسجد در استکهلم اتفاق افتاد.

بسیاری از کشورهای مسلمان پس از این اقدام آن را محکوم کردند. بنگلادش نخستین کشوری بود که تصمیم گرفت سفیر سوئد را فرا بخواند. جمهوری اسلامی ایران نیز از فرستادن نماینده خود به استکهلم خودداری کرد.

بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان تجمعاتی را در اعتراض به قرآن‌سوزی ترتیب داده و آن را محکوم کرده اند. این اعتراضات در نهایت باعث شد دولت سوئد اقدام قرآن‌سوزی سلوان مومیکا را محکوم کند.

نیویورک تایمز

روابط پایدار اقتصادی؛ سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به پکن

 این سفر نخستین سفر خانم جانت یلن در قامت وزیر خزانه‌داری ایالات متحده به چین خواهد بود. هدف از این سفر رفع تنش میان دو اقتصاد بزرگ جهانی است.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه عازم پکن می‌شود تا بیش از پیش رابطه میان دو اقتصاد بزرگ را تقویت کند و از تنش موجود میان آنها بکاهد. سفر خانم یلن کمی بعد از سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا صورت می‌گیرد. بلینکن ماه پیش راهی پکن شد و درباره بسیاری مسائل میان دو دولت بحث و گفت‌وگو کرد. بالون‌های جاسوسی چینی در آسمان آمریکا از جمله موارد مورد بحث بوده است. پس از آن سفر بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین را دیکتاتور خواند.

دو اقتصاد بزرگ جهانی پس از پاندمی کرونا بالا و پایین‌های زیادی را پشت سر گذاشته اند تا به روال عادی بازگردند. اما تردیدهایی درباره کند شدن روند تولید در چین و همچنین تلاش برای ممانعت از بروز رکود در اقتصاد آمریکا ظاهر شده است.

این سفر می‌تواند تردیدها را محو کند و روابط پر تنش میان دو اقتصاد بزرگ جهانی را سالم‌تر و محکم‌تر کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها