|

روابط کاخ سفید با شبکه‌های اجتماعی محدود می‌شود

هنوز ماجراهای جنین و عملیات خشونت‌بار اسرائیلی‌ها که از آن به عنوان بزرگترین حمله پس از انتفاضه دوم ( ۲۰ سال پیش ) یاد می‌شود، در صفحه اول رسانه‌ها و روزنامه‌ها به چشم می‌خورد. این میان رسانه‌های اروپایی خاصه بریتانیایی و البته خاورمیانه‌ای‌ها بیش از پیش به موضوع پرداخته اند و جزییات بیشتری درباره کشته‌ها و مجروح‌‌ها سرانجام عملیات منتشر کرده اند.

روابط کاخ سفید با شبکه‌های اجتماعی محدود می‌شود
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

روزنامه‌های آمریکایی پس از حکم دو قاضی فدرال از محدودیت ارتباط کاخ سفید و شبکه‌‌های اجتماعی خبر می‌دهند. البته این حکم تا حد زیادی سمت و سوی راست‌گرایی دارد و باب میل جمهوریخواهان است. دیگر این که این روزنامه‌ها از دیدار ویدئویی روسای جمهور چین و روسیه و نخست‌وزیر هند می‌گویند. تعطیلی چهارم ژوئیه و اوکراین هم موضوعات دیگر این روزنامه‌ها هستند.

طفره رفتن دولت سوناک از پرداخت مبلغی که برای جبران خسارات کشورهای فقیر و مبارزه با تغییرات آب و هوایی تعیین شده، همچنین پیروزی اندی مورای و رسیدن به دور بعدی مسابقات تنیس ویمبلدون و … سوژه‌های دیگری در صفحه اول رسانه‌های بریتانیایی هستند. آنها به عقب‌نشینی نظامیان اسرائیلی از جنین هم اشاره کرده اند.

 

 

گاردین

سوناک خیانت می‌کند؟ بی توجهی به تعهد تغییرات اقلیمی

اسناد و مدارکی به دست آمده که نشان می‌دهد بریتانیا تمایلی به اجرای تعهدات خود در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی ندارد و برای کمک به جمعیت آسیب‌پذیر جهان و همچنین جبران خسارت‌ها دست به جیب نمی‌شود.

طبق تعهدات پیشین بریتانیا موظف است مبلغی به ارزش ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون پوند برای جبران خسارات اقلیمی وارد آمده به کشورهای فقیر بپردازد. در واقع بریتانیا هم مثل بسیاری از کشورهای توسعه یافته پذیرفته است که جزیی از برنامه ۱۰۰ میلیارد دلاری باشد و هزینه تولید گازهای گلخانه‌ای و آسیب به محیط زیست، خاصه در کشورهایی که کمترین نقش را در آسیب به طبیعت داشته اند، بدهد. 

اما حالا شواهد و قرائن می‌گویند ریشی سوناک تنها وعده داده و حرف زده است. اما در عمل قرار نیست اتفاقی بیفتد. یادداشتی به دست روزنامه گاردین رسیده است که سوناک نخست‌وزیر بریتانیا از عدم تعهد مالی خود برای جبران خسارات تغییرات اقلیمی به وزیر خارجه کشورش می‌‌گوید.

سوناک در این یادداشت می‌گوید تعهدات ما برای دو برابر کردن کمک مالی و جبران خسارات مربوط به پیش از پاندمی کووید بوده است و ماجراهای اوکراین هنوز پیش نیامده بود. اما حالا نمی‌توانیم به تعهدات خود عمل کنیم.

 

نشنال

نتانیاهو: عملیات در جنین تمام نمی‌شود

با این که نیروهای زمینی اسرائیل از کرانه باختری عقب‌نشینی و اردوگاه جنین را ترک کرده اند، اما نتانیاهو می‌گوید عملیات در زمانی دیگر ادامه خواهد داشت و تنها یک بار برگذار نخواهد شد. 

عملیات خانه و باغ در روز دوشنبه و به صورت هوایی و زمینی از سوی نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری و اردوگاه جنین به بهانه دستگیری شبه‌نظامیان فلسطینی انجام شد. در این عملیات ۱۲ غیر نظامی از جمله سه کودک کشته و بیش از ۱۰۰ نفر جراحت برداشته اند که حال ۲۰ نفر آنها وخیم است. 

در روز سه‌شنبه عملیات خانه و باغ به پایان رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که خبر رسید چند راکت از سوی غزه به تل‌آویو رسیده است. حماس مسئولیت این حمله را پذیرفته است. نتانیاهو در آن زمان مشغول رصد یکی از پایگاه‌های نظامی اسرائیل در نزدیکی یکی از شهرهای فلسطینی بوده است. 

نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به این اتفاق گفته تنها یکی از فازهای حمله به جنین انجام شده است و این عملیات فقط یک بار برگزار نخواهد نشد. ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم و برای ریشه‌کنی آن به عملیات ادامه می‌دهیم.

 

عرب نیوز

تبادل سفیر ترکیه و مصر برای برقراری روابط مجدد

دو دولت ترکیه و مصر برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک، سفرای مورد نظر خود را تعیین کرده اند. مصری‌ها آقای اَمر الهامامی و ترکیه آقای صالح موتلو سن را انتخاب کرده اند.

برقراری روابط مجدد دیپلماتیک ترکیه و مصر با رای مثبت رئیس‌جمهور دو کشور یعنی اردوغان و سیسی انجام می‌گیرد. این روابط یک دهه پیش قطع شد. پای اخوان المسلمین و محمد مرسی و حمایت اردوغان از آنها در میان بود. سیسی حمایت اردوغان را برنتابید، سفارت‌خانه‌ها تعطیل شدند و سفرا به خانه بازگشتند و … 

اما حالا پس از یک دهه دو دولت تصمیم گرفته اند روابط را از سر بگیرند و محکم‌تر از قبل ادامه دهند و بر حضور مشترک خود در سواحل مدیترانه بیافزایند. کارشناسان می‌گوید وقوع جنگ اوکراین، حمله واگنر به مسکو و کاهش حضور همه جانبه روسیه در سواحل مدیترانه خاصه در لیبی باعث می‌شود ترکیه و مصر به فکر پررنگ‌تر کردن حضور خود در این مناطق بیفتند. 

سلام و علیک سیسی و اردوغان و پایان کدورت‌ها پس از یک دهه، نخستین بار در حاشیه جام جهانی قطر و با پادرمیانی امیر این کشور صورت گرفت. 

 

نیویورک تایمز

روابط کاخ سفید با شبکه‌های اجتماعی محدود می‌شود

زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که مقامات کاخ سفید و دستیاران بایدن این‌جا و آن‌جا تلاش می‌کنند صدای مخالفان کمتر به گوش برسد و اظهارات منتقدانه کمتر منتشر شود و … 

این شائبه باعث شده است تا قضات فدرال مثل قاضی لوئیزیانا و میزوری واکنش نشان دهند و حکم به محدودیت فعالیت‌های آنها در فضای مجازی بدهند. حکم قاضی لوئیزیانا مانع ارتباط مجموعه کاخ سفید با مسئولان پلتفرم‌های اجتماعی می‌شود مبادا این روابط باعث شود حضور منتقدان و مخالفان بایدن در این شبکه‌ها حذف شود.

البته کاخ سفید می‌گوید آنها هیچ وقت برای محدود کردن آزادی بیان تلاش نکرده و فقط روی بازشناخت محتوای غلط در زمینه واکسن و پاندمی کرونا و … و عدم انتشار آن در این شبکه‌ها تاکید کرده اند. محتواهایی که اغلب از سوی هواداران راست‌گرای افراطی منتشر می‌شود و بسیاری از مردم را به دردسر می‌اندازد. 

اعتراض کاخ سفید به این است که شبکه‌های اجتماعی و این دست پلتفرم‌ها در شناسایی محتوای غلط و مضر مثل محتواهای ضد واکسن و شبیه به آن الکن هستند و نمی‌توانند داده‌های اشتباه و انحرافی را تشخیص دهند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها