|

نعمت‌الله فاضلی در گفتگو با شبکه شرق:

تغییر در ماهیت مدنی «خانه اندیشمندان» یک ضربه کاری برای پایداری کلی جامعه است

یک انسان شناس و نویسنده گفت: خانه اندیشمندان علوم انسانی» در واقع نهادی مدنی است که ساختمان آن متعلق به شهرداری تهران است. از سوی دیگر شهرداری تهران به این نهاد کمک های مالی هم می کند بر همین اساس امروز شهرداری میخواهدتغییراتی ایجاد کند. این در حالی است که طبق قراردادی که «خانه اندیشمندان علوم انسانی» با شهرداری دارد مدیریت این مجموعه متعلق به هیئت مدیریه است نه شهرداری تهران. لازم به ذکر است که هیئت مدیرهرا شخصیت های علمی و فرهنگی و مستقل تشکیل می دهند.

تغییر در ماهیت مدنی «خانه اندیشمندان» یک ضربه کاری برای پایداری کلی جامعه است

در ادامه حضور نیروهای شهرداری در «خانه اندیشمندان علوم انسانی»جمعی از اساتید و اندیشمندان در مجموعه حاضر شدند و تا مانع تغییرهویت این مجموعه شوند. 

 نعمت الله فاضلی، انسان شناس و نویسنده در گفت و گو با خبرنگار «شبکه شرق»  در خصوص علت حضور خود در مجموعه گفت: متوجه شدیم که شهرداری تهران قصد دارد در خانه اندیشمندان علوم انسانی ایران تغییراتی ایجاد کند و این نهاد را که نهادی مدنی و گفت و گویی است به جهتی هدایت کند که در خدمت هدف های سیاسی و جهت گیری های که کمتر مدنی  است و با در دو دهه اخیر خانه اندیشمندان علوم انسانیمکانی برای گفت و گو و بحث میان اساتید و فضایی برای دانشجویان و علاقمندان به بحث  در جامعه بوده  است. اینجا فضایی برای همفکری گروه های گوناگون طبقه متوسط شهری بوده است واگر هویت مدنی این فضا تضعیف شود، موجب خواهد شد که استادان، دانشجویان یا شهروندان احساس کنند این فضا تنگ تر شده یا هویتش تغییر کرده  و میتواندبرای شهروندان تهرانی، مردم ایران و حتی برای شهرداری به مثابه حکمرانی محلی و پایداری کلی جامعه ایران ضربه ای کاری باشد و مشکلاتی را ایجاد کند. 

او با اشاره به حضور نمایندگان شهرداری در مجموعه افزود: «خانه اندیشمندان علوم انسانی» در واقع نهادی مدنی است که ساختمان آن متعلق به شهرداری تهران است. از سوی دیگر شهرداری تهران به این نهاد کمک های مالی هم می کند بر همین اساس امروز شهرداری می خواهدتغییراتی ایجاد کند. این در حالی است که طبق قراردادی که «خانه اندیشمندان علوم انسانی» با شهرداری دارد، مدیریت این مجموعه متعلق به هیئت مدیریه است نه شهرداری تهران. لازم به ذکر است که هیئت مدیره را شخصیت های علمی و فرهنگی و مستقل تشکیل می دهند. در دهه های اخیر فعالیت «خانه اندیشمندان علوم انسانی» متکثر بوده و اینطور نبوده که سویِ سیاسی واحدی داشته باشد و همه اساتید می توانستند در آن حضور داشته باشند، اما ظاهرا امروز شهرداری احساس میکند این اساتید کافی نیستند و باید اساتید دیگری هم وارد این مجموعه شوند. به نظر می رسد بحث این است که شهرداری می خواهد بودجه بیشتری برای ساخت و ساز و زیرساخت ها هزینه کند و بتواند مدیریت این نهاد مدنی را عهده بگیرند به نحوی که بخش های بالقوه که وجود دارد و هنوز فعال نشده را بالفعل و آن را به بخش های دیگر تجزیه کند. 

به گفته فاضلی ، جمعی از اساتید حوزه با نماینده شهرداری صریح و شفاف گفت و گو کردند. اما پاسخی دلگرم کننده ای دریافت نکردند. احتمال این میرود که انجمن های علوم انسانی و استادان این حوزه بیانیه مستقلی خطاب به دکتر زاکانی شهردار تهران بنویسند و نگرانی های خود را ابراز کنند.

گفتنی است، روز گذشته معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری و مدیر مطالعات فرهنگی و اجتماعی به همراه تعداد زیادی عوامل اجرایی شهرداری تهران اقدام به تغییر قفل‌ها و تلاش برای بیرون کردن عوامل اجرایی خانه اندیشمندان علوم انسانی کردند.

خانه اندیشمندان علوم انسانی ۱۲ سال پیش در محل پارک ورشو تهران به منظور همفکری و همراهی اندیشمندان در حوزه‌های مختلف علمی ایجادشده است و تاکنون برنامه‌های زیادی در حوزه علوم انسانی و برای بیشاز دویست شخصیت علمی و فرهنگی کشور آیین نکوداشت و بزرگداشت برگزار کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها