|

بایدن سلا‌ح‌های ممنوعه را به اوکراین می‌فرستد

رئیس‌جمهور ایالات متحده قصد دارد تجهیزات و تسلیحاتی را که از سوی متحدانش برای اوکراین ممنوع شده بود، در اختیار این کشور بگذارد. از جمله بمب‌های خوشه‌ای. این تصمیم پس از ماه‌ها بحث و درگیری داخلی در آمریکا اتخاذ شده است.

بایدن سلا‌ح‌های ممنوعه را به اوکراین می‌فرستد

تصمیم جدید ایالات متحده برای ارسال سلاح‌های ممنوعه به اوکراین موضوعی است که برخی روزنامه‌های آمریکایی به آن پرداخته اند. این تصمیم بسیار مهم است و البته مخالفان و موافقان بسیاری دارد. از این گذشته اجازه دسترسی بیشتر به داروی کنترل آلزایمر نیز موضوع دیگری در این روزنامه‌هاست. دعوای میان ماسک و زاکربرگ بر سر ارائه نسخه تدرز اینستاگرام که شباهت‌هایی با توییتر دارد هم سوژه داغی است. 

برای بریتانیایی‌ها چالش بر سر بوریس جانسون و دعوای مربوط به سرپوش گذاشتن روی داده‌ها در دوران پاندمی کرونا و همچنین تصادفی شدید در جنوب لندن در ویمبلدون که منجر به کشته شدن یک دختر بچه ۸ ساله و مصدومیت ۱۰ نفر شده داغ است. خودرویی با ساختمان مدرسه برخورد کرده و این اتفاق افتاده است. دیگر این که اعتراف سخت آلمان درباره مسائل دیپلماتیک با روسیه و شکست در این زمینه هم بسیار در این روزنامه‌ها مورد توجه است.

دعوا و درگیری‌های اسرائیل در جنین و حالا در مرزهای لبنان از سوژه‌های مهم در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای است. اماراتی‌ها از کمک‌های میلیون‌ دلاری به سازمان ملل در جنین می‌گویند و سعودی‌ها از تبادل آتش در مرزهای لبنان. دیگر اینکه جراحان سعودی موفق شده اند دوقلوی به هم چسبیده سوری را از هم جدا کنند. روزنامه‌های خاورمیانه‌ای خبر می‌دهند قرآن‌سوزی در سوئد به عضویت این کشور در ناتو ضربه سختی زده است. ترکیه همچنان رضایت نمی‌دهد سوئد به عضویت ناتو در بیاید. خبر حضور چند ده میلیونی کاربران فضای مجازی در نسخه نوشتاری اینستاگرام، تردز هم در این روزنامه‌ها به چشم می‌خورد. 

 

گاردین

اعتراف وزیر خارجه آلمان: به هشدار درباره روسیه بی‌توجه بودیم!

خانم آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان در مقاله‌ای که برای روزنامه گاردین می‌نویسد رک و بی‌پرده اعتراف می‌کند کشورش نسبت به هشدارها درباره روسیه بی‌توجه بوده و شکست خورده است. او می‌نویسد متحدان اروپای شرقی آلمان پیش از این که روسیه به اوکراین حمله کند، از تهدیدها و مخاطرات مسکو گفته بودند، اما گوش ما در برلین بده‌کار این حرف‌ها نبوده است. 

اشاره خانم آنالنا بائربوک به شکست دیپلماسی آلمان در قبال روسیه است: دیپلماسی چک سفید امضا. او می‌گوید آلمان فکر می‌کرد روسیه با دریافت کمک‌های اقتصادی و جلب سرمایه‌های خارجی، به سمت دموکراسی قدم بر می‌دارد که حمله این کشور به اوکراین نشان داد ما سخت اشتباه کرده ایم. ما نباید سیاست چک سفید امضا را پیش‌ می‌گرفتیم. البته متحدان اروپای شرقی آلمان درباره این موضوع هشدار داده بودند و ما بی‌توجهی کرده ایم. 

وزیر خارجه آلمان می‌نویسد ما می‌دانیم پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای آینده قابل پیش‌بینی ما همچون یک تهدید برای صلح و امنیت جهان باقی خواهد ماند. با این حساب ما باید فکری به حال امنیت خود کنیم. 

آنالنا بائربوک می‌گوید: ما آلمانی‌ها هرگز فراموش نمی‌کنیم آزادی خود را مدیون اتحاد دوباره خودمان، همسایه‌های شرقی و همراهان‌مان هستیم. آنها در کنار ما بوده اند. پس ما هم در کنارشان می‌ایستیم. چرا که امنیت اروپای شرقی، امنیت آلمان است. 

 

نشنال

کمک ۱۵ میلیون دلاری امارات به سازمان ملل در جنین 

وزیر خارجه امارات اعلام کرده است که کشورش از فعالیت‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل در اردوگاه جنین حمایت خواهد کرد. پس از عملیات خشونت‌بار نظامی اسرائیل در شمال کرانه باختری، اردوگاه جنین آسیب فراوان دیده و بسیاری از زیرساخت‌های آبی و الکترونیک خود را از دست داده است. 

شیخ عبدالله بن زائد، وزیر خارجه امارات می‌گوید کشورش بسته کمکی ۱۵ میلیون دلاری برای حمایت از تلاش‌های سازمان ملل در جنین در نظر گرفته است. او برای ارسال این کمک‌ها با کمیسیونر ویژه سازمان ملل، فیلیپل لازارینی تماس گرفته است. 

تعهدات امارات نسبت به کمک به بازسازی اردوگاه جنین با دستور مستقیم و خواست شیخ محمد رئیس امارات صورت گرفته است. این کمک‌ها به دست خانواده‌های آسیب دیده فلسطینی ساکن جنین می‌رسد. 

حمله اخیر اسرائیل به اردوگاه جنین باعث آواره شدن ۳ هزار خانواده فلسطینی شده است. در این عملیات ۱۳ نفر، شامل ۱۲ شهروند فلسطینی و یک سرباز اسرائیلی کشته شده اند. در میان کشته‌های فلسطینی سه کودک هم شناسایی شده است.

 

نیویورک تایمز

بایدن سلا‌ح‌های ممنوعه را به اوکراین می‌فرستد

رئیس‌جمهور ایالات متحده قصد دارد تجهیزات و تسلیحاتی را که از سوی متحدانش برای اوکراین ممنوع شده بود، در اختیار این کشور بگذارد. از جمله بمب‌های خوشه‌ای. این تصمیم پس از ماه‌ها بحث و درگیری داخلی در آمریکا اتخاذ شده است.

علت بحث و درگیری درونی کاخ سفید برای ارسال این نوع تجهیزات به اوکراین، گستردگی آسیب‌رسانی این تسلیحات و خطرناک بودن آنهاست. موافقان معتقدند برای شکستن خطوط دفاعی روسیه در زمین‌های اوکراین باید از این تجهیزات استفاده شود. اما مخالفان می‌گویند عواقب استفاده از آنها زیاد است و جان غیرنظامیان را به هم به خطر می‌اندازد.

اوکراین بیش از یک سال است که درخواست این تجهیزات را کرده است. بسیاری از متحدان ایالات متحده تا کنون از پاسخ به این درخواست طفره رفته اند و ارسال آنها را ممنوع کرده اند، اما آمریکا در نهایت به این نتیجه رسیده است تجهیزات ممنوعه را ارسال کند.

کارشناسان معتقدند این تصمیم مثل شمشیری دو دم عمل می‌کند. هم بر مخاطرات موجود مثل مین‌‌ها و بمب‌های روسی عمل‌نکرده می‌افزاید و جان شهروندان غیر نظامی را بیش از پیش به خطر می‌اندازد. هم این که جبهه تهاجمی اوکراین را تقویت می‌کند و به این کشور که در وضعیت پایان ذخایر تسلیحاتی قرار دارد، جان دوباره می‌دهد.

 

عرب نیوز

شلیک خمپاره‌های اسرائیلی در مرز لبنان

اسرائیل پس از خروج از جنین، حالا با لبنان وارد مناقشه شده است. دعوا سر یک روستا به نام قاجار است. توپخانه اسرائیل در نزدیکی مرز لبنان ۲۰ شلیک خمپاره‌ای داشته است. البته نخستین شلیک‌ها از سوی لبنانی‌ها بوده است. دو راکت کوتاه‌برد به سمت اسرائیل شلیک شده و پس از آن اسرائیلی‌ها هم دعوا را آغاز کرده اند.

موضوع مهم و شایسته توجه این که مسئولیت شلیک از سوی مرزهای لبنان را هیچ گروهی به عهده نگرفته است. پس از بروز درگیری حزب‌الله اقدامات اسرائیل را محکوم کرده است.

منتقدان می‌گویند اسرائیل به هر شکل می‌خواهد مالکیت این روستا را به دست بیاورد؛ دور آن را حصار آهنی کشیده، دیوارهای سیمانی تعبیه کرده و … اسرائیلی‌ها قاجار را در سال ۱۹۶۷ اشغال کرده اند. 

اغلب ساکنان روستای قاجار سوری هستند که البته امروزه تبعه اسرائیل به حساب می‌آیند. آنها روستا را تا جنوب لبنان گسترش داده اند. به طوری که دو سوم آن در خاک لبنان واقع شده است. این منطقه پیش از این خالی از سکنه بود. 

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل موسوم به یونیفل به سرعت به این درگیری واکنش نشان داده و از طرفین درگیر خواسته خویشتن‌داری کنند و از تشدید درگیری‌ها بپرهیزند. اسرائیل و لبنان مدت‌ها قبل با پادرمیانی آمریکا توافقنامه انرژی امضا کرده اند و این درگیری‌ها می‌تواند مناقشات بعدی و تنش‌های مخرب را در پی داشته باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها