|

ژاپن و عربستان سعودی به دنبال زمینه مشترک در توسعه بخش معدن

عربستان سعودی و ژاپن در حال تقویت روابط تجاری دوجانبه طولانی مدت خود در بخش انرژی هستند.

 ژاپن و عربستان سعودی به دنبال زمینه مشترک در توسعه بخش معدن

به گزارش شبکه شرق، عربستان سعودی و ژاپن در حال عمیق کردن روابط تجاری خود هستند، به خصوص در بخش انرژی، زیرا هر دو کشور در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تنوع در اقتصاد خود هستند. این دو ملت به ویژه به استخراج و توسعه مواد معدنی نادر علاقه‌مند هستند، که برای ساخت خودروهای الکتریکی (EVs) بسیار حیاتی است.

در یک جلسه بین نخست وزیر ژاپن، فومیو کیشیدا، و ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، آن‌ها 26 توافقنامه اقتصادی مربوط به بهداشت، معدن، انرژی پاک، و نوآوری دیجیتال را امضا کردند.

عربستان سعودی از این اتحاد برای دستیابی به اهداف برنامه Vision 2030 خود استفاده می‌کند که در تلاش برای رشد اقتصادی، تنوع اقتصادی، و تحول اجتماعی است. هر دو کشور توافقنامه‌هایی در زمینه هیدروژن، آمونیاک سوختی، و بازیافت کربن امضا کرده‌اند و فراتر از رابطه نفتی سنتی خود حرکت کرده‌اند.

مواد معدنی نادر برای ژاپن و عربستان سعودی مهم هستند زیرا در بسیاری از فناوری‌های سبز مانند EVs، توربین‌های بادی، و پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شوند. هر دو کشور می‌خواهند وابستگی خود را به چین، که در تولید جهانی این مواد حکومت می‌کند، کاهش دهند.

برای پشتیبانی از این هدف، ژاپن قانون معدن خود را بازنگری کرده و تمرکز بر روی مواد معدنی نادر دارد، و عربستان سعودی فعالانه در جستجوی کانسارهای معدنی جدید در داخل کشور است. در واقع، عربستان سعودی قصد دارد سهم بخش معدنی خود در تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را تا سال 2030 به 64 میلیارد دلار برساند.

عربستان سعودی امیدوار است که از دانش فنی ژاپن در بخش معدن بهره‌مند شود. با این حال، ژاپن با چالش‌هایی در تأمین مواد معدنی نادر روبرو است، زیرا آن‌ها عمدتاً در مناطق جغرافیایی دشوار واقع شده‌اند.

 

منبع: شفقنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها