|

سخنگوی وزارت خارجه: عراق متعهد شده تا پایان شهریور تجزیه‌طلبان را خلع سلاح کند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: توافقی بین ایران و دولت عراق شکل گرفت که براساس آن دولت عراق متعهد شد تا پایان شهریور جاری براساس تفاهم و توافق، گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه‌طلب در خاک عراق و اقلیم کردستان را خلع سلاح کنند.

سخنگوی وزارت خارجه: عراق متعهد شده تا پایان شهریور تجزیه‌طلبان را خلع سلاح کند

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر توافق ایران و منطقه کردستان عراق درباره خارج کردن تروریست‌ها از منطقه اظهار داشت: توافقی بین ایران و دولت عراق شکل گرفت که براساس آن دولت عراق متعهد شد تا پایان شهریور ۲۸ شهریور جاری براساس تفاهم و توافق اولا گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه طلب در خاک عراق و اقلیم کردستان را خلع سلاح کنند و از پادگان‌های نظامی که در آنجا ایجاد کرده‌اند خالی و این پادگان‌ها را تخلیه کنند و به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته آنها را منتقل کنند.

کنعانی افزود: براساس اطلاعات ما دولت عراق مفاد این تفاهم را برای اجرا به مقامات اقلیم کردستان ابلاغ کرده است و منتظریم این توافق اجرایی شود. موعد ۲۸ شهریور ماه همانطور که مقامات ذیربط ایران اعلام کردند به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. مقامات اقلیم کردستان به دیدگاه‌های ما اشراف دارند و در گفت‌وگوهای مختلف این موضوع به مقامات عراق و اقلیم منتقل شده است. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق از دیدگاه‌های ایران اطلاع دارد. نماینده کمیسیاری عالی پناهندگان در جریان دیدگاه‌های ایران است.

وی گفت: روابط ایران و عراق دوستانه،‌ برادرانه و مبتنی بر حسن همسایگی است. مناسبات دو کشور گرم و دوستانه و سازنده است ولی حضور نیروهای مسلح تروریستی تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق نقطه سیاهی در مناسبات دوجانبه است. انتظار ما این است که این نقطه سیاه برچیده شود و از فضای مناسبات پاک شود. در این خصوص منتظر اجرای کامل توافق موجود بین ایران و عراق هستیم. 

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: امنیت برای ایران حائز اهمیت است و نسبت به امنیت ایران متعهدیم  پس از پایان موعد مذکور در صورت عدم اجرای توافق به مسؤولیت‌های خود در چارچوب امنیت ایران عمل خواهیم کرد.

 
 

 

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها