|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| شانزدهم مهر

۲۳ سال پیش از «طوفان‌الاقصی»؛ روایتی از درگیری اسراییل و فلسطین

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز شانزدهم مهر در مورد یک جلسه مهم در مجمع تشخیص، دیدار با بیژن زنگنه و درگیری‌های اسراییل و فلسطین نوشت. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

۲۳ سال پیش از «طوفان‌الاقصی»؛ روایتی از درگیری اسراییل و فلسطین

مجمع [تشخیص‌ مصلحت‌ نظام] جلسه داشت. چند بند از سیاست‌های‌کلی قضائی تصویب شد. پیشنهاد شده بود که مسئولیت ستاد مبارزه با مواد مخدر از رئیس‌جمهور به رئیس قوه قضائیه منتقل شود که بنا شد در اصلاح ساختار بحث شود.

آقای [بیژن نامدار] زنگنه [وزیر نفت] آمد و گفت، ژاپن با اصرار، درخواست شرکت در طرح‌های توسعه نفت دارد و حاضر است، میلیاردها وام ارزان نیز بدهد. عصر آقای [غلامرضا] آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی آمد. گزارش طرح‌های مهم را داد و گفت، آمریکا به روسیه فشار آورده که همکاری در طرح لیزر را خاتمه بدهد و روسیه فعلاً متوقف‌ کرده است؛ در مورد سیاست‌های برخورد، مشورت کرد. در صورت فشار آمریکا بر سایر طرح‌ها و دربارۀ امورکشور هم صحبت شد.

در صربستان، بالاخره [اسلوبودان] میلوشویچ [رئیس‌جمهور یوگسلاوی] تسلیم شد و پس از اعلام ریاست‌جمهوری رقیب‌اش، به مخفیگاه رفته بود و با سفر وزیر امورخارجه روسیه به یوگسلاوی، از پناهگاه بیرون آمد و ریاست‌جمهوری رقیب را تبریک گفت. دولت‌های غربی هم اعلان حمایت از وویسلاو کاستانیتسا [نامزد مخالفان دموکراتیک صربستان] کردند. آمریکا گفت، میلوشویچ به عنوان جنایتکار جنگی، باید محاکمه شود و عملاً آخرین کشور بالکان، از اردوگاه شرق جدا شد.

درگیری‌های فلسطینی‌ها و اسرائیل، امروز هم به شدت ادامه داشت و تعداد شهید به ۸۸ نفر رسید و درگیری‌ها به لبنان هم سرایت کرد. اسرائیل با هلی‌کوپتر و توپخانه، به جنوب لبنان حمله کرده است؛ دو نفر شهید و ۲۷ نفر را زخمی کرده و حزب‌الله به منطقه شبعا حمله کرد و سه سرباز اسرائیلی را به اسارت گرفت و اعلان کرد، با اُسرای لبنانی‌که در اسرائیل‌اند، مبادله می‌کند و با کاتیوشا به خاک اسرائیل حمله‌ کرد. پناهندگان فلسطینی ساکن لبنان هم به مرز جنوب رفتند و تظاهرات و سنگ‌پرانی کردند. به نظر می‌رسد، درگیری در جنوب لبنان خطرناک باشد. برخلاف انتظار، اسرائیل امروز مقبره حضرت یوسف در نابلس را تخلیه‌ کرد و حزب رقیب [ایهود] باراک [نخست‌وزیر اسرائیل]، دولت باراک و اسرائیل را سرزنش و بعضی احزاب تأییدکردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها