|

نماد ایستادگی خبرنگاران در غزه

وائل الدحدوح روزنامه نگار فلسطینی متولد سال 1970 در غزه است، او به مدت 7 سال در زندان هاى اسرائیل بازداشت بود، بازداشتى که وائل را از رسیدن به آرزویش برای تحصیل در رشته پزشکی باز داشت.

نماد ایستادگی خبرنگاران در غزه
خبرنگار: ذلفا معیل

«وائل الدحدوح»خبرنگار میدانی شبکه الجزیره در غزه  است 

او 25 اکتبر 2023 در حین پوشش زنده در حالیکه  حمله اسرائیل  به غزه و به خانه اش را مشاهده می‌کرد، خانواده خود را از دست داد.

او در اولین گزارش خود جلو دوربین الجزیره کمتر از 24 ساعت از دست دادن خانواده اش مى‌گوید: 

"از همدردی و پیام‌های شما ممنونم، ولی می‌بینید که شهر در حال سوختن است، علیرغم درد و رنجی که داریم، باید زودتر سر کارم بر می‌گشتم، تا از دریچه دوربین آنچه در حال وقوع است را با شما به اشتراک بگذارم."

 

خبرنگاری که در زندان اسرائیل بود

وائل الدحدوح روزنامه نگار فلسطینی متولد سال 1970 در غزه است، او به مدت 7 سال در زندان هاى اسرائیل بازداشت بود، بازداشتى که وائل را از رسیدن به آرزویش برای تحصیل  در رشته پزشکی باز داشت. 

وائل در 30 آوریل 1970 در محله الزیتون در شهر غزه به دنیا آمد و در آنجا بزرگ شد.

او در خانواده ای ثروتمند که در زمینه کشاورزی فعالیت دارند، بزرگ شد او از دوران کودکی تا دبیرستان به کشاورزی نیز پرداخته است و هنوز هم زمین کشاورزی دارد که از آن مراقبت می کند.

وی متاهل و دارای 8 فرزند است.

 

 

خبرنگاری متعهد 

وائل دوران ابتدایی و متوسطه را در مدارس غزه تحصیل کرد . آرزوی او سفر به خارج از فلسطین و تحصیل در رشته پزشکی بود، اما اسرائیل او را از رسیدن به این آرزو باز داشت، در سال 1988 به دلیل شرکت در اولین انتفاضه فلسطین دستگیر شد.

وائل 7 سال را در زندان های اسرائیل گذراند و پس از آزادی، تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه اسلامی غزه به پایان رساند و در سال 1998 در رشته روزنامه نگاری و رسانه از آنجا فارغ التحصیل شد.

او سالها تلاش کرد که برای ادامه تحصیلات خود به خارج از فلسطین سفر کند اما اسرائیل مانع شد.

سال 2007  وارد دانشگاه قدس در شهر ابودیس در کرانه باختری شد و مدرک فوق لیسانس  خود را در رشته علوم سیاسی گرفت.

 

خبرنگار روزهای سخت

الدحدوح کار حرفه ای خود را به عنوان خبرنگار در نوار غزه با چندین رسانه فلسطینی از جمله روزنامه ها، مجلات، رادیو و کانال های محلی آغاز کرد.

در سال 2004 به عنوان خبرنگار به دفتر الجزیره در فلسطین پیوست .

بعد از مدتى الدحدوح مدیر دفتر الجزیره در غزه شد  او و تیم الجزیره تمام جنگ‌های نوار محاصره را پوشش دادند که معروف‌ترین آنها جنگ سال‌های 2008/2009، 2012، 2014، 2021 و 2023 بود. 

او هم چنین قتل عام هاى زیادى را پوشش داد، که معروف ترین آنها قتل عام محله شجاعیه در ژوئیه 2014 بود. او تنها خبرنگار الجزیره بود که  در آن زمان با یک وسیله نقلیه پخش در یک دوره آتش بس که بیش از 1.5 ساعت نبود به منطقه رسید. تصاویر و فیلم های دردناک را مستقیماً از آنجا پخش کرد.

 

ترور اعضای خانواده اش

الدحدوح در طول سال ها و جنگ هایی که غزه تجربه کرد، آنچه را که برای او گرانبها بود تقدیم کرد و حدود 20 نفر از بستگانش از جمله برادران، پسرعموها و فرزندان عمه اش به شهادت رسیدند که اکثر آنها در اثر حمله اسرائیل جان باختند.

الدحدوح در طول جنگ های پی در پی در نوار غزه، فرزندان خود را بین سه خانه متعلق به خویشاوندان خود تقسیم کرد، برخی از آنها با عموهای خود و برخی دیگر با دایى های خود زندگی می‌کردند او علت این کا را در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: " شاید اگر اشغالگران آنها را هدف قرار دهند، یکی از آنها زنده بماند." 

در واقع همان چیزی که او از آن می ترسید برایش اتفاق افتاد. در 25 اکتبر 2023، اسرائیل خانه ای را در اردوگاه نصیرات در مرکز نوار غزه قرار هدف قرار داد که در آن خانواده الدحدوح (همسر، پسر و دخترش ) سکونت داشتند.

 

جوایز و افتخارات

الدحدوح در ماه می 2013، جایزه پوشش برجسته را در جشنواره بین المللی رسانه در لندن دریافت کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها