|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| دهم آبان

روایتی از جلسات انتخاباتی؛ از ملاقات با بادامچیان تا جامعه روحانیت

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی دهم آبان از ملاقات‌هایی نوشته که اغلب بحث انتخابات در آنها جاری بوده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید

روایتی از جلسات انتخاباتی؛ از ملاقات با بادامچیان تا جامعه روحانیت

آقای [اسدالله] بادامچیان [دبیر سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی] آمد. برنامه مؤتلفه برای انتخابات [ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۰] را گفت. نامزد مشخصی ندارند، ولی درصدد نقد عملکرد دولت آقای [سیدمحمد] خاتمی و بیان نقاط ضعف آن هستند. در مورد هدف من از طرح ضرورت همکاری گروه‌ها برای رفع مشکل، در نماز جمعه پرسید.

آقای [عبدالرحمن] ندیمی بوشهری، استاندار سابق بوشهر آمد؛ فعلاً قائم‌مقام رئیس بانک صنعت و معدن است. از ضعف مدیریت اقتصادی کشور انتقاد دارد و گفت، بانک صنعت و معدن، طرحی تهیه کرد و تصویب هم شد، ولی در عمل به اشکال برخورد کرده و مایه دلسردی شده است. ظهر فاطی و آقایان دکتر [محمود] طباطبایی و دکتر [باقر] لاریجانی و دکتر [احد] میلانی‌نیا آمدند و بر مراعات رژیم غذایی [برای تنظیم قند خون]، تأکید داشتند.

عصر آقایان [سیدرضا] نیری [سرپرست کمیته امداد امام خمینی] و دو نفر از حزب‌الله لبنان آمدند. از مشاهدات خود از زندان خیام و وضع نامساعد آن و کمک‌های کمیته امداد به محرومان لبنان گفتند. ۲۰۰ تن از زندانیان سابق زندان خیام آمدند؛ خیلی پُرشورند. برای آنها سخنرانی کردم و از اهمیت پیروزی مقاومت اسلامی لبنان و تأثیر آن بر مردم فلسطین گفتم و از سیاست دوگانه سازمان ملل و دولت‌های غربی انتقاد کردم که برای نجات زندانیان خیام در جنوب لبنان حمایت نکردند و امروز برای نجات سه سرباز اسرائیلی، تلاش می‌کنند.

شب [جامعه] روحانیت ‌مبارز، در دفترم جلسه ‌داشت. درباره انتخابات [ریاست‌جمهوری] و پذیرش اعضای جدید بحث شد. مقرر شد که فعلاً نامزدی برای انتخابات نداشته باشیم و تشویق شود، افرادی برای روشنگری وارد شوند.

دولت ترکیه، امروز یک هواپیمای حامل دارو و تجهیزات پزشکی ایران را که برای مردم فلسطین می‌برده، بنا به درخواست اسرائیل، مجبور به فرود اجباری کرده و تفتیش نموده است. یک هواپیمای ۷۴۷ خطوط هواپیمای سنگاپور در مسیر لس‌آنجلس در تایلند سقوط کرده و جمع زیادی مُرده‌اند؛ هنوز علت آن معلوم نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها