|

العالم فی 60 ثانیة

از نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه تا رکورد شکنى کویت

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین ،الامارات الیوم، الجزیره، عکاظ عربستان، روسیا الیوم و الخلیج اونلاین.

از نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه  تا رکورد شکنى کویت
خبرنگار: ذلفا معیل

الجزیره: 

 تازه‌ترین تحولات در بیست‌وهفتمین روز جنگ در نوار غزه

در بیست و هفتمین روز جنگ در نوار غزه، بمباران گسترده مناطق گوناگون نوار غزه ادامه دارد. با تکرار بمباران اردوگاه جبالیا، به گفته وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای فلسطینی در این جنگ به 8 هزار و 805 تن افزایش یافت.

همزمان ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که تعداد سربازان کشته شده اش در درگیری‌های جاری با نیروهای فلسطینی از روز سه‌شنبه تا کنون به 16 تن افزایش یافته است.

گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، تأکید کرد که یک بولدوزر اسرائیلی را در شمال غرب غزه هدف یک خمپاره قرار داده است. همزمان با این تحولات، دفتر اطلاع‌رسانی دولتی نوار غزه خبر داد که 16 بیمارستان و 32 کلینیک درمانی در غزه کاملا از خدمت خارج شده است.

 

روسیا الیوم: 

میقاتی: لبنان از گزینه صلح حمایت می‌کند 

 نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان ضمن تأکید بر این که تصمیم تداوم یا توقف جنگ امروز با اسرائیل است گفت که جنگ در لبنان بس است و لبنان از گزینه صلح حمایت می‌کند.

میقاتی در آغاز نشست هیئت دولت تاکید کرد که لبنان در تمامی تماس‌های دیپلماتیک جاری حضور دارد و اخیرا در سفر به کشور قطر، درباره آخرین تحولات و راه های آتش بس گفت و گو کرده و به دنبال آغاز تحرکات دیگر است. وی گفت هم اکنون میان آتش بس و از کنترل خارج شدن اوضاع رقابت برقرار است.  وی ادامه داد که تجاوزات اسرائیل در جنوب لبنان نتیجه ای جز شهادت، قربانی شدن، ویرانی خانه ها و آوارگی، و ضرر اقتصادی و مالی نخواهد داشت. این ها مواردی است که به کشور آسیب جدی وارد می کند و جامعه جهانی در برابر آن سکوت کرده است.

 

عکاظ عربستان: 

طائف به شهر خلاق در شبکه یونسکو 

خانم ادری آزولای، مدیر کل یونسکو ، به 55 شهر عنوان شهرهای خلاق را اعطا کرد که طائف یکی از آنها بود که به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوست. 

پس از اینکه 55 شهر جدید این نام را دریافت کردند، تعداد شهرهای عضو شبکه به 350 شهر تبدیل شد که در بیش از 100 کشور پراکنده شدند و هفت حوزه خلاق را پوشش دادند از جمله صنایع دستی و هنرهای عامیانه، هنرهای دیجیتال، طراحی، فیلم، غذا شناسی، ادبیات و موسیقی. 

در همین راستا بدر بن عبدالله بن فرحان آل سعود، وزیر فرهنگ، گفت: طائف، سرزمین شعر و ادب و عکاظ بخشی از شبکه شهرهای خلاق یونسکو است. 

 

الامارات الیوم:  

حاکم شارجه : «عربی» خاستگاه زبان‌های جهان است

سلطان بن محمد القاسمی، عضو شورای عالی و حاکم شارجه، در چهل و دومین نشست نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه که با شعار «کتاب حرف می زنیم»  برگزار شد گفت:  که زبان عربی زبان اصلی همه زبان‌های جهان است. 

چهل و دومین نشست نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه که با شعار «کتاب حرف می زنیم» از اول آبان تا دوازدهم همین ماه در مرکز اکسپو شارجه برگزار می شود.

نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه در چهل و دومین نشست خود در سال جاری میزبان 2033 ناشر از 109 کشور جهان از جمله 1043 مؤسسه انتشاراتی عربی و 990 مؤسسه انتشاراتی خارجی است که بیش از 1.5 میلیون عنوان شامل 800000 عنوان عربی و 700 عنوان از زبان های دیگر را به نمایش می گذارد.

 

الخلیج اونلاین:  

کویت رکورد تولید گاز را زد

دولت کویت اعلام کرد که این کشور با ثبت رکورد تازه توانسته تولید گاز خود را به 580 میلیون فوت مکعب در روز برساند.

شرکت نفت کویت با اعلام این خبر تأکید کرد که این افزایش در پی توسعه میدان‌های گازی این کشور بوده است.

این شرکت با تأکید بر امکانات بزرگ کوریت در بخش گاز، اعلام کرد که برای رساندن تولید گاز به یک میلیارد فوت مکعب در روز تلاش می‌کند.

شرکت نفت کویت افزوده که این کشور ظرف چند سال آینده به یک صادرکننده گاز تبدیل خواهد شد. این در حالی است که کویت اساسا کشور تولیدکننده نفت دانسته می‌شود و روزانه 2.8 میلیارد دلار نفت تولید می کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها