|

چه کسانی تاریخ این روزهای غزه را ثبت می‌کنند؟

راویانی از غزه

در بحبوحه بمباران مداوم اسرائیل، روزنامه نگاران، عکاسان و پزشکان در غزه نقش بسیارمهمی را به عنوان شاهدان عینی که میزان ویرانی ها و رنج انسانها را به جهان منتقل می کنند، ایفا می کنند.

راویانی از غزه
خبرنگار: ذلفا معیل

گزارش‌های این افراد شجاع به دنیا نشان داده است که هزاران فلسطینی که حدود نیمی از آنها کودک هستند، کشته شده اند و آب، تجهیزات پزشکی، برق و سوخت به دلیل محاصره غزه تمام شده و منجر به یک فاجعه انسانی شده است.

کسانی که با شجاعت، دلاوری و نقش قهرمانانه خود در پرتو شرایط غیرانسانی که نوار غزه از ۷ اکتبر تجربه کرده است، نام خود را در تاریخ ثبت کردند.

ما در اینجا برخی از پزشکان، روزنامه نگاران و عکاسانی که جان خود را شبانه روز برای شفای مجروحان و افشای جنایات غزه در معرض خطر قرار می دهند، را معرفی میکنیم راویانی که تاریخ این روزهای غزه را ثبت میکنند.

آنهایی که این روزها میلیون‌ها نفر صفحات رسانه‌های اجتماعی آنها را دنبال می‌کنند. و آنها هم در صفحاتشان  تصاویر  مردم غزه‌  را که در بمباران خانه‌هایشان کاملاً ویران شده و بدون سرپناه در میان آوار می‌خوابند، منتشر می‌کنند. 

در این شرایط وحشتناک که تصورش هم بسیار غیرممکن است، این روزنامه نگاران شجاع، که بسیاری از آنها قبلاً در خشونت های انجام شده توسط اسرائیل جان باخته اند، صحنه های زنده بمباران وحشتناک را پخش کردند و شرایط اسفبار خانواده ها و کودکانی را که در معرض وحشت جنگ قرار گرفتند ضبط کردند. 

از جمله روزنامه نگاران و عکاسان شجاع غزه که واقعیت آنچه را که بر اهالی  غزه می گذرد را به ما می رسانند، معتز عزایزه، خبرنگار و عکاس که برای پوشش یکی از حملات هوایی ارتش اسرائیل به منطقه دیرالبلح در نوار غزه رفته بود با اجساد تکه‌تکه‌شده خانواده‌اش روبه‌رو شد، وائل الدحدوح، خبرنگار و مدیر شبکه الجزیره در غزه که در حمله اسرائیل به غزه همسر، دختر و پسرش را از دست داد، سمر ابوالوف، عکاس و گزارشگر، محمود بسام عکاس، بیسان عوده، فعال اجتماعی و برنامه‌ساز ویدئویی در غزه، رشدی ابوالوف، خبرنگار بی بی سی در غزه، محمد المصری، خبرنگار، علی جاداالله عکاس، دعاء الباز، خبرنگار، هشام زقوت، خبرنگار الجزیره، پلستیا العقاد، خبرنگار 22 ساله، هند الخضری، خبرنگار ۲۸ ساله که مدت کوتاهی پس از شروع جنگ در غزه مجبور به ترک خانه خود شد، محمد علاالول،خبرنگار، یمنى القنصل خبرنگار الجزیره  هستند. 

بر اساس آخرین گزارش انجمن رسانه های فلسطین، بیش از ۴۹ خبرنگار از ۷ اکتبر در غزه کشته شده اند. آنچه قابل توجه است این است که بخش عمده ای از این روزنامه نگاران و عکاسان «خبرنگاران و عکاسان آزاد» هستند که در معرض خطر بیشتری قرار دارند، زیرا از حمایت نهادهای رسانه ای مستقر برخوردار نیستند.

 در کنار خبرنگاران نقش پزشکان و کادر پزشکی در غزه که در شرایط فوق‌العاده دشوار، با منابع رو به کاهش و امکانات در حال فروپاشی روبرو هستندو هرگز از درمان مجروحان و بیماران دست برنداشته‌اند را هم نباید نادیده بگیریم.

 در حالی که اسرائیل به بمباران غزه ادامه می‌دهد وشرایط همچنان رو به وخامت است، این قهرمانان گمنام هم به فداکاری هایشان ادامه می‌دهند چرا که  آنها قهرمانان واقعی هستند. 

در نهایت، ما همچنین نباید فراموش کنیم که در کنار خبرنگاران شجاع و پزشکان و کادر درمان، امدادگران بی شماری که در شرایط بسیار وحشتناکی در خدمت به مردم غزه ایستادگی کرده اند و بسیاری از آنها نیز جان خود را از دست داده اند، آنها هم قهرمانان گمنام این روز های غزه هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها