|

العالم فی 60 ثانیة

از پذیرش اولین دانشجویان دختر در رشته‌های مهندسی هوافضا و هسته‌ای در عربستان تا کاهش قیمت سوخت و تورم در امارات و عراق

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین ،البیان امارات، روسیا الیوم، العربی الجدید، عکاظ عربستان و خبرگزاری رسمی عراق (واع).

از  پذیرش اولین دانشجویان دختر در رشته‌های مهندسی هوافضا و هسته‌ای در عربستان تا کاهش قیمت سوخت و تورم در امارات و عراق
خبرنگار: ذولفا معیل

روسیا الیوم: 

جزئیات آخرین تحولات آتش بس غزه

حماس و اسرائیل از تمدید آتش بس در نوار غزه برای روز هفتم خبر دادند.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: با توجه به تلاش‌های میانجی‌ها برای ادامه روند آزادی ربوده‌شدگان و بر اساس مفاد توافق، آتش‌بس در نوار غزه ادامه خواهد یافت. دفتر نخست وزیری اسرائیل تاکید کرد که فهرست جدید زندانیانی که حماس آزاد می کند، طبق توافق آتش بس شامل زنان و کودکان می شود.

جنبش حماس نیز اعلام کرد که با تمدید آتش بس برای هفتمین روز یعنی پنجشنبه موافقت شده است. همچنین وزارت خارجه قطر اعلام کرد که دو طرف فلسطینی و اسرائیلی آتش بس را برای یک روز دیگر تمدید کردند.

 

عکاظ: 

پذیرش اولین دسته دانشجوی دختر در رشته های مهندسی هوافضا و مهندسی هسته ای  در عربستان

پروفسور دکتر حنا بنت عبدالله النعیم سرپرست ریاست دانشگاه ملک عبدالعزیز از پذیرش اولین دسته از دانشجویان دختر در گروه مهندسی هوافضا و گروه مهندسی هسته ای در سال تحصیلی آینده خبر داد.

این خبر را النعیم در مراسم پذیرایی از فضانوردان سعودی علی القرنی، رایانا برناوی، مریم فردوس و علی الغامدی مطرح کرد.

در این دیدار فضانوردان در یک نشست آزاد با دانش آموزان دختر و پسر تجربیات خود را در میان گذاشتند و داستان ها و تجربیاتی را که در سفر فضایی اخیر خود با آن مواجه شدند مطرح کردند.

 

العربی الجدید : افزایش قیمت دلار در بازار سیاه مصر

قیمت دلار در بازار سیاه مصر به افزایش خود در برابر واحد پول این کشور ادامه داده و از ۴۸ جنیه به ۵۳ جنیه رسیده است.

نرخ دلار در بازار سیاه مصر بر اساس میزان تبادل آن و نیز زمان و مکان معامله و فرد مبادله کننده ارز تعیین می شود. قیمت گذاری در بازار سیاه غیر روشن است و حدس زدن رفتار جنیه مصر در برابر دلار نیز دشوار است.

معامله گران در بازار سیاه مصر گفتند که افزایش قیمت دلار در برابر جنیه، به علت عدم توان افراد و تاجران در مدیریت ارزهای خارجی از طریق بانک ها و صرافی ها و عدم فروش دلار توسط تاجران بازار سیاه جز به قیمت های بالا است.

 

خبرگزاری رسمی عراق:  

افزایش حداقل دستمزد بازنشستگان و کاهش نرخ تورم سالانه در عراق

 احمد الاسدی، وزیر کار و امور اجتماعی عراق از افزایش حداقل دستمزد کارگران بازنشسته این کشور به ۵۰۰ هزار دینار خبر داد.

الاسدی افزود: با آغاز اجرای قانون جدید، حداقل دستمزد کارگران بازنشسته از ۴۰۰ هزار دینار به ۵۰۰ هزار دینار افزایش می یابد.

بانک مرکزی عراق هم  از کاهش نرخ تورم در این کشور در مقایسه با سال گذشته خبر داد.

تورم عراق در ماه اوت امسال به ۳.۷ درصد رسید. این در حالی است که نرخ تورم در کشورهای شریک تجاری عراق یعنی ایران و ترکیه به ترتیب ۴۶ درصد و ۵۷ درصد بوده است.

 

البیان:  کاهش قیمت سوخت امارات  در ماه دسامبر 

کمیته نظارت بر قیمت سوخت تصمیم گرفت قیمت بنزین و گازوئیل را در ماه دسامبر ۲۰۲۳ بین ۷ تا ۸ فلوس برای بنزین و ۲۳ فلوس گازوئیل در هر لیتر نسبت به قیمت‌های نوامبر ۲۰۲۳ کاهش دهد.

اجرای کاهش قیمت  از روز جمعه ۱۰ دسامبر ۲۰۲۳ آغاز می شود.

قیمت هر لیتر بنزین سوپر «۹۸» با ۷ فلوس کاهش از ۳.۰۳ درهم به ۲.۹۶ درهم و هر لیتر بنزین ویژه «۹۵» نیز با ۷ فلوس کاهش از ۲.۹۲ درهم به ۲.۸۵ درهم رسید. قیمت هر لیتر بنزین ای پلاس ۹۱ نیز با ۸ فلوس کاهش از ۲.۸۵ درهم به ۲.۷۷ درهم رسید. قیمت هر لیتر گازوئیل نیز با ۲۳ فلوس کاهش در هر لیتر از ۳.۴۲ درهم به ۳.۱۹ درهم رسید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها