|

العالم فی 60 ثانیة

از حواشی یک دست دادن تا شرکت نفت برزیل در خاورمیانه

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین ،الشرق، الجزیره، الخلیج اونلاین، بغداد الیوم و خبرگزاری رسمی عراق (واع).

از حواشی یک دست دادن تا شرکت نفت برزیل در خاورمیانه
خبرنگار: ذلفا معیل

الخلیج اونلاین: خرید 49 درصد از سهام نیروگاه بادی بریتانیا توسط امارات

شرکت انرژی آتی امارات «مصدر» از امضای قراردادی به ارزش حدود 14 میلیارد دلار با آر دبیلیو ای آلمان (متخصص در زمینه انرژی های تجدیدپذیر) برای خرید 49 درصد از سهام پروژه نیروگاه های بادی بریتانیا با ظرفیت 3 گیگاوات متعلق به شرکت آلمانی خبر داد.

این پروژه یکی از بزرگترین نیروگاه های انرژی بادی دریایی طراحی شده در سطح جهانی است که در تامین برق میلیون ها خانه در بریتانیا و نیز کاهش انتشارات کربنی در کنار فراهم کردن هزاران فرصت شغلی موثر است.

نهایی شدن این قرارداد منوط به تاییدیه های سازمانی و شرایط عرفی معامله است و انتظار می رود پرونده این قرارداد در سه ماهه نخست سال آتی بسته شود.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع) : رونمایی عراق از 90 فرصت سرمایه گذاری 

میدل ایست نیوز: خالد البتال، وزیر صنعت و معدن عراق از وجود 90 فرصت شراکت سرمایه گذاری میان بخش دولتی و خصوصی خبر داد.

البتال در سخنرانی خود در مجمع شراکت های صنعتی در بصره که با حضور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق برگزار شد، گفت که رقابت عادلانه ای میان شرکت های بخش عمومی، داخلی و خصوصی وجود دارد.

وی بیان کرد که از اولویت های وزارت این است که صنایع عراق از طریق ورود به شراکت با بخش خصوصی فعالیت کنند و رقابت سختی میان تولید داخل و واردات و حفاظت از تولید کننده و مصرف کننده وجود داشته باشد.

وزیر صنعت و معدن عراق ضمن تاکید بر حمایت عراق از شراکت تا انگیزه ای برای همکاری بیشتر باشد، از شرکای کنونی و آتی خواست برای موفقیت شرکت ها به همراه پایبندی به رویکرد دولت و حمایت نامحدود از بخش خصوصی ایده ارائه کنند.

 

 

الجزیره:  چند خبرنگار در حملات اسرائیل به غزه به شهادت رسیدند؟

دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه روز جمعه اعلام کرد که تعداد خبرنگاران کشته شده در نتیجه حملات اسرائیل به غزه از 7 اکتبر گذشته به 73 نفر رسیده است.

 این آمار توسط اسماعیل الثوابته، مدیر دفتر اطلاع رسانی دولتی غزه، در یک کنفرانس مطبوعاتی از بیمارستان شهداء الاقصی بیان شد.

الثوابته توضیح داد: سه خبرنگار (که نامشان ذکر نشد) امروز به شهادت رسیدند.

وی افزود: نزدیک به 6 هزار و 500 نفر هنوز مفقود هستند که یا زیر آوارند و یا از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

این مسئول فلسطینی خاطرنشان کرد که از آغاز حملات اسرائیل حدود 37 هزار فلسطینی در نوار غزه زخمی شدند.

وی همچنین گفت: 6 هزار و 150 کودک و بیش از 4 هزار زن از جمله شهدایی هستند که در بمباران های اسرائیل به شهادت رسیدند.

 

بغداد الیوم: واکنش‌ها به دست دادن امیر قطر و رئیس اسرائیل 

کاربران شبکه های اجتماعی، تصویری از دست دادن تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و اسحاق هرتسوگ، رئیس اسرائیل در حاشیه کنفرانس تغییرات اقلیمی در دبی را منتشر کردند.

 عبدالعزیز الخمیس، نویسنده عربستانی در واکنش به این دست دادن گفت که می دانم چرا برخی از نوع روابط میان اسرائیل و قطر به خشم می آیند، این عادی است و باید عادی باشد به ویژه هنگامی که این روابط در خدمت به مسائل دارای اهمیت مشترک برای دو طرف است.

شبکه های الجزیره و العربی الجدید، درباره این خبر کاملا سکوت اختیار کرده و از پوشش آن اجتناب کردند.

قطر و اسرائیل روابط دیپلماتیک رسمی ندارند اما در زمینه آتش بس در غزه با یکدیگر هماهنگی کرده اند.

 

 

الشرق: شرکت نفت برزیلى در خاورمیانه 

شرکت دولتی نفت برزیل که در حال پیوستن به «اوپک پلاس» است، با راه‌اندازی شرکت نفتی در خاورمیانه به دنبال تقویت روابط منطقه ای خود است.

شرکت اکتشافات نفتی تحت کنترل دولت برزیل، در حال بررسی افتتاح یک شرکت تابعه در خاورمیانه است.

به گفته جان بول براتس، مدیر عامل شرکت پتروبراس، این شرکت تحقیقات رسمی خود برای تاسیس شرکتی وابسته با هدف ارتقای روابط تجاری در خاورمیانه، ماه جاری آغاز خواهد کرد.

مدیرعامل پتروبراس افزود: به زوی اقدام به امکان سنجی اقتصادی تاسیس شرکت تابعه در خاورمیانه با نام «پتروبراس عربی» خواهیم کرد.

برزیل روزانه بیش از 3 میلیون بشکه نفت خام یعنی معادل تولید ایران و امارات وارد بازار می کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها