|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و سوم آذر

روایتی از جلسه بررسی رفع حصر آیت‌الله منتظری و دیدار نمایندگان مجلس ششم با رهبری

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی رفسنجانی بیست و سوم آذر از دو دیدار مهم با در مورد رفع حصر آیت‌الله منتظری و دیدار نمایندگان با رهبری نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

روایتی از جلسه بررسی رفع حصر آیت‌الله منتظری و دیدار نمایندگان مجلس ششم با رهبری

آقایان [امیر] تهرانی، [معاون پارلمانی وزارت اطلاعات] و آقای نوروزی، مدیرکل اطلاعات قم، آمدند. گزارشی در مورد وضع امنیتی قم و ضرورت مهار شرارت اشرار دادند. در خصوص بیت آیت‌الله منتظری‌ گفتند، بحث بر سر نحوه رفع حصر از ایشان، در شورای عالی امنیت ملی ادامه دارد و آقای سعید منتظری، به جرم توزیع شبنامه هشتاد صفحه‌ای و ارتباط با ضدانقلاب در خارج و دادن پول به افرادی مثل آقایان [عمادالدین] باقی، [عزت‌الله] سحابی و [احمد] زیدآبادی و ... در بازداشت است.

آقای علیرضا نوری، [نماینده تهران]، برادرآقای عبدالله نوری، [وزیر سابق کشور] آمد. گفت، در انتخابات نظام پزشکی در تهران، اول شده و می‌خواهد، نامزد ریاست [سازمان] نظام پزشکی کشور شود. درخواست داشت که تجدیدنظر محکومیت برادرش و مرخصی هفتگی او پیگیری شود.

عصر، هیئت‌رئیسه [فراکسیون] جناح دوم‌ خردادی مجلس‌ آمدند؛ آقایان [سیدعلی‌اکبر] محتشمی، [محسن] صفایی [فراهانی]، بهزاد نبوی، [ابوالقاسم] سرحدی‌زاده، علی [هاشمی] اخوی‌زاده، [علی‌اصغر] رحمانی‌خلیلی، [علی] شکوری‌راد و [محمدرضا] خباز گفتند، هیچ یک از مجالس انقلاب، مثل مجلس ششم، دچار انتقاد و حمله و فشار نیست. از رهبری هم گله داشتند و می‌گفتند، وضع به گونه‌ای است که هیچ مسئله جدی را نمی‌توانیم با ایشان مطرح کنیم و جلسه ملاقات اخیرشان با ایشان را شکلی و بی‌ثمر معرفی‌کردند. از فشارهای قوه قضائیه و صداوسیما و جریان راست و شورای نگهبان، گله شدید داشتند و از من درخواست کمک، برای رفع مشکلات مجلس و نیز حل مشکل تفسیر اخیر با شورای نگهبان در مجمع‌تشخیص‌مصلحت شدند.

آقای رحمانی‌خلیلی، [نماینده بهشهر] ‌گفت، همه می‌دانند که اگر شما بخواهید، می‌توانید و برای تأیید حرف خود نقل‌ کرد که [هنری] کیسینجر، [استراتژیست آمریکایی] گفته است، در صد سال اخیر، شخصیتی قوی‌تر از آقای هاشمی‌رفسنجانی در ایران و خاورمیانه دیده نشده و او دولت آمریکا را در مسئله مک‌فارلین، دست‌انداخته است. گفتم، این وضع مجلس، انعکاس وضع خاص جامعه و اختلافات است و شما که مجلس و دولت را در اختیار دارید، نباید به اختلافات و نزاع‌ها دامن بزنید و باید طرفدار آرامش باشید که بتوانید بهتر کار کنید و در مجمع هم با نظر کارشناسی و مصالح و بدون تعصبات جناحی عمل می‌کنیم.

آقای شکوری‌راد نیزگفت، در ملاقات پریشب دانشگاهیان با رهبری، با اینکه جلسه مهمی بود، هیچ نتیجه‌ای نگرفتند. ........ از شرکت در جلسه پشیمان بودند؛ این را به عنوان مصداق عدم امکان طرح مسائل جدی با رهبری‌ گفت و اضافه‌ کرد، قبل از جلسه فراکسیون با رهبری، اعضا می‌دانستند که مطلب مهمی، قابل طرح نیست و یک جلسۀ شکلی است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها