|

العالم فی 60 ثانیة

از پذیرش دانشجویان فلسطینی تا تراز تجاری عربستان

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین، البیان، الرایة قطر، عکاظ عربستان، الصباح و الخلیج اونلاین.

از پذیرش دانشجویان فلسطینی تا تراز تجاری عربستان
خبرنگار: ذلفا معیل

البیان امارات: 

دانشگاه امارات پذیرای 33 دانشجو از فلسطین 

دانشگاه امارات 33 دانشجوی دختر و پسر از نوار غزه را برای تحصیل با هزینه امارات پذیرفت. این ابتکار در چارچوب حمایت مستمر امارات برای حمایت از فلسطینی ها در زمینه های مختلف بشردوستانه، امدادی، پزشکی و آموزشی صورت می گیرد.

زکی نصیبه، مشاور فرهنگی رئیس دولت و رئیس دانشگاه امارات،گفت: ما در دانشگاه امارات متحده عربی خرسندیم که از این دانشجویان استقبال می کنیم و از آنها حمایت می کنیم تا مسیر آموزشی ممتازی را برای آنها ایجاد کنند و به آنها در ساختن آینده کمک کنیم.

 

عکاظ عربستان: 

ثبوت  تراز تجاری عربستان برای سی و هشتمین ماه متوالی 

 عربستان اعلام کرد که در اکتبر گذشته برای سی و هشتمین ماه متوالی مازاد تجاری داشته که در مقیاس ماهانه میزان آن حدود 8 میلیارد دلار بوده است.

مرکز آمار عربستان خبر داد که با وجود دستیابی به مازاد تجاری در ماه اکتبر، در مقایسه با همان ماه در سال گذشته تقریبا به نصف رسیده است.

حجم صادرات عربستان در ماه اکتبر 37.73 میلیارد دلار و حجم واردات آن در ماه مذکور 19.73 میلیارد دلار بوده است.

مرکز آمار عربستان دلیل این کاهش را، کاهش 4.91 میلیارد دلاری و 18.3 درصدی صادرات نفتی اعلام کرد که ارزش آن در ماه اکتبر به 21.94 میلیارد دلار رسیده در حالی که در اکتبر سال گذشته 26.85 دلار بوده است.

 

الرایة قطر: 

گفت‌وگوی بایدن و امیر قطر

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز سه‌شنبه تماسی تلفنی از طرف جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، داشت که طرفین در جریان آن درباره آخرین تحولات غزه و میانجی‌گری‌های مشترک اخیر برای آرام کردن شرایط در غزه و دستیابی به آتش‌بس پایدار گفت‌وگو کردند.

طرفین همچنین روابط راهبردی دوجانبه و راه های تقویت و گسترش آن و نیز مهم ترین مسائل منطقه ای و فرامنطقه ای مورد اهتمام مشترک را بررسی کردند.

قطر و مصر دو کشوری بودند که با میانجی‌گری میان گروه افراطی حماس و اسرائیل در اواخر ماه نوامبر موفق به برقراری یک آتش‌بس موقت شدند.

 

الخلیج اونلاین: 

شروط اداره غزه

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مصاحبه با تلویزیون مصر گفت که آنچه این تشکیلات می خواهد، توقف کامل جنگ، ایجاد گذرگاه هایی برای کمک های بشردوستانه و جلوگیری از کوچاندن فلسطینیان به خارج از وطنشان است.

عباس خاطرنشان کرد که این درخواست ها در جریان دیدارهایی به میزبانی مصر مطرح شده و در آن با تشکیل کمیته ای برای پیگیری موافقت شد.

وی همچنین در خصوص پیوستن جنبش حماس به تشکیلات خودگردان فلسطین گفت چنانچه این جنبش به تعدادی از درخواست ها از جمله پذیرفتن تشکیلات خودگردان به عنوان تنها نماینده قانونی مردم فلسطین، این موضوع ممکن است.

 

 

 الصباح: 

چین خریدار نفت عراق

شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو)  درآماری که در پایگاه رسمی خود منتشر کرد، آورده که شرکت های چینی بیشترین تعداد را در میان دیگر شرکت های جهانی خریدار نفت عراق به خود اختصاص دادند.

سومو افزود که هفت شرکت از 33 شرکت خریدار نفت عراق در ماه نوامبر گذشته شرکت های چینی بوده اند.

طبق آمار سومو، پس از چین، هند با شش شرکت، امریکا با 4 شرکت و کره جنوبی با سه شرکت در رتبه های بعدی خریداران نفت عراق هستند.

طبق اعلام این شرکت، شرکت اندلان هند، کوکاز کره جنوبی، اکسون موبیل امریکا، انی ایتالیا و شل هلندی-بریتانیایی از مهم ترین خریداران جهانی نفت عراق هستند

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها