|

العالم فی 60 ثانیة

از افزایش فضای سبز مکه تا تولید خودرو برقی در عراق

​در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین، الامارات، الیوم روسیا الیوم، النشره، عکاظ عربستان و خبرگزاری رسمی عراق.

از افزایش فضای سبز مکه تا تولید خودرو برقی در عراق

الامارات الیوم: 

جشنواره خودروهای قدیمی شارجه

جشنواره خودروهای قدیمی شارجه اولین نمایشگاه خود را در بازه زمانی 2 تا 4 فوریه با شعار "بیشتر از خودروها" به همت "باشگاه خودروهای قدیمی شارجه" با هدف گردهمایی عاشقان و مالکان این خودروها برگزار می کند. 

مدل‌های منحصربه‌فرد خودروهای قدیمی و برجسته کردن اهمیت آنها به عنوان بخشی از میراث،امارات و جهان و برجسته کردن نقش شارجه در توجه به فرهنگ دستیابی به خودروهای قدیمی از اهداف این جشنواره است.

این جشنواره شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های همراه است که بازدیدکنندگان را در هر سن و علاقه به خود جذب می‌کند.

این جشنواره فرصتی ایده‌آل برای آشنایی با تاریخچه قدیمی‌ترین خودروهای متعلق به اعضای باشگاه خودروهای قدیمی شارجه است. 

 

 عکاظ عربستان: 

افزایش 600 درصدی فضای سبز در منطقه مکه ظرف 5 ماه

مرکز ملی توسعه پوشش گیاهی و مبارزه با بیابان زایی عربستان اعلام کرد که سطح پوشش گیاهی منطقه مکه مکرمه طی پنج ماه گذشته از آگوست 2023 تا دسامبر به دلیل فصل بارندگی در این مدت که میزان آن به 200 میلی متر در برخی مکان ها رسیده است، 600 درصد افزایش یافته است. 

این مرکز توضیح داد که تجزیه و تحلیل داده‌های سنجش از دور نشان داد که مساحت کل پوشش گیاهی مکه مکرمه در ماه اوت به 3529.4 کیلومتر مربع رسیده است که 2.3 درصد از مساحت کل منطقه را تشکیل می‌دهد. 

در دسامبر 2023، پوشش گیاهی تا 17.1 درصد از مساحت کل منطقه مکه مکرمه را پوشش می داد .

 

روسیا الیوم: 

سفر دو روزه بورل به لبنان

اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: جوزپ بورل، هماهنگ کننده سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز جمعه پنجم ژانویه سفری دو روزه به لبنان خواهد داشت تا اوضاع جاری در مرزهای اسرائیل و لبنان را بررسی کند.

در این بیانیه آمده است: بورل در این سفر بر لزوم تقویت تلاش های دیپلماتیک همراه با رهبران منطقه تاکید خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز گذشته گفت که تل آویو متعهد به اعمال تغییرات بنیادین در مرزهای خود با لبنان، چه از مسیر دیپلماتیک و چه از راه های دیگر است.

 

النشره:  

سفر بلینکن به خاورمیانه 

ماتیو تولر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت که بلینکن سفر خود به خاورمیانه را با ترکیه آغاز می کند. وی افزود که هدف بلینکن از این سفر رایزنی با همتایان خود طی یک هفته در ترکیه، یونان، اردن، قطر، امارات، عربستان، اسرائیل، مصر و کرانه باختری و بررسی آخرین تحولات غزه است. میلر تصریح کرد که وزیر خارجه امریکا در این سفرها، درباره مسائلی از جمله عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس و کمک های بشردوستانه به غزه و آزادی اسرا رایزنی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت که بلینکن در ترکیه، به بررسی همکاری منطقه ای بلند مدت از جمله اقدامات نهایی برای موافقت با پیوستن سوئد به ناتو خواهد پرداخت. 

 

خبرگزاری رسمی عراق: 

تولید خودروی برقی درعراق

مصطفی عاتی، رئیس سازمان صنایع جنگی عراق درباره دستاوردهای این سازمان سخن گفت. وی گفت که این سازمان، کارخانه حمورابی را افتتاح کرد که در آن سلاح سبک و نیمه سبک تولید می شود و در سال 30 هزار کلت تولید می کند.

عاتی با اشاره به اینکه این سازمان در سال 2024 سلاح نیمه سبک تولید خواهد کرد، تاکید کرد که سازمان صنایع جنگی عراق خواهد توانست نیازهای نیروهای امنیتی به سلاح سبک و نیمه سبک را تامین کند.

وی اشاره کرد که این سازمان در نیمه سال جاری، نخستین خودروی برقی را تولید خواهد کرد و ساخت پهپاد شناسایی را آغاز کرده و 10 پهپاد در اختیار الحشد الشعبی قرار داده است.

رئیس سازمان صنایع جنگی عراق گفت که این سازمان قراردادهایی امضا کرده است که 40 میلیارد دینار برای آن درآمد کسب خواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها