|

فهرست پروپیمان کشورهایی که روسها در طول تاریخ به آنها خیانت کرده‌اند

نمی‌بخشیم!

روابط ایران و روسیه به زمان صفویان و به سبب همسایگی دو کشور برمی‌گردد. اما در دوران قاجار بود که سروکله تضادها در روابط ایرانی‌ها و روس‌ها پیدا شد.

نمی‌بخشیم!
خبرنگار: مهسا مژدهی

در کرملین خیانت غیرقابل بخشش و مستحق مجازاتهایی سخت دانسته می‌شود. سزای خائنان از نگاه روس‌ها، اغلب مرگی عجیب و دردناک است. اما بسیاری معتقدند مسکو از دیرباز تاکنون یدطولایی در خیانت به کشورهای دوست یا هم‌مرز با خود داشته است.

 

روس‌ها و خیانت به ایران

روابط ایران و روسیه به زمان صفویان و به سبب همسایگی دو کشور برمی‌گردد. اما در دوران قاجار بود که سروکله تضادها در روابط ایرانی‌ها و روس‌ها پیدا شد.

 

قطعنامه‌های جنجالی

خصومت‌ها میان ایران و روسیه در قرن هجدهم میلادی در سال ۱۸۱۳ به بسته شدن قرارداد گلستان انجامید که در پی آن ایران بخش‌هایی از قفقاز، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان را از دست داد. دو کشور پس از دوره دیگری از درگیری عهدنامه ترکمانچای را منعقد کردند که باعث محدود شدن حاکمیت ایران در دریای مازندران و از دست دادن ایروان و نخجوان شد.

به توپ بستن مجلس ملی در دوران محمدعلی شاه قاجار توسط ژنرال لیاخوف روسی و با پیشنهاد او صورت گرفت.

 

اشغال تبریز و کشتار مردم عادی

اشغال تبریز توسط روس‌ها در سال ۱۹۱۱ میلادی از دیگر نقاط تاریک در روابط دو کشور است. در پی استخدام مستشار آمریکایی، مورگان شوستر، توسط دولت ایران برای اصلاح امور مالی، حکومت تزاری روسیه به تهران اولتیماتوم داد و کمی بعد به تبریز لشکر کشیده و دست به کشتار مردم عادی زد. تعداد کشته شدگان در این حمله بیش از هزار نفر تخمین زده می‌شود.

 

همراهی با کشورهای عربی و غربی علیه ایران

حمایت روسیه از صدام، در دوران جنگ از دیگر خیانت‌هایی است که از سوی ایرانی‌ها بخشیده نشده. در دهه شصت شمسی بیش از ۵۰ درصد تسلیحات عراق از سوی کشورهای بلوک شرق و وابسته به مسکو تأمین می‌شد.

در دهه ۹۰ شمسی روسیه همراه با کشورهای غربی به قطعنامه‌های ضدایرانی در سازمان ملل رأی مثبت می‌داد. برخی شبهه‌ها در مورد اینکه مسکو در مذاکرات هسته‌ای سنگ‌اندازی می‌کرده است، وجود دارد.

آخرین اقدام روسیه که منجر به خشم ایرانی‌ها شد به هم‌صدایی این کشور با امارات متحده عربی در مورد جزایر سه‌گانه مرتبط است. روسیه یک بار در تیرماه سال جاری با امارات و کشورهای عربی همسو بیانیه‌ای علیه ایران امضا کرد و برای بار دوم نیز در آخرین روزهای آذرماه پای بیانیه ضد تمامیت ارضی ایران را امضا کرد.

 

خیانت به اوکراین

اولین نشانه‌های خیانت روسیه به اوکراین در قرن جدید به قحطی هولودومور و شخص استالین مربوط است. در سال ۱۹۳۲ و ۱۹۳۳، بین دو تا ۱۰ میلیون نفر از اهالی اوکراین به دلیل قحطی که دست‌ساز مسکو و عمدی دانسته می‌شود جان خود را از دست دادند. استالین مانع از انتشار خبرهای این فاجعه در رسانه‌ها می‌شد.

اشغال کریمه در سال ۲۰۱۴ و ضمیمه کردن آن به روسیه از دیگر اقدامات بحث‌برانگیز روسیه در قبال اوکراین است. این اتفاق زمینه‌ساز جنگی شد که روس‌ها در فوریه ۲۰۲۲ علیه اوکراین به راه انداختند و تاکنون ادامه دارد.

 

ارمنی‌ها فراموش نمی‌کنند

روسیه دهه‌ها خود را حافظ منافع ارمنستان معرفی کرده است. با این حال از سال ۲۰۱۶ تاکنون مسکو علیه ارمنی‌ها اقدامات متعددی انجام داده. مثلا این کشور سال ۲۰۱۶ تصمیم به تحریم فروش تجهیزات نظامی به ارمنستان را گرفت و در سال ۲۰۲۰ و اوج جنگ قره‌باغ حاضر به ارسال سلاح به نیروهای ارمنستان نشد. در سال گذشته هم روسیه با اتخاذ موضعی بی‌تفاوت، ایروان را در تنگنا قرار داد و به خیانت متهم شد.

 

حمله‌های متعدد به گرجستان

در سال ۲۰۰۸ روس‌ها در جنگی پنج روزه مناطق اوستیاجنوبی و آبخازیا از مناطق جدایی‌طلب گرجستان را به تصرف خود در آوردند و تاکنون حضوری پررنگ در این نواحی داشته‌اند. دولت گرجستان روس‌ها را عامل دردسرهایش در این دو منطقه می‌داند.

 

لهستان کینه قدیمی را به دل دارد

تهاجم شوروی به لهستان عملیات نظامی بدون اعلام جنگ شوروی علیه لهستان بود که در ۱۷ سپتامبر سال ۱۹۳۹ آغاز شد و به اشغال نیمه شرقی لهستان توسط ارتش سرخ انجامید. لهستان که در دوران پس از جنگ جهانی در بلوک شرق می‌گنجید، هرگز دلش با مسکو صاف نشد.

از دیگر خیانت‌های روسیه، خالی کردن پشت ارتش کیمایلسونگ رهبر سابق کره‌ شمالی در ابتدای جنگ دو کره است. البته بعدها جای مسکو را چینی‌ها پر کردند و شوروی هم نیروهای خود را به کره فرستاد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها