|

العالم فی 60 ثانیة

از اکتشافات مهم باستان شناسی در ابوظبی تا عبور عراق از خشکسالی

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،البیان امارات، الخلیج اونلاین، الشرق، الصباح و روسیا الیوم.

از اکتشافات مهم باستان شناسی  در ابوظبی تا  عبور عراق از خشکسالی
خبرنگار: ذلفا معیل

البیان: اکتشافات مهم باستان شناسی  در ابوظبی

اداره فرهنگ و گردشگری - ابوظبی فصل کاوش های باستان شناسی 2023-2024 را آغاز کرده است و نشان می دهد که اکتشافات فعلی تنها بخش کوچکی از آنچه انتظار می رود از فرهنگ عصر برنز در منطقه "ام النار" است. 

حدود 65 سال پس از انجام اولین کاوش های باستان شناسی در ابوظبی در این مکان، کاوش های جدید در ساس النخل آغاز شد یافته‌هایی که اخیراً در نتیجه حفاری‌ها در این منطقه کشف شده‌اند شامل مجموعه‌ای از بیش از 30000 قطعه استخوانی است که به خوبی حفظ شده است که اطلاعات بیشتری در مورد رژیم غذایی رایج در عصر برنز ارائه می‌کند.

این یافته‌های سنگی شامل سنگ‌های آسیاب، سنگ‌های صیقلی، تبر، مهره‌ها، کاسه سنگی صاف و دیسک‌های سنگی سوراخ‌دار مدور است که برای وزن کردن تورهای ماهیگیری استفاده می‌شد.

 

 

الفرات نیوز: پیش‌بینی عبور عراق از خشکسالی در تابستان

عون ذیاب عبدالله وزیر منابع آبی عراق ضمن پیش بینی افزایش بارندگی طی دو ماه آینده تأکید کرد که با آب شدن برف ها در فصل بهار، عراق می تواند با موفقیت از بحران کم آبی در فصل تابستان عبور کند.

عون ذیاب اعلام کرد که افزایش باران در مناطق شمالی در فصل زمستان جاری منجر به ایجاد مخزن های بزرگ آبی در سدهای موصل، دوکان و دربندخان و افزایش دو میلیارد متر مکعبی حجم ذخایر آب شده است و این امر امکان راه اندازی نیروگاه برق آبی در سد موصل برای تولید انرژی که برای مدت زمان طولانی متوقف شده بود را فراهم می کند.

وی ادامه داد که شرایط سدها در حال حاضر خوب است .

 

 

الشرق: کمبود دلار باعث کسری تجاری غیر نفتی مصر در سال 2023

 بر اساس مفاد یک سند دولتی، کسری تجارت غیر نفتی مصر به سبب  کاهش واردات این کشور در پی کمبود ارز مورد نیاز برای واردات، تا پایان سال 2023 ، با  22.6 درصد کاهش به 37.1 میلیارد دلار خواهد رسید.

این سند نشان می دهد صادرات کالاهای مصری با کاهش اندک 1.5 درصدی به 35.3 میلیارد دلار رسیده است درحالی که واردات این کشور با کاهشی حدود 13 درصدی به 72.5 میلیارد دلار رسیده است.

در همین رابطه یک مقام عالی‌رتبه مصری گفت: علت کاهش کسری تراز تجاری، کاهش واردات به میزان تقریبا 11 میلیارد دلار درپی ناتوانی واردکنندگان برای دریافت ارز مورد نیاز خویش جهت وارد کردن مواد خام لازم برای فرآیند تولید در کارخانه هاست.

 

 

روسیا الیوم: سرمایه‌گذاری آرامکو برای احداث تاسیسات گاز در عربستان

 شرکت آرامکو عربستان سعودی به منظور ساخت تاسیسات جدید گاز طبیعی مایع در این کشور، پروژه مشترکی را به ارزش  3.3 میلیارد دلار به شرکت اسپانیایی «تکنیکاس ریونیداس» و شرکت چینی «سینوپک» اعطا کرده است .

به گزارش پایگاه اینترنتی بر اساس بیانیه شرکت اسپانیایی تکنیکاس ریونیداس خطاب به کمیته بازار اوراق بهادار ملی اسپانیا، این شرکت 65% اجرای این طرح مشترک را برعهده خواهد داشت و شرکت چینی نیز به میزان  35 درصد دراین طرح مشارکت خواهد کرد.

شرکت آرامکو در این باره اعلام کرد: این پروژه بر اساس دو قرارداد مهندسی، تدارکات و ساخت و ساز اجرا خواهد شد که نخستین قرارداد شامل ساخت تاسیسات تقطیر گاز طبیعی مایع در طرح «الریاس» و حاوی تاسیسات ذخیره سازی و صادرات خواهد بود.

 

 

الصباح: چه تعداد کارگران خارجی در عراق کار میکنند؟

وزارت کار و امور اجتماعی عراق خبر داد که آمار دقیقی از کاگران خارجی در داخل کشور در دست نیست و این امر را در نتیجه شانه خالی کردن ادارات کارگزینی از ارائه آمار دقیق دانست.

اسامه مجید الخفاجی مدیرکل اداره کار و آموزش حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی عراق اعلام کرد که این وزارتخانه در ماه گذشته برای التزام اصلاح این امر و ارائه آمار کارگران خارجی توسط هیئت دولت دستورالعمل 45 روزه ای را صادر کرد و برای اجرای دستورالعم

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها