|

رایزنی امیرعبداللهیان با وزیران امور خارجه کشورهای منطقه

وزیر امور خارجه با وزیران امور خارجه چند کشور منطقه گفتگو و رایزنی کرد.

رایزنی امیرعبداللهیان با وزیران امور خارجه کشورهای منطقه

به گزارش شبکه شرق، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با چند همتای خود در منطقه به گفتگو و رایزنی پرداخت.

گفتگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه ترکیه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام نیروهای مسلح در پاسخ به حمله اسرائیل به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را در چارچوب دفاع مشروع مطابق ماده ۵۱ منشور ملل متحد توصیف کرد.

«هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه ترکیه عصر امروز یکشنبه با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان تلفنی گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی اقدام نیروهای مسلح کشورمان در پاسخ به حمله اسرائیل به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را در چارچوب دفاع مشروع مطابق ماده «۵۱» منشور ملل متحد توصیف کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران از آغاز جنگ در غزه با تاکید بر ضرورت توقف این جنایات، رویکرد جلوگیری از گسترش درگیری و ناامنی در منطقه را دنبال نموده است و در عین حال بر عزم جدی خود برای برخورد با هرگونه تعدی و تجاوز نسبت به حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع خود تصریح کرده است.

«هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه نیز در این گفتگوی تلفنی با اشاره به اینکه با تداوم جنگ در غزه و اقدام مغایر با حقوق بین‌الملل اسرائیل در حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، خطر گسترش جنگ و ناامنی در منطقه افزایش یافت، تاکید کرد: کشورش برای مقابله با گسترش ناامنی و تهدیدات آن برای کل منطقه و جهان به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

رایزنی وزیران خارجه ایران و هند درباره اوضاع منطقه

وزیر خارجه هند در گفت‌وگو با همتای ایرانی خود، درباره وضعیت کنونی منطقه رایزنی و بر اهمیت دوری از تنش، خویشتن‌داری و بازگشت به دیپلماسی تاکید کرد.

«سوبرامانیام جایشانکار» و «حسین امیرعبداللهیان» وزیران امور خارجه هند و جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه و پس از پاسخ ایران به اسرائیل، درخصوص وضعیت کنونی منطقه رایزنی و تبادل‌نظر کردند.

جایشانکار همچنین درباره آزادی ۱۷ خدمه هندی کشتی MSC Aries مرتبط با اسرائیل که ایران روز شنبه آن را توقیف کرد، با وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه هند در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان درباره وضعیت کنونی منطقه رایزنی و بر اهمیت دوری از تنش، خویشتن‌داری و بازگشت به دیپلماسی تاکید کرد. همچنین توافق به عمل آمد تا تماس‌ها ادامه یابد.

رایزنی وزیران خارجه ایران و سوریه درباره اوضاع منطقه

وزیر امور خارجه سوریه در رایزنی تلفنی با همتای ایرانی خود، بر حق مشروع تهران برای پاسخ به اقدام اسرائیل در چارچوب حقوق بین‌الملل تاکید کرد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ‌و «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه بعدازظهر امروز «یکشنبه» در یک تماس تلفنی، آخرین وضعیت روابط دوجانبه و تحولات منطقه متعاقب پاسخ جمهوری اسلامی ایران به حمله اسرائیل به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را مورد بررسی قرار دادند.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو، توضیحاتی در خصوص تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک ایران در دو هفته گذشته برای پیگیری حقوقی و بین‌المللی اقدام متخلفانه اسرائیل و بی‌عملی شورای امنیت در نتیجه مخالفت آمریکا و دو کشور اروپایی با محکومیت اسرائیل ارایه کرد. 

وزیر امور خارجه ایران ابعاد مختلف اقدام بامداد امروز نیروهای مسلح ایران در هدف قرار دادن اهداف نظامی اسرائیل، در چارچوب حق دفاع مشروع را تبیین و آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از تمامیت سرزمینی و منافع کشورمان را مورد تاکید قرار داد.    

فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه نیز ضمن محکومیت مجدد حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، بر حق مشروع کشورمان برای پاسخ به اقدام اسرائیل در چارچوب حقوق بین‌الملل تاکید کرد.

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها