|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و چهارم اردیبهشت

از اختلاف در تحکیم وحدت تا حکم دادگاه برای جمع‌آوری تصاویر خاتمی

هاشمی رفسنجانی روز بیست و چهارم اردیبهشت روایتی است از چند دیدار و اخبار بین‌الملل. همچنین در این روز هاشمی از انتخابات و حواشی آن نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از اختلاف در تحکیم وحدت تا حکم دادگاه برای جمع‌آوری تصاویر خاتمی

در منزل بودم. همه وقت به مطالعه وضع آب در جهان و منطقه و ایران که پیش‌بینى و اهمیت آینده بحران کم‌آبى، جدى است، مطالعه بولتن پیل سوختى که دکتر [همایون] معدل، [عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس] تهیه کرده و گزارش دادگسترى تهران، در مورد اعترافات ملى‌مذهبى‌ها گذشت. شب هم با مهدى، [مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور]، در مورد برقی‌کردن خودروها صحبت کردم؛ براى کمک به پیاده‌کردن این تکنولوژى در ایران که پیشنهاد شد، با مشارکت دانشگاه آزاد [اسلامی]، وزارت نفت، ایران‌خودرو و خود آقای معدل اقدام شود. عصر، آقاى [منصور] رضوى، [نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری]، تلفنى گفت، شوراى نگهبان صلاحیت او را رد کرده است و استمداد کرد.

اسرائیل، امروز به مرکز پلیس دولت خودگردان [فلسطین]، نزدیک دفتر [یاسر] عرفات در غزه، با تانک و موشک و بالگرد حمله کرده و پنج پلیس را کشته است و نیز در جواب عملیات چریکى حزب‌الله و شیعیان، با توپخانه به خاک لبنان حمله کرده. آقاى ولید جنبلاط، [رهبر دروزی‌های لبنان] گفته است که حزب‌الله نباید با اسرائیل درگیر شود، زیرا لبنان تحمل جنگ دیگرى ندارد و از سوریه خواسته که در امور لبنان کمتر دخالت کند و مثل یک دولت مستقل با لبنان برخورد نماید.

در انتخابات ایتالیا، پیروزى راست میانه، مایه تعجب نُظار است و امیدوارند آرامش به ایتالیا برگردد. در هلند، یک امام‌جماعت که علیه همجنس‌بازان حرف‌ زده، تهدید به اخراج شده است؛ به عنوان مخالفت با نظام رسمى هلند.

در بین اعضاى [دفتر] تحکیم وحدت، بر سر چگونگى حمایت از آقاى [سیدمحمد] خاتمى، اختلاف بروز کرده است. دادگاه، تابلوهاى تبلیغاتى آقاى خاتمى را که مدعی‌اند زودرس و قبل از وقت قانونى در خیابان‌ها نصب شده بود، جمع‌آورى و حزب مشارکت اعتراض‌ کرده است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها