|

العالم فی 60 ثانیة

از بودجه سه ساله عراق تا تعویق سفر بن سلمان به ژاپن

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،روسیا الیوم، البیان، الشرق ،خبرگزاری رسمی عراق و الخلیج اونلاین.

از  بودجه سه ساله عراق تا تعویق سفر بن سلمان به ژاپن
خبرنگار: ذلفا معیل

 

البیان: 

ایجاد مسیر دوچرخه، اسکوتر به طول 13.5 کیلومتر در دبی

اداره راه و ترابری دبی در حال اجرای پروژه مسیر ویژه دوچرخه، اسکوتر و عابر پیاده به طول 13.5 کیلومتر است که منطقه الصفوح و تپه های دبی را از طریق خیابان حصه به هم متصل می کند و شامل اجرای دو پل برای دوچرخه و عابران پیاده است. 

این پروژه در اجرای دستورات ا محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دبی و رئیس شورای اجرایی، مبنی بر تبدیل دبی به شهری دوستدار دوچرخه، با ارائه جایگزین های مناسب برای تشویق ساکنان به تمرین دوچرخه سواری انجام می شود.

 

روسیا الیوم: 

قطر: درگیری های جدید نظم بین المللی را به خطر می اندازد

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر گفت که دوحه تلاش کامل خود را برای مشارکت در تقویت صلح و امنیت جهانی از طریق میانجیگری انجام داده است.

وی در سخنرانی خود در افتتاحیه مجمع امنیت غذایی قطر در دوحه که تا چهارشنبه ادامه دارد اشاره کرد که درگیری‌های جدید غیر متعارف میان قدرت‌های بزرگ، نظام بین‌الملل را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی درباره اوضاع غزه و کشورهای مختلف سخن گفت و اشاره کرد که تاریخ ثابت کرده، هزینه هر اشغالگری و پیامد‌های آن بسیار بیشتر از هر گونه دستاوردی است که اشغالگر انتظار دارد. 

 

خبرگزاری رسمی عراق:

 بیش از 144 تریلیون دینار درآمد عراق در بودجه 2024 

 محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق درباره جلسه ویژه هیئت دولت درخصوص جداول بودجه 2024 عراق گفت که عراق برای نخستین بار شاهد تصویب بودجه 3 سال بود.

وی افزود که هیئت دولت عراق در صدد ارسال بودجه 2024 به پارلمان عراق است.

السودانی درآمد عراق در بودجه سال 2024 را 144 تریلیون و 336 میلیارد دینار، خرجکردها را 210 تریلیون و 963 میلیارد دینار و کسری بودجه را 63 تریلیون و 599 میلیارد دینار اعلام کرد.

وی با اشاره به خرجکردهای موجود که 10 تریلیون و 42 میلیارد دینار است، گفت که بودجه سرمایه گذاری کشور به 55 تریلیون دینار می رسد. 

 

الخلیج اونلاین: 

تعویق سفر بن سلمان به ژاپن 

سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد که سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به ژاپن به تعویق افتاد.

بن سلمان قرار بود این هفته به ژاپن سفر کند که به دلیل وضعیت سلامتی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان این سفر به تعویق افتاد.

یوشیماسا هایاشی، سخنگوی دولت ژاپن گفت که این سفر که قرار بود از دوشنبه تا پنجشنبه انجام شود مجددا بین دو کشور برنامه ریزی خواهد شد.

هدف از این سفر، تقویت روابط اقتصادی ریاض و پکن به خصوص در حوزه انرژی بود.

پیش از این دیوان پادشاهی عربستان اعلام کرد که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دچار التهاب ریه شده است.

 

الشرق: 

خرید 105 فروند هواپیما از ایرباس توسط شرکت هواپیمایی سعودی 

طبق اعلام ابراهیم عبدالرحمن العمر، مدیرکل خطوط هوایی عربستان سعودی در کنفرانس آینده هوانوردی که امروز در ریاض برگزار شد، خطوط هوایی سعودی رکورد سفارش 105 هواپیمای باریک پیکر (تک راهرو) از ایرباس را اعلام کرد.

این قرارداد شامل 93 هواپیمای A321neo و 12 هواپیمای A320neo است که بزرگترین هواپیما در تاریخ 80 ساله خطوط هوایی سعودی است.

این شرکت هواپیمایی گفت که این سفارش می‌توانست بزرگ‌تر باشد، اما سازنده هواپیمای اروپایی قادر به ارائه تاریخ‌های تحویل اضافی قبل از سال 2032 نیست.

عبدالله الشهرانی، سخنگوی رسمی خطوط هوایی عربستان سعودی گفت: ما به بیش از 180 هواپیما نیاز داریم، اما تاریخ تحویل فوری ممکن  نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها