|

گاردین: حمله به رفح جهان را شوکه کرد

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: حمله هوایی (رژیم) اسرائیل که باعث آتش سوزی در چادرهای آوارگان فلسطینی در رفح شد، بر اساس آنچه که پزشکان اعلام کرده اند باعث شهادت ۴۵ نفر شده است.

گاردین: حمله به رفح جهان را شوکه کرد

به گزارش شبکه شرق، روزنامه گاردین نوشت: شهادت ۴۵ فلسطینی که بسیاری از آنها زن و کودک بودند در حمله جدید رژیم صهیونیستی به یک اردوگاه در رفح، محکومیت بین‌المللی را برانگیخت و جهان را در شوک فرو برد.

این روزنامه انگلیسی نوشت: حمله هوایی (رژیم) اسرائیل که باعث آتش سوزی در چادرهای آوارگان فلسطینی در رفح شد، بر اساس آنچه که پزشکان اعلام کرده اند باعث شهادت ۴۵ نفر شده است.

این درحالی است که تصاویری از کودکانی که سوخته و اعضای بدنشان تکه تکه شده است محکومیت رهبران جهان را برانگیخت و مذاکرات آتش بس را به خطر انداخت.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده که حدود نیمی از افرادی که به شهادت رسیده اند، زن، کودک و افراد مسن بودند. همزمان با ادامه جستجو برای یافتن افراد قربانی و آمادگی خانواده های عزادار برای تدفین عزیزان خود، کودکان روز دوشنبه پابرهنه در اطراف خرابی هایی که هنوز دود از آنها بلند می شد، سرگردان بودند.

گاردین نوشت: این حمله که یکی از مرگبارترین حوادث منحصر به فرد در جنگ هشت ماهه در غزه بود، تنها دو روز بعد از دستور دیوان بین المللی دادگستری در لاهه به رژیم اسرائیل برای توقف فوری عملیات خود در رفح اتفاق افتاد.

بیش از ۸۵ درصد از جمعیت فلسطین که در منطقه مورد حمله پناه گرفته بودند از جنگ به سایر مناطق فلسطین فرار کرده بودند و از زمان آغاز عملیات زمینی رژیم اسرائیل در ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) یک میلیون نفر دیگر بار دیگر تحت آوارگی اجباری قرار گرفته اند. نیروهای زمینی رژیم اسرائیل تاکنون حومه جنوب و شرق رفح را به جای مراکز پرازدحام آن در مرکز هدف عملیات خود قرار داده اند.

گاردین افزود: محکومیت جنگ غزه در سطح بین المللی همزمان با افزایش شمار تلفات و بحران انسانی در غزه افزایش یافته، اما مقامات اسرائیلی بارها مدعی شدند که حمله زمینی به رفح که به ادعای آنها رهبری حماس و چهار گردان از جنگچویان حماس در آن مستقر هستند، برای دستیابی به «پیروزی کامل» ضروری است.

این رسانه با اشاره به فشار بسیاری از کشورها بر رژیم اسراییل برای پیروی از دستور دیوان بین المللی دادگستری نوشت: قطر، به عنوان میانجی کلیدی بین (رژیم) اسرائیل و حماس در تلاش برای تضمین آتش‌بس و آزادی اسرای اسراییلی، هشدار داد که تلفات رفح، مذاکرات طولانی را پیچیده تر می‌کند.

گاردین با استناد بر گزارش روزنامه اسراییل هاآرتص در اواخر روز دوشنبه نوشت که حماس قصد دارد از آخرین مذاکرات پیشنهادی در مورد آنچه که رهبران ارشد این گروه به عنوان «قتل عام» توصیف کرده اند، خارج شود.

مصر و اردن نیز حملات رفح را محکوم کردند. روابط مصر و (رژیم) اسرائیل که در بهترین حالت سرد بود از زمان عملیات رفح به پایین ترین سطح خود رسیده است. روز دوشنبه وخامت روابط دو طرف زمانی رخ داد که ارتش اسرائیل تایید کرد تبادل آتش بین سربازان اسراییلی و مصری در گذرگاه رفح رخ داده و دستکم یک عضو نیروهای امنیتی مصر کشته شده است.

حمله به رفح، خشم فرانسه به عنوان متحد اروپایی رژیم اسرائیل را برانگیخت و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در پیامی در شبکه ایکس خواستار توقف فوری این عملیات شد.

هزاران معترض فرانسوی روز دوشنبه در اعتراض به عملیات نظامی اسرائیل در غزه تجمع کردند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت از اخبار جدید در حمله رژیم اسرائیل به رفح که باعث شهادت ده ها آواره فلسطینی از جمله کودکان شد، وحشت کرده است و این حملات را با شدیدترین لحن محکوم می کند.

گیدو کروستو (Guido Crosetto) وزیر دفاع ایتالیا گفت که بمباران هایی نظیر آنچه که یکشنبه شب رخ داد تبعاتی طولانی برای (رژیم) اسرائیل خواهد داشت. وی در گفت و گو با شبکه خبری «اسکای تی جی ۲۴» افزود: (رژیم) اسرائیل با این انتخاب بذر نفرت را می پاشد؛ نفرتی ریشه دار که فرزندان و نوه های خود آنها را گرفتار خواهد کرد.

موسی فکی محمد، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، گفت: اسراییل همچنان با بی اعتنایی به دستور دادگاه بین المللی دادگستری که خواستار پایان عملیات نظامی در رفح است، به نقض قوانین بین‌المللی بدون مجازات ادامه می‌دهد.

ملانی جونی وزیر خارجه کانادا گفت از این حملات وحشت زده شده است و کانادا از عملیات نظامی رژیم اسرائیل در رفح حمایت نمی کند.

وی افزود: این سطح از رنج انسانی باید متوقف شود ما خواستار آتش بس فوری هستیم.

گاردین در پایان نوشت، جایگاه رژیم اسراییل در سطح جهانی به پایین ترین سطح رسیده است و تنش ها در روز دوشنبه در مرز شمالی سرزمین های اشغالی تشدید شده است.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها