|

اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و بودجه ۱۴۰۳ تایید شد

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران تایید شد.

اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و بودجه ۱۴۰۳ تایید شد

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: طرح اصلاح مواد «۱۹» و «۲۲» قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، در شورای نگهبان تایید شد.

«هادی طحان نظیف»، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، مربوط به جداول بودجه، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. بر این اساس، جداول بودجه ۱۴۰۳ تبدیل به قانون شد.

او تاکید کرد: طرح اصلاح مواد «۱۹» و «۲۲» قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: لایحه موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت و اطلاعات با فدراسیون روسیه و همچنین لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی انتظامی بین ایران و قرقیزستان به تأیید شورای نگهبان رسید.

او ادامه داد: طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی که درباره جرایم قابل گذشت و غیرقابل گذشت بود، پس از اصلاحات، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و جهت اجرا، مراحل ابلاغ را طی خواهد کرد.

طحان نظیف تصریح کرد: بررسی طرح استفساریه ماده ۳۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از دیگر مواردی است که در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار گرفت که زمان لازم‌الاجرا دانستن این مصوبه مورد ایراد قرار گرفت و خلاف اصل ۷۳ تشخیص داده شد.

طحان نظیف گفت: بر اساس طرح اصلاح مواد ۱۹ و ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی که در شورای نگهبان تأیید شد، احراز هویت در انتخابات پیش‌رو علاوه بر شناسنامه با کارت ملی هم انجام خواهد شد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مصوبه تعطیلی شنبه‌ها با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی انطباق دارد، گفت: مجلس یازدهم در روزهای پایانی خود مصوبات زیادی داشت که شورای نگهبان بسیاری از این مصوبات را بررسی و درباره آن اعلام نظر کرد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: مصوبه تعطیلی شنبه‌ها، در نوبت رسیدگی در شورای نگهبان است و به محض اتمام بررسی، نظر شورای نگهبان را اعلام خواهیم کرد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا مصوبه تعطیلی شنبه‌ها با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی انطباق دارد»، گفت: مجلس یازدهم در روزهای پایانی خود مصوبات زیادی داشت که شورای نگهبان بسیاری از این مصوبات را بررسی و درباره آن اعلام نظر کرد.

او بیان کرد: مصوبه تعطیلی شنبه‌ها در نوبت رسیدگی در شورای نگهبان است و به محض اتمام بررسی، نظر شورای نگهبان را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری و زمان آغاز تبلیغات، گفت: زمان قانونی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها، پنج روز است و امکان تمدید آن به مدت پنج روز دیگر نیز پیش‌بینی شده است که از پنج روز اول حتماً استفاده خواهیم کرد؛ در تلاش هستیم تا از پنج روز دوم استفاده نکنیم.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: طبیعتاً بعد از بررسی صلاحیت‌ها و اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، زمان تبلیغات انتخاباتی تا ۲۴ ساعت قبل از روز انتخابات ادامه خواهد داشت.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها