|

با قطعی شدن ثبت نام لاریجانی و جلیلی، توئیتر به صحنه تقابل این ۲ کاندیدا و هوادارانشان تبدیل شد؛

مناظره کف تایملاین

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی و دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی، پس از ثبت نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پیش از اعلام نظر شورای نگهبان، در یک شبکه اجتماعی فیلتر شده، به مناظره با یکدیگر پرداختند.

مناظره کف تایملاین
میلاد علوی خبرنگار سیاسی شبکه‌شرق

امروز، سومین روز از آغاز مهلت ثبت نام در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری است؛ انتخاباتی خارج از موعد و برمبنای اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی. تنور انتخابات هنوز آنچنان که باید و شاید داغ نشده و هستند نامدارانی که فعلا پا در میدان رقابت نگذاشته‌اند. تا اینجای کار، علی لاریجانی یکی از شناخته شده‌ترین افرادی است که وارد کارزار انتخابات شده است. او که در سال ۱۴۰۰ با توپی پر و برای شکست ابراهیم رئیسی وارد میدان شده بود و با سد غیرقابل انتظار شورای نگهبان مواجه شد، این بار کار را محتاطانه‌تر آغاز کرده است. نوع پوشش او به علی لاریجانیِ رئیس مجلس شباهت دارد تا علی لاریجانی کاندیدا. فعلا هم خبری از آن کلیپ‌های خاص نیست.

دیگر چهره نامداری که در انتخابات حاضر شده، سعید جلیلی است؛ چهره‌ای که میزان محبوبیتش در میان طیف تندرو سیاست ایران، همواره کار دستش داده و سبب شده تا جلیلی در هیچ انتخاباتی، پیروز رقابت نباشد. او اینبار اما می‌کوشد برای اولین بار هم که شده، در رقابتی پیروز شود که نتیجه‌اش، تکیه بر کرسی نفر اول اجرایی جمهوری اسلامی است.

یک دهه پیش، لاریجانی و جلیلی اگرچه در نوع نگاهشان به شیوه مدیریت کشور، اختلافاتی داشتند اما خواستگاهی مشترک داشتند و اصولگرا به شمار می‌رفتند اما تغییر صورت گرفته سبب شد تا حالا لاریجانی، میانه‌رویی معترض به وضع موجود محسوب شود و جلیلی، از جمله عاملان و حامیان وضع موجود به شمار آید. همین اختلاف سبب شده تا رقابت این دو کاندیدا در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، که سال‌هاست در ایران فیلتر است، زودتر از آنچه پیش بینی می‌شد، آغاز شود.

 

پاتک «علی آقا» به «حاج سعید!»

دور جدید رقابت جلیلی و لاریجانی احتمالا از زمان ثبت نامشان در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم آغاز شد. آخرین ساعات روز اول ثبت نام‌هاست، سعید جلیلی در توئیترش تصویری منتشر می‌کند؛ مقابل آیینه ایستاده، با همان کاپشن سفید همیشگی. هوادارن موتورسوارش، مقابل وزارت کشور پلاکارد به دست، در انتظارش نشسته‌اند. فضای توئیتر فارسی هم رفته رفته به تسخیر آنان در آمده، موضوعی که با حضور جلیلی در ستاد انتخابات وزارت کشور، بیشتر نمایان می‌شود منتقدان جلیلی هم البته بیکار نیستند و یکی پس از دیگری به انتقاد از او می‌پردازند اما ارزشی‌های توئیتر در حال قدرت نمایی‌اند، اوضاع اما به یکباره تغییر کرد.

علی لاریجانی در توئیترش با شعار «بدون شما به مقصد نمی‌رسیم»، از حضورش در انتخابات خبر داد و با انتشار تصویری، هم به بیت اشاره کرد، هم به وزارت کشور و هم به کاخ ریاست جمهوری. همین یک توئیت، کمپین جلیلی را به حاشیه راند و دست میانه‌روها را پرتر کرد. فردای آن روز، لاریجانی ۸ صبح، به وزارت کشور آمد و رسما کاندیداتوری‌اش در انتخابات ۱۴۰۳ را اعلام کرد. او پس از ثبت نام، ۵ توئیت دیگر هم به زبان‌های فارسی و عربی منتشر کرد که یکی از آنان با انتقادات تند و تیز ارزشی‌ها مواجه شد.

 

«ارتفاع بگیریم» دردسرساز

علی لاریجانی در توئیترش نوشت: «برای عبور از موانع، باید از روشهای منسوخ، #ارتفاع_بگیریم»، او همچنین از جمله «ملت قوی، دولت زمینه‌ساز» استفاده کرد، جملاتی که هر ۲ در متن سخنرانی او هم وجود داشت اما حامیان سعید جلیلی در توئیتر، کلیدواژه «ارتفاع بگیریم» را طعنه لاریجانی به حادثه سقوط ابراهیم رئیسی دانسته و خواستار عذرخواهی او شدند. فشارها آنقدر افزایش پیدا کرد که لاریجانی در توئیتی دیگر، مجبور به ارائه پاسخ شد. او «ارتفاع بگیریم» را «راهبرد» اعلام و تاکید کرد: «برای رشد و توسعه کشور باید از مباحث تخریبی و سلبی ارتفاع بگیریم و برای یکبار هم که شده فضای انتخاباتی را معطوف به ترسیم مشکلات مردم و ارائه راه حل های واقعی آنان کنیم.»

 

لاریجانی - جلیلی؛ رو در رو

پس از این جدال نیابتی، نوبت به رو در رویی مستقیم لاریجانی و جلیلی رسید. جلیلی در توئیترش، با شعار «تصمیم نقطه زن»، از مبارزه با فساد گفته و تاکید می‌کند که این مهم را «اول از رفقا» شروع کرده و بعدی به سراغ «رقبا» خواهد رفت. فسادستیزی پیش از این هم در تکیه کلام‌های سعید جلیلی به چشم می‌خورد. او پس از ثبت نام لاریجانی در انتخابات و اظهاراتش، مستقیما لاریجانی و سال‌های ریاستش بر مجلس را هدف قرار داد و نوشت: «اینکه چند جمله قشنگ بیان می‌کنیم و یک طعنه به بقیه می‌اندازیم در حد خودش شاید یک جاذبه‌هایی داشته باشد ولی کار برای مردم نمی‌شود. کسی نمی‌تواند بگوید من به دنبال منافع مردم هستم اما اگر چندین سال در مجلس مسئولیت داشت، کارنامه‌ای در حوزه مبارزه با فساد ارائه نکند!»

این اقدام سعید جلیلی، بر هیزم آتش مناظره مجازی او و لاریجانی دمید. لاریجانی ۴ ساعت بعد از توئیت جلیلی، در توئیتر به او پاسخ داد، آن هم به شیوه مستقیم. او روی توئیت جلیلی خطاب به او نوشت: «برادر گرانقدر، جناب آقای دکتر جلیلی! سوال جنابعالی رو از ChatGPT پرسیدم، پاسخ‌های نسبتا کاملی داد و البته مواردی هم در این پاسخ نیامده است. امیدوارم برای شما مفید فایده باشد. و من الله توفیق.»  این دومین بار بود که لاریجانی مستقیما در توئیترش جلیلی را خطاب قرار داده و به انتقاد از او می‌پردازد. تقریبا ۳ سال پیش هم لاریجانی در توئیترش در پاسخ به جلیلی که «تهاتر» را «یک شیوه برای مبادلات بانکی» دانسته بود، نوشت: «اگر شما توانستید یک ماه زندگی شخصی خود را با تهاتر اداره کنید، نسخه آن را برای کشور هم بپیچید. برخی مواضع خطرناک را چنان با اعتماد به نفس بیان می‌کنید که هر انسان عاقلی متعجب می‌شود. مملکت‌داری با تهاتر پوست بره و بز محال است آقا...محال! برگشتن به ۳هزار سال پیش که افتخار ندارد.»

همه این زد و خوردها در شرایطی آغاز شده که هنوز مهلت ثبت نام انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به پایان نرسیده و فرآیند بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان آغاز نشده است. از میان جلیلی و لاریجانی، روندهای گذشته حاکی از آن است که صلاحیت جلیلی، به مراتب ساده‌تر از لاریجانی احراز خواهد شد هرچند که برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته و تذکر دوره قبل رهبری، احتمالا اینبار شاهد احراز صلاحیت لاریجانی خواهیم بود مگر آنکه بازهم اتفاقی غیرقابل پیش بینی صورت بگیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها