|

انجمن هواشناسی: امواج کوهساری عامل سقوط بالگرد شهید رئیسی نبود

انجمن هواشناسی ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام‌کرد: احتمال تشکیل امواج کوهساری با شدتی که بتواند حادثه سقوط بالگرد را رقم بزند، از پایه و اساس علمی محکم برخوردار نیست.

انجمن هواشناسی: امواج کوهساری عامل سقوط بالگرد شهید رئیسی نبود

به گزارش شبکه شرق، انجمن هواشناسی ایران طی اطلاعیه‌ای درباره انتساب امواج کوهساری به حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور فقید کشور، اعلام‌کرد: احتمال تشکیل امواج کوهساری با شدتی که بتواند حادثه سقوط بالگرد را رقم بزند، از پایه و اساس علمی محکم برخوردار نیست.

انجمن یادشده در این اطلاعیه افزود: برای تنویر افکار عمومی درباره شرایط لازم و چگونگی تشکیل امواج کوهستانی و نقش احتمالی آن‌ها در سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور فقید ایران که به‌تازگی توسط برخی کارشناسان در رسانه‌ها مطرح شده است، توضیحات به شرح زیر لازم به نظر می‌رسد.

 

برای تشکیل امواج کوهستانی که به آن‌ها امواج «لی» یا امواج ایستاده باد نیز گفته می‌شود، به وجود چند شرط خاص در جو نیاز است:

باد نسبتاً قوی و پایدار که به سمت کوهستان یا موانع زمینی جریان داشته باشد. تعیین حداقل سرعت باد برای ایجاد امواج کوهستانی خطرناک برای هلیکوپتر دشوار است، زیرا به عوامل متعددی از جمله نوع هلیکوپتر، تجربه خلبان، شرایط جوی خاص و ویژگی‌های کوه بستگی دارد. با این حال به طور کلی امواج کوهستانی زمانی که سرعت باد به ۲۰ تا ۳۰ نات یا بیشتر (۲۲ تا ۳۳ مایل در ساعت) برسد می‌تواند برای پرواز بالگرد‌ها خطرناک باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها