|

آخرین وضعیت تبادل پیام ایران و آمریکا/ مذاکرات متوقف شد؟

علی باقری در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات ایران و آمریکا و رایزنی‌های تهران و واشنگتن در عمان پیش از سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور توضیحاتی ارائه کرد.

آخرین وضعیت تبادل پیام ایران و آمریکا/ مذاکرات متوقف شد؟

به گزارش شبکه شرق، سرپرست وزارت خارجه ایران با بیان اینکه مذاکرات رفع تحریم‌ها و تبادل پیام‌ها در جریان است، گفت رایزنی‌های ما با مقامات مختلف مرتبط با مذاکرات ادامه دارد و ایران این مسیر را با جدیت و اقتدار ادامه می‌دهد.

«علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در لبنان حضور دارد، در یک کنفرانس خبری در محل سفارت ایران در بیروت، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

باقری در ابتدای این نشست با تشکر از سفر وزیر خارجه و رئیس پارلمان لبنان به تهران برای ادای احترام به شهدای خدمت، گفت: تعامل و همکاری ایران و لبنان ریشه در تاریخ دارد. ما همواره در رایزنی و مشورت با دوستان لبنانی هستیم اما این بار به طور خاص برای سپاسگزاری از دولت، مردم و شخصیت‌های عالی‌مقام لبنانی به لبنان آمدم تا حضوراً از آن‌ها به خاطر همدلی و همراهی با مردم و دولت ایران در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید جمهوری اسلامی ایران تشکر و سپاسگزاری کنم.

سرپرست وزارت خارجه ایران در ادامه گفت: امروز سی‌وپنجمین سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) است. گرامی می‌داریم راه و یاد این شخصیت بزرگ جهان اسلام را. برای علو درجات ایشان دعا می‌کنیم و از خداوند متعال طلب می‌کنیم تا بتوانیم مسئولانه راه ایشان را که مسیر اصلی آن، صیانت از حرکت مقاومت و حرکت به سوی حمایت از ملت مظلوم فلسطین بود، با قدرت ادامه دهیم.

او در ادامه درگذشت مادر «سید حسن نصرالله» مادر دبیرکل حزب‌الله لبنان را به سید مقاومت و دولت، ملت و شخصیت‌های لبنانی تسلیت گفت.

اقری در پاسخ به سوالی درباره با روابط تهران-ریاض گفت: مناسبات ایران و عربستان در مسیر درست خود قرار دارد. از زمانی که روابط دو کشور به صورت رسمی احیا شد، تاکنون اقدامات و تلاش‌های زیاد، جدی و موثری برای گسترش مناسبات در زمینه‌های مختلف انجام شده است. ایران و عربستان اراده جدی دارند که با تعامل و همکاری با یکدیگر در کنار دیگر کشورهای منطقه، منطقه‌ای همراه با آرامش ایجاد کنن .

او با اشاره به رایزنی‌های اخیر خود با وزیر خارجه عربستان گفت: در این رایزنی‌ها در مورد آخرین تحولات فلسطین و حملات اسرائیل در غزه و رفح گفت‌وگو داشتیم و دو طرف تاکید داشتیم که باید اقدامات موثر، جدی و نتیجه بخش برای کمک به مردم فلسطین و توقف این جنایت‌ها انجام شود.

دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین وضعیت مذاکرات ایران و آمریکا و اخبار منتشرشده در مورد رایزنی‌های تهران و واشنگتن در عمان پیش از سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران گفت: ما همواره با طرف‌های مذاکراتی، مذاکرات را ادامه داده‌ایم و هیچ‌گاه انقطاعی در این مسیر صورت نگرفته است، چراکه ایران برای تبیین مواضع خود، رفع سوءتفاهم‌ها و دستیابی به راه‌حل پایدار همواره در پشت میز مذاکره حاضر بوده است و در راستای تحقق منافع خود قدم برداشته است.

سرپرست وزارت خارجه گفت: موضع ثابت و راهبردی و همیشگی جمهوری اسلامی ایران حمایت از مثلث طلایی ارتش، ملت و مقاومت لبنان در برابر تجاوزکاران است.

باقری همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی تاکید کرد: همان‌طور که رهبری در نامه اخیرشان به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین مطرح کردند، امروز مقاومت یک گستره و دامنه جهانی پیدا کرده است.

سرپرست وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که چرا اولین سفر خارجی خود را لبنان انتخاب کرده است، خاطرنشان کرد: لبنان مهد مقاومت در برابر اسرائیل است؛ روابط ایران با لبنان روابط صرفاً دولت نیست بلکه یک رابطه تاریخی بین دو ملت است که دارای ریشه‌های عمیق در عرصه‌های مختلف است. 

باقری افزود: انتخاب لبنان به عنوان اولین مقصد سفر، یک انتخاب هوشمندانه است برای اینکه نشان دهیم که اراده ایران در حمایت از مقاومت ملت‌ها در برابر تجاوزات، اشغالگری و نسل‌کشی یک اراده راسخ و با صلابت است.

باقری در این نشست خبری تاکید کرد: ما با همه کشورهای منطقه رابطه دوستانه و برادرانه داریم تا با کمک هم در منطقه آرامش ایجاد کنیم.

سرپرست وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران تولیدکننده امنیت در منطقه است و اسرائیل تولیدکننده ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه است.

باقری همچنین با بیان این‌که «جمهوری اسلامی ایران از اراده لازم برای رسیدن به یک راه‌حل پایدار در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها برخوردار است»، گفت: در حال حاضر نیز مذاکرات جاری است و تبادل پیام‌ها ادامه دارد و رایزنی‌های ما با مقامات مختلف مرتبط با مذاکرات ادامه دارد و ایران این مسیر را با جدیت و اقتدار ادامه می‌دهد.

او در ادامه گفت: البته طرف غربی چه آمریکایی‌ها، چه اروپایی‌ها از آزمونی که در منطقه بود، به‌ویژه جنگ در غزه و به ویژه بعد از عملیات طوفان‌الاقصی سربلند بیرون نیامدند. توصیه ما به آن‌ها این است که بیش از این فرصت را از دست ندهند و اقدامات گذشته‌ای را که باید انجام می‌دادند و انجام ندادند، جبران کنند.

سرپرست وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان این سفر با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار رایزنی خواهد کرد، تصریح کرد: در این سفر با جهات مختلف لبنانی و فلسطینی دیدار داشتم که اخبار آن از طریق رسانه‌ها منتشر خواهد شد. 

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها