|

مهلت نام‌نویسی داوطلبان انتخابات دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری به پایان رسید

اپیدمی «خود رجال سیاسی پنداری»

وزیر کشور: ۸۰ نفر برای انتخابات ثبت‌نام کردند

در پنجمین روز ثبت‌نام از داوطلبان ریاست‌جمهوری همه آمدند؛ از نمایندگان مجلس پیشین تا پارلمان‌نشینان امروز؛ از دولتی‌ها تا نظامیون.

اپیدمی «خود رجال سیاسی پنداری»

مهلت ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان رسید و روز آخر به گواه سخنگوی ستاد انتخابات، «پرترددترین» روز وزارت کشور بود.

در پایان زمان قانونی ثبت‌نام کاندیداها احمد وحیدی، وزیر کشور اعلام کرد که ۸۰ نفر موفق شده‌اند برای حضور درانتخابات پیش رو ثبت‌نام کنند. همچنین به گفته شاه‌چراغی، رئیس ستاد انتخابات و معاون سیاسی وزیر کشور تعداد ثبت‌نام‌کنندگان روز پنجم، ۴۳ نفر بوده و به طور کلی در این ۵ روز، ۲۷۸ نفر به وزارت کشور مراجعه کردند.

پرونده‌های داوطلبان برای بررسی صلاحیت کاندیداتوری به شورای نگهبان ارسال خواهد شد تا ظرف ۷ روز آینده، صلاحیت‌ها بررسی و کاندیداهای نهایی ۲۲ خرداد اعلام شود. در پنجمین روز ثبت‌نام از داوطلبان ریاست‌جمهوری همه آمدند؛ از نمایندگان مجلس پیشین تا پارلمان‌نشینان امروز؛ از دولتی‌ها تا نظامیون. 

جابه‌جایی «تکلیف» از بهارستان به پاستور 

گرچه ۴ روز گذشته، خیابان فاطمی مسیر مورد علاقه نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی بود اما موج اصلی اعلام داوطلبی آنها برای ریاست‌جمهوری همزمان با روز پنجم یعنی آخرین مهلت ثبت‌نام بود. نمایندگانی از ادوار پیشین تا آنهایی که در دوره‌هایی رد صلاحیت شده یا آرای لازم را کسب نکردند، همه آمدند. الیاس نادران، حسن سبحانی، حسن کامران، قاسم جاسمی، اردشیر مطهری، وحید جلال‌زاده، علی آذری، علیرضا ورناصری، حمید کریمی، محسن کوهکن، حسین گروسی، حسن نوروزی، محمدعلی وکیلی، مهدی شیخ و... از جمله نمایندگانی بودند که روز پنجم ثبت‌نام کردند.

«من اسحاق جهانگیری هستم»

آخرین روز جدی‌ترین گزینه احتمالی اصلاح‌طلبان، برای نام‌نویسی به ساختمان فاطمی رفت. اسحاق جهانگیری پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری با این پرسش مواجه شد که آیا آمده تا دولت سوم حسن روحانی باشد؟ او به پاسخی مختصر بسنده کرد و گفت «من اسحاق جهانگیری هستم!» تا فاصله‌گذاری معناداری با دولتی داشته‌باشد که ۸ سال معاون اول آن بود. گرچه همان زمان هم صحبت‌هایی از محدودیت اختیارات او نسبت به رییس دفتر حسن روحانی به گوش می‌رسید.

جهانگیری با اطمینان گفت که جبهه اصلاحات پشت او خواهد ایستاد و به دنبال جلب آرای کسانی است که از «شعار و منازعه،خسته و دنبال گشایش عملی‌اند». اما محمد صدر، محمدرضا عارف، محسن هاشمی و مجید انصاری که به عنوان کاندیداهای اصلاح‌طلبان نامشان در این دوران سر زبان‌ها بود، ثبت‌نام نکردند. «عباس آخوندی» از جمله چهره‌های نزدیک به اعتدالیون و اصلاح‌طلبان نیز ثبت‌نام کرد.

داستان تکراری «دعوت و تکلیف»؛ رییس و نایب رییس ثبت‌نام کردند

چند ساعت مانده به پایان مهلت نام‌نویسی برای انتخابات، بالاخره گمانه‌زنی‌ها در مورد حضور محمدباقر قالیباف به واقعیت تبدیل شد. او از جمع محدود هوادارانش گذشت و به ساختمان فاطمی رفت و در بدو ورود تنها پاسخش به این پرسش که تکلیف ریاست مجلس چه می‌شود، لبخند بود و سکوت. او در سخنرانی پس از ثبت‌نام تاکید کرد گرچه «وظیفه اصلی خود را خدمت در مجلس» می‌دانسته اما با دعوت نمایندگان و خانواده شهدا احساس تکلیف کرده‌است. قالیباف وقتی در جمع انبوه محافظانش به سمت در خروجی می‌رفت به سوالی در مورد استعفا از مجلس بالاخره پاسخ داد و گفت «نیازی به استعفا ندارد» اما به نظر می‌رسد مجلس دوازدهم چندان مورد علاقه هیات رییسه نیست چرا که در لحظات پایانی علی نیکزاد، نایب رییس مجلس هم به جمع داوطلبان ریاست‌جمهوری پیوست تا همراه با اکبر نیکزاد، دو برادری باشند که اعلام داوطلبی می‌کنند.

نمایندگان غیررسمی دولت مستقر

از زمانی که موضوع برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری در دستورکار اجرایی کشور قرار گرفت، گمانه‌زنی‌ها در مورد کاندیدایی که به نوعی نماینده غیرمستقیم دولت نیمه تمام رئیسی باشد، مطرح شد. گزینه‌های متعدد از غلامحسین اسماعیلی تا محمد مخبر روی میز دولتی‌ها بود تا در نهایت با پایان مهلت نام‌نویسی تکلیف مشخص شد.

«داوود منظور» رییس سازمان برنامه و بودجه، «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» رییس بنیاد شهید، «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و «صولت مرتضوی» وزیر کار دولت رییسی ثبت‌نام کردند. پیش از این هم اسماعیلی، وزیر ارشاد اعلام داوطلبی کرده‌ بود. ابتدا گمانه‌هایی مطرح بود که محمد مخبر،‌ پرچم‌دار تیم نزدیک به رییسی ثبت‌نام می‌کند. در نهایت نه مخبر آمد و نه اسماعیلی و تنها صولت مرتضوی به وزارت کشور رفت. بنابراین شاید بتوان صولت مرتضوی را نماینده غیرمستقیم دولت مستقر دانست.

دومین کاندیدای زن با تغییرات قابل توجه

تا پیش از چهاردهم خرداد و پایان پنج روز نام‌نویسی از داوطلبان، «زهره الهیان» تنها کاندیدای شناخته شده زن انتخابات ریاست‌جمهوری بود. ثبت‌نامی که برخلاف سال‌های حضور زهرا شجاعی و اعظم طالقانی با واکنش‌های منفی در فضای مجازی رو‌به‌رو و اظهارات و مواضع ضدزن الهیان به موضوع گفت‌‌و‌گوی کاربران تبدیل شد. اما آمدن حمیده زر‌آبادی به وزارت کشور ورق را برگرداند. حمیده زرآبادی،‌عضو فراکسیون مجلس دهم با پوششی متفاوت نسبت به دوران نمایندگی به ساختمان فاطمی آمد، ثبت‌نام کرد، از طالقانی و شجاعی یاد کرد و آرزو کرد روزی «در ایران در انتخاباتی آزاد و رقابتی یک رئیس جمهوری زن داشته باشیم.»

به جز زرآبادی، هاجر چنارانی از نمایندگان اصولگرای دوره دهم و یازدهم و رفعت بیات نماینده دوره هفتم مجلس هم ثبت نام کردندو البته  برخی رسانه‌ها خبر دادند که ثبت‌نام «زهرا احمدی‌پور»، رییس سازمان میراث فرهنگی در دولت حسن روحانی به صورت کامل انجام نشده تا در پایان مهلت نام‌نویسی‌ها ۴ زن کاندیدای ریاست‌جمهوری باشند.

«قرار ما این نبود»

مصطفی پورمحمدی، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز که وزارت کشور و دادگستری را در کارنامه دارد، تلاش کرد پرچم السابقون انقلاب را بلند و خود را نماینده‌ای از این گروه معرفی کند. او در سخنرانی پس از ثبت‌نام، دولتش را «دولت قرار» نام گذاشت و گفت «قرار نبود که عدالت قربانی مصلحت شود». او همچنین تاکید کرد که دولتش عدالت، ثروت و قدرت را در اولویت قرار خواهد داد. پورمحمدی بعد از محمدرضا میر تاج‌الدینی، احمد اکبری،  مهدی شیخ و حسن نوروزی از دیگر روحانیونی است که در این انتخابات اعلام کاندیداتوری کرد. 

صف بقایای دولت «مهرورزی»

پس از حضور محمود احمدی‌نژاد بر مسند ریاست‌جمهوری چهره‌های ناشناس بسیاری به بدنه اجرایی کشور اضافه شدند. وزرای او هم اغلب از چهره‌های کمتر دیده شده در عرصه سیاست بودند اما سابقه اجرایی در دو دولت نهم و دهم باعث شد در هر انتخاباتی چهره‌های که بیشترین دوره سابقه اجرایی‌شان با دولت احمدی‌نژاد گره خورده، راهی ستاد انتخابات شده و ثبت‌نام کنند. انتخابات دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری نیز از این قاعده مستثنی نیست. مسعود زریبافان و صادق خلیلیان هم روزهای پیش ثبت‌نام کرده‌بودند. امروز هم چهره‌هایی چون محمد ناظمی اردکانی،اولین وزیر تعاون دولت محمود احمدی‌نژاد، شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد او و نماینده مجلس یازدهم و احمد اکبری که سابقه فعالیت به عنوان مشاور معاون اول رئیس دولت‌های نهم و دهم دارد و محمدرضا اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم ثبت‌نام کردند. 

پاستور‌نشینی؛ رویای ناکام نظامیان

دوره ثبت‌نام انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری هم بدوننظامیانی که رویای پاستورنشینی در سر دارند،‌ پایان نیافت.

سردار افشار، رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و محمد رویانیان که بازرسی ویژه معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح و ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در کارنامه خود دارد و «محمدحسن نامی» با سابقه نظامی داوطلب حضور در انتخابات شدند. پیشتر سرتیپ افشارزاده، آجودان محمود احمدی‌نژاد و امیر شاهوردی از فرماندهان سابق نیروی زمینی ارتش ثبت‌نام کرده‌بودند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها