|

العالم فی 60 ثانیة

از تصویب بودجه عراق تا شماره گذاری معابر به جاى نام اشخاص در کویت

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،خبرگزاری رسمی عراق، الجزیره، الفرات نیوز، الشرق الاوسط وروسیا الیوم.

از  تصویب بودجه عراق  تا شماره گذاری معابر به جاى نام اشخاص در کویت
خبرنگار: ذلفا معیل

الشرق الاوسط: پاکستان به دنبال شراکت اقتصادی با عربستان

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، روابط اقتصادی، سیاسی و دفاعی پاکستان با عربستان را تحسین کرد.

وی اشاره کرد که تاریخ شاهد این بود که پاکستان و عربستان در همه شرایط کنار یکدیگر ایستادند.

شریف توضیح داد که دو کشور به دنبال تبدیل این روابط به شراکت اقتصادی و استراتژیک با منافع متقابل در آینده هستند. نخست وزیر پاکستان همچنین به اتفاق نظر کامل عربستان و پاکستان در خصوص مسائل منطقه‌ای اشاره کرد.

شریف گفت که این روابط از نزدیکی جغرافیایی و هماهنگی عمیق دینی و فرهنگی فراتر می‌رود به گونه‌ای که عربستان میزبان بیشترین تعداد شهروندان پاکستانی است. وی افزود که سفرهای متقابل از سوی سران غیر نظامی و فرماندهان نظامی بین دو کشور نشان دهنده اهمیت و عمق این روابط است.

 

خبرگزاری رسمی عراق: تصویب بودجه عراق 

در جدول بودجه عراق تصریح شده است که سیاست تأمین مالی کسری بودجه تا حد زیادی کمتر از 53 درصد از منابع محلی (بانک مرکزی و بانک‌های دولتی) برآورد شده که به عنوان یک شاخص منفی تلقی می‌شود و خطرات مرتبط با دشواری توسعه بخش بانکی دولتی و عدم دستیابی به ثبات در نظام مالی و نیز تأثیر منفی بر اقتصاد ملی را در پی خواهد داشت.

در این جدول همچنین نسبت کسری برنامه ریزی شده به کل درآمدهای نفتی و غیرنفتی برآورد شده به ترتیب 53 درصد و 229 درصد تخمین زده شده است.

همچنین بر اساس نامه وزارت دارایی، قیمت تخمینی فروش نفت خام صادراتی مندرج در قانون بودجه عمومی فدرال برای سال‌های مالی (2023-2024-2025) از 70 دلار به 80 دلار تغییر یافته است .

 

الفرات نیوز: احداث 3 نیروگاه خورشیدی در نینوا 

کمیته انرژی شورای استانی نینوا در عراق از پروژه‌ای برای ساخت 3 نیروگاه تولید برق خورشیدی با ظرفیت تولیدی 450 مگاوات خبر داد.

احمد العبد ربه، رئیس این کمیته گفت که این نیروگاه‌ها قرار است در مناطق الحضر، تلعفر و السهلج احداث شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت دو نیروگاه هر کدام صد مگاوات و ظرفیت نیروگاه سوم 250 مگاوات است، گفت که این میزان یک چهارم نیاز استان که 2 هزار مگاوات است را تامین می کند.

العبد ربه تاکید کرد که این پروژه به وزارت برق ارائه شده تا با طرف‌هایی که می‌توانند چنین نیروگاه‌هایی را احداث کنند، قرارداد بسته شود.

 

روسیا الیوم: شماره گذاری معابر به جاى نام اشخاص در کویت 

مقامات کویت طی یک اقدام اساسی، اسامی خیابان‌ها در این کشور را به روزرسانی می کنند.

طی این اقدام، قرار است خیابان‌ها به جای نام اشخاص، شماره گذاری شوند. روزنامه المجلس نوشت که وزارت امور عمومی، تغییر نام خیابان‌ها، جاده‌ها و میادین را آغاز کرده است.

این روزنامه نوشت که به جای نام اشخاص، خیابان‌ها و معابر شماره گذاری می‌شوند اما برخی از خیابان‌ها فقط نام سلاطین، پادشاهان، حکام، امرا و رؤسای کشورها را خواهند داشت.

وزارت امور عمومی کویت به نام گذاری برخی خیابان‌ها به نام کشورها و پایتخت‌ها، به دنبال مقابله به مثل اشاره کرد.

گفتنی است این اقدام به تسهیل عبور و مرور از طریق جی پی اس به ویژه برای خارجی‌هایی که زبان عربی نمی‌دانند، کمک می‌کند.

 

الجزیره: بیانیه پنج کشور عربی در حمایت از تلاش‌‌ها برای آتش‌بس در غزه

 وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد وزرای خارجه عربستان، اردن، امارات، قطر و مصر از تلاش‌های میانجی‌گری در خصوص بحران غزه حمایت می‌کنند.

وزارت خارجه عربستان اعلام کرد وزرای خارجه پنج کشور عربی بر اهمیت تعامل جدی و مثبت با پیشنهاد رئیس جمهور امریکا تاکید کردند.

وزارت خارجه عربستان افزود: بیانیه پنج کشور عربی بر ضرورت توقف تجاوز به غزه، بازگشت آوارگان و عقب نشینی نظامیان اشغالگر و اهمیت تعامل و برخورد مثبت با پیشنهاد بایدن با هدف دستیابی به توافق بر سر پیشنهاد و طرحی که بتواند آتش بس دائمی را تضمین کند؛ تاکید می کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها