|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیستم خرداد

تلاش رهبری برای حل اختلاف وزارت کشور و شورای نگهبان/ پایکوبی جوانان برای پیروزی خاتمی

هاشمی رفسنجانی روز بیستم خرداد در مورد حل اختلافات شورای نگهبان و وزارت کشور، پیروزی خاتمی و شادی جوانان و سخنرانی در یک برنامه نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

تلاش رهبری برای حل اختلاف وزارت کشور و شورای نگهبان/ پایکوبی جوانان برای پیروزی خاتمی

براى مراسم میلاد [حضرت رسول اکرم(ص)] به دفتر رهبرى رفتیم. آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رئیس‌جمهور]، تبریک گفت و رهبرى هم صحبت کوتاهى داشتند. بعد از جلسه، رهبرى با اظهار خستگى‌ گفتند، دیشب مدت طولانى صرف رفع اختلاف وزارت‌ کشور و شوراى نگهبان در تعداد آرا کرده‌اند و بى‌خوابى کشیده‌اند.

به منزل برگشتم و تا عصر دربارۀ جایگاه اهل بیت مطالعه کردم. عصر از استخر خانه استفاده کردم. به سالن کنفرانس سران، براى افتتاح مراسم هفته وحدت [=چهاردهمین کنفرانس وحدت اسلامى] رفتم. آقاى [محمد] واعظ‌زاده، [رئیس مجمع جهانی اهل بیت]، خیرمقدم گفت و من سخنرانى مفصلى‌ کردم؛ دربارۀ اهمیت اتحاد مسلمانان و خطرهاى تفرقه و نقش اهل بیت در هدایت جامعه و تدبیر پیغمبر (ص) که متأسفانه برعکس مسئله اهل‌البیت، به جاى محوریت وحدت، نقطه آغاز اختلافات شده است. از آقاى واعظ‌زاده خواستم که در دانشگاه مجمع [جهانی اهل بیت]، رشته‌اى براى بررسى عوامل تفرقه در دنیاى اسلام و پیداکردن راهکارهاى ایجاد وحدت و همکارى، تأسیس شود. خصوصى با آقاى واعظ‌زاده از احتمال اثر معکوس موضوع بحث کنفرانس -جایگاه اهل بیت- صحبت کردم و در صحبت هم تذکر دادم که مواظب باشند، موضوع باعث تحریک عواطف و اختلافات نشود.

مراسم عقد همشیره‌زاده‌ها -سمیرا و امید هاشمى‌شریف‌آباد- بود. من و اخوى محمود، خطبه عقد را خواندیم. جمع زیادى از بستگان آمدند. شب هم جمع زیادى از بستگان فامیل مرعشى آمدند؛ از موفقیت موزه رئیس‌جمهور در رفسنجان گفتند و استقبال مردم و خدمات متعددى که به مردم مى‌دهند.

دیشب، در پى اعلام پیروزى آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [در انتخابات ریاست‌جمهوری]، جمعى از جوانان دختر و پسر، در بعضى از خیابان‌ها و پارک‌ها، به شادی و پایکوبى پرداخته‌اند و جمعى از انصارحزب‌الله، با آنها برخورد کرده‌اند، در بعضى از شهرستان‌ها هم این اتفاق افتاده است. در جریان انتخابات، یک هلى‌کوپتر حامل ۹ نفر در چهارمحال و بختیارى ساقط شده و متأسفانه همه سرنشینان فوت کرده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها