|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و یکم خرداد

از نقش فیروزآبادی در یک پرونده قضایی تا دیدار روحانی با خاتمی

هاشمی رفسنجانی روز بیست و یکم خرداد در مورد دیدار با سفیر ایتالیا، عبدالله عقبایی ، حسن روحانی و جمعی از مدیران و اساتید دانشگاه باقرالعلوم (ع) نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از نقش فیروزآبادی در یک پرونده قضایی تا دیدار روحانی با خاتمی

صبح [آقاى ریکاردوسا]، سفیر ایتالیا آمد؛ از وضع روابط و همکارى‌ها ابراز رضایت کرد و گفت، بناى این روابط خوب را شما گذاشتید و دولت ایتالیا هم على‌رغم سیاست‌هاى متغیر اتحادیه اروپا، سیاست همکارى با ایران را تداوم داده و امروز محور سایر کشورهاست و علی‌رغم تغییرات سریع دولت‌هاى ایتالیا، معمولاً سیاست خارجی‌ کشور دچار تزلزل نمى‌شود و در مدت 55 سال بعد از جنگ جهانى دوم، ۵۸ دولت در ایتالیا عوض شده و [جولیو] آندرئوتی، هفت بار نخست‌وزیر شده است. بیش از حد ملاقات با سفرا، وقت صرف شد.

امیر [عبدالله] عقبایی آمد؛ اخیراً با قید کفالت، از زندان آزاد شده است؛ تظلم‌ کرد. دکتر [حسن] فیروزآبادى، [رئیس ستاد کل نیروهای مسلح] را عامل مشکلات پرونده‌اش مى‌داند و استمداد کرد. جمعى از مدیران و اساتید دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم آمدند. آقایان [سیدمحمدتقی] آل‌غفور، دکتر [علیرضا] صدرا، دکتر [مهدی] ابوالحسنى، دکتر [داود] فیرحى، دکتر احمد ایران‌منش و [نجف لک‌زایى و غلامحسن مقیمى]، گزارشى از وضع تحصیلى‌شان دادند و از من خواستند براى تقویت سطح علمى کمک کنم. تعداد ۸۰۰ دانشجو در رشته‌هاى فلسفه، کلام، تاریخ و علوم سیاسى دارند و گفتند ۴۰ درصد قبولى دکتراى این رشته‌ها در دانشگاه‌هاى دولتى را فارغ‌التحصیلان آنها تشکیل مى‌دهند.

عصر مصاحبه‌اى با تلویزیون المنار داشتم؛ از حزب‌الله لبنان است و از طریق ماهواره در اکثر نقاط جهان، مستمع فراوان دارد و با پشتوانه پیروزى‌هاى حزب‌الله بر اسرائیل، اعتبار خوبى دارد. بیشتر مطالب، مربوط به فلسطین و لبنان بود و کمى هم از مسائل داخلى.

دکتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. از وضع امروز و آینده کشور، با توجه به وضع دولت و سیاست‌هاى رهبرى، اظهار نگرانى‌ کرد و گفت، امروز با آقاى [سیدمحمد] خاتمى ملاقات داشته؛ روحیه خوبى در او ندیده است. گفت، شوراى نگهبان و وزارت‌ کشور، بر سر چند میلیون رأى اختلاف داشته‌اند که با دخالت رهبرى حل‌ شده است. در مورد سیاست‌مان در خصوص عراق و نیز ماندن در شوراى‌ عالى امنیت‌ ملی، سؤالاتى داشت؛ گفتم بماند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها