|

العالم فی 60 ثانیة

از دانشگاه‌های برتر امارات تا رشد منفی اقتصاد عربستان

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،الفرات نیوز، الجزیره، النهار، الشرق والبیان.

از دانشگاه‌های برتر امارات تا رشد منفی اقتصاد عربستان
خبرنگار: ذلفا معیل

البیان: 8 دانشگاه اماراتی در بین 20 دانشگاه برتر عربی 

دانشگاه های امارات متحده عربی بر اساس رتبه بندی QS در سال 2025 با امتیاز هشت دانشگاه در فهرست 20 دانشگاه برتر عربی رتبه اول را از نظر تعداد دانشگاه ها دارند.

دانشگاه‌های امارات امتیاز خود را به 11 دانشگاه در فهرست 30 دانشگاه برتر عربی، بر اساس چندین معیار، از جمله شهرت علمی دانشگاه‌ها رساندند. 

به طور مفصل، دانشگاه خلیفه امارات رتبه ششم جهان عرب و 202 جهان را به خود اختصاص داده است و دانشگاه امارات متحده عربی رتبه هشتم را در بین دانشگاه های عربی و رتبه 261 جهانی را به خود اختصاص داده است و پس از آن دانشگاه آمریکایی شارجه در رتبه نهم جهان عرب و 332 جهان قرار دارد.

 

 

الجزیره: شرکت انرژی قطر کارخانه تولید نمک احداث می‌کند

قطر انرژی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد طرح احداث کارخانه تولید نمک در منطقه ام الحول را طی یک پروژه مشترک با هلدینک پتروشیمی «مسعید»، شرکت تولیدی صنعتی قطر و برخی دیگر از شرکای استراتژیک در دست اجرا دارد.

این پروژه به عنوان بخشی از برنامه‌های بومی‌سازی قطر انرژی و با هزینه‌ای حدود  یک میلیارد ریال قطر معادل 274.5 میلیون دلار امریکا احداث خواهد شد.

هدف از اجرای این پروژه خوکفایی قطر در تولید نمک‌های صنعتی و خوراکی برای تامین تقاضا در بازار داخلی و همچنین صادرات به بازارهای منطقه‌ای و جهانی است.

 

 

النهار: عربستان 2 هواپیمای مسافربری سوریه را پس داد

یک منبع امنیتی عامل در یکی از فرودگاه‌های سوریه گفت عربستان چند روز پیش دو هواپیمای بویینگ که از سال 2010 در ریاض توقیف بود را در اقدامی برای بهبود روابط با دمشق، به سوریه بازگرداند.

این در حالی است که یک هفته پیش نیز، محموله کمک‌های عربستان به سوریه شامل تجهیزات و لوازم یدکی برای تعمیر هواپیماهای غیر نظامی وارد دمشق شد.

عربستان ماه گذشته، فیصل بن سعود المجفل را به عنوان سفیر خود در دمشق تعیین کرد؛ گامی که قطع روابط بین دو کشور را پایان داد و روابط دیپلماتیک دو کشور را عادی سازی کرد.

بازگرداندن این دو هواپیما به سوریه از آن جهت اهمیت دارد که سوریه، در ناوگان هوایی خود، هواپیماهای کافی برای انتقال حجاج به عربستان را ندارد.

 

 

الشرق: سهم گردشگری از اقتصاد عربستان تا یک دهه آینده به 16 درصد می‌رسد

بر اساس برآوردهای شورای جهانی سفر و گردشگری پیش‌بینی می‌شود که تا آغاز سال 2034، بخش گردشگری عربستان، سهم خود را در تولید ناخالص داخلی به 223 میلیارد دلار که معادل 16 درصد از اقتصاد این کشور است، برساند.

شورای سفر و گردشگری جهان در گزارشی تصریح کرد که بیش از 3.6 میلیون نفر از سراسر کشور در بخش گردشگری کار خواهند کرد و ظرف ده سال از هر پنج نفر یک نفر در این بخش فعالیت خواهند کرد.

عربستان تلاش می‌کند تا وابستگی خود به نفت را کاهش دهد و برای توسعه بخش غیر نفتی برنامه‌هایی وضع کرده است.

 

 

الفرات نیوز: نجات 41 نوزاد از آتش‌سوزی در بیمارستانی در نجف 

 بیمارستان دولتی کودکان و زایمان الزهراء در مرکز استان نجف اشرف در صبح امروز (11 ژوئن) شاهد حادثه آتش سوزی بوده است.

علی تویج مدیر رسانه‌ای اداره آتش نشانی نجف اشرف اعلام کرد که نیروهای آتش‌نشانی توانستند در این حادثه آتش سوزی، 41 نوزاد نارس را از بخش NICU نجات دهند.

تویج همچنین خاطر نشان کرد که نیروهای آتش‌نشانی به سرعت آتش را مهار کردند.

وی تاکید کرد که این حادثه تلفات جانی در پی نداشته و نیروهای آتش نشانی توانستند آتش را درسالن مذکور مهار کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها